سالانه بالغ بر ۲۰ هزار تن بادام در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: از ۷۰ هزار هکتار سطح زیر کشت بادام در کشور، ۱۷ هزار هکتار در این استان است و سالانه بالغ بر ۲۰ هزار تن بادام در این استان تولید می‌شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه کشور ایران از نظر تولید بادام در رتبه پنجم جهان قرار دارد، گفت: سالانه ۱۰۰ هزار تن بادام در کشور ایران تولید می‌شود که از ۷۰ هزار هکتار سطح زیر کشت بادام در کشور ۱۷ هزار هکتار در این استان است و سالانه بالغ بر ۲۰ هزار تن بادام در این استان تولید می‌شود.

ابراهیم شیرانی با بیان اینکه اکثر سورتینگ‌های بادام در منطقه نجف‌آباد اصفهان واقع شده است، گفت: شهرک تخصصی بادام با هدف تجمیع تمام واحد‌های فرآوری، سورتینگ و بسته‌بندی ارقام بادام در شهرستان سامان کلید خورد تا علاوه بر ارزآوری شاهد ایجاد اشتغال در چهارمحال و بختیاری باشیم.


بیشتر بخوانید


وی با تاکید بر اینکه تمامی صادرات بادام چهارمحال و بختیاری در سایر گمرکات کشور در حال انجام است، بیان کرد: طی مصوبه‌ای مقرر شد از این پس تعیین نوع رقم و قیمت‌گذاری بادام‌های صادراتی از گمرکات کشور توسط کارشناسان جهادکشاورزی این استان انجام شود که اگر محقق شود، صادرکنندگان مجبور می‌شوند صادرات خود را از گمرک شهرکرد انجام دهند.

شیرانی با اشاره به اینکه برندسازی محصول بادام از دو سال گذشته به‌صورت جدی در دستور کار سازمان جهادکشاورزی قرار گرفته است، عنوان کرد: در ابتدا سالم‌سازی پایه نهال بادام رقم ربیع و مامایی در دستور کار قرار گرفت.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: جلسه‌ای در خصوص واگذاری زمین به متقاضیان در شهرک تخصصی بادام در شهرستان سامان تشکیل و مقرر شد ۳۰ درصد آورده متقاضیان در گام اول پرداخت شود، باید سریع‌تر این کار انجام شود.

معاون توسعه و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری هم با اشاره به اینکه این استان رتبه اول کشور در تولید بادام مامایی را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: باید رتبه‌های استان در تولید محصولات کشاورزی حفظ شود.

بهروز میرزایی افزود: در برندسازی محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری عملکرد خوبی نداشتیم، شهرک تخصصی بادام می‌تواند گامی مؤثر در توسعه برندسازی بادام، قیمت‌گذاری بادام، اشتغال و ارزآوری داشته باشد.

وی با بیان اینکه محصول بادام در چهارمحال و بختیاری در حال جایگزین شدن با سایر محصولات کشاورزی است، خاطرنشان کرد: باید از بادام‌کاران استان حمایت کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۱۷:۱۴ ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
به امید رشد هر چه بیشتر استان بام ایران مان چهارمحال بختیاری در تولید بادام و قرار گرفتن همیشگی در رتبه برتر کمی و کیفی کشور و رشد کارخانجات فرآوری در استان بامیرانمان
آخرین اخبار