رونمایی از ۴ محصول فناورانه جدید جهاد دانشگاهی

آیین گرامیداشت چهل‌وسومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی امروز ۱۶ مرداد در پژوهشگاه رویان برگزار شد. 

حسن فارسی جوکار، معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی و رئیس ستاد بزرگداشت چهل‌وسومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی در این مراسم گفت: امروز برای گرامیداشت چهل و سه سال خدمت خالصانه و جهادی جهادگران جهاد دانشگاهی گردهم آمده ایم. جهاد دانشگاهی مولود انقلاب اسلامی و پایه افتخار نظام و انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی یکی از ستون‌های نظام علم و فناوری و فرهنگ در کشور شناخته می‌شود. بخشی از اقتدار علمی کشور در عرصه‌های مختلف را جهادگران جهاددانشگاهی رقم زده اند که نمونه‌ای از مهم‌ترین آن‌ها زحمات مرحوم دکترکاظمی آشتیانی و همکاران او در پژوهشگاه رویان در حوزه پزشکی است البته در عرصه‌های دیگر هم نمونه‌های موفقیت‌آمیز داریم.

فارسی افزود: این نهاد متصل به صفاتی است که مقام معظم رهبری در صفت‌های جهاد دانشگاهی و جهادگران فرمودند و بار اصلی آن بر دوش جهادگرانی است که سبب شدند تا جهاد دانشگاهی نهادی کم‌هزینه، اما پرثمر و پربار باشد. جهادگران جهاد دانشگاهی با روحیه و فرهنگ جهادی تلاش کرده و به کشور خدمت رسانی می‌کنند. 

وی اظهار کرد: فلسفه این مراسم تقدیر از جهادگران نمونه است و در جلساتی که برگزار شد تلاش کردیم تا رویکرد کیفی داشته باشیم. در این رویکرد چند شاخص مدنظر بود که عبارتند از شفافیت در عملکرد و پاسخگویی، اهتمام به تنوع بخشی در منابع درآمدی، جانشین پروری، اهتمام به همکاری بین واحدی، تجاری سازی دانش فنی، توجه به اشتغال و کارآفرینی، بهره گیری هدفمند از فضای رسانه‌ای و مجازی، اقدامات فرهنگی شاخص و نوآورانه و توجه به اقتصاد فرهنگ؛ این شاخص‌ها در حوزه‌های مختلف اضافه شد، ولی تغییرات اساسی در سال آینده اتفاق خواهد افتاد. 

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی تصریح کرد: امسال سعی شد در سه حوزه روابط عمومی، حراست و ریاست که در دوره‌های گذشته مغفول مانده بود نیز بپردازیم و به هر یک از این حوزه‌ها سهمیه‌ای اختصاص یافت. همچنین نگاه ویژه‌ای هم به سازمان رسانه‌ای جهاد دانشگاهی داشته‌ایم. 

وی ادامه داد: به دنبال مکاتبات با سازمان‌های جهاد دانشگاهی حدود ۲۵۰ نفر به عنوان نامزد جهادگر نمونه به ما معرفی شد و در نهایت ۳۰ نفر انتخاب شدند و از آن‌ها تقدیر خواهد شد البته همه اعظای جهاد دانشگاهی جهادگر نمونه هستند، اما باید هرساله براساس شاخص‌های افرادی را به عنوان الگو‌های حرکت جهادی معرفی شوند. 

رئیس ستاد بزرگداشت چهل‌وسومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی اضافه کرد: امیدواریم این حرکت جهادی و جهادگران به عنوان الگو‌هایی برای سایرین برای استمرار و تعمیق حرکت و فرهنگ جهادی در جهاد دانشگاهی و سایر دستگاه‌ها بتوانند به وظایف خود عمل کنند.

در مراسم چهلم و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی از چهار محصول فناورانه جدید این نهاد از جمله طراحی و ساخت واحد بازیافت اسید کلریدریک به روش تبخیری، طراحی و ساخت آنتن ۱۶ بندی BTS هیبرید ۵G ، تراشه میکروسیالاتی جداسازی سلول‌های سرطانی گردشی در خون و تولید محصول کیمیاسل از سلول‌های استرومایی مزانشیمی رونمایی شد.

حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی در ادامه این مراسم  اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی با اطلاعات ژرف و دید حکیمانه می‌فرمایند به نظر من جهاددانشگاهی فقط یک نهاد نیست بلکه یک فرهنگ، سمت‌گیری و حرکت است. هر چه بتوانیم این فرهنگ را درکشور توسعه دهیم‌، کشور را به سمت استقلال حقیقی پیش برده‌ایم. جهاددانشگاهی فرهنگ اعتماد به جوانان، تلفیق علم و ایمان، ما می‌توانیم، خط‌شکنی در علوم جدید  تحقیقات کاربردی، تلاش دانش‌بنیان، عزت‌آفرین و امیدبخش است. مقام معظم رهبری در سخنان خود بارها از عملکرد جهاددانشگاهی تجلیل کرده اند و عملکرد آن در حرکت به سمت یک فرهنگ ویژه و اصیل ایرانی اسلامی را تقدیر کرده‌اند. ما باید این فرهنگ را راهبری و هدایت کنیم  و در جامعه گسترش دهیم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما ناشناخته بودن جهاددانشگاهی در جامعه است و برای گسترش این فرهنگ باید تبلیغات جدی داشته باشیم. در ابتدای ورود به جهاددانشگاهی سعی کردیم تا یک برنامه تحولی را ارائه دهیم و پس از بررسی در شوراهای مختلف جهاد به یک طرح در این زمینه رسیدیم و امیدواریم بتوانیم با همت پژوهشگاه علوم انسانی و همکاری استادان دانشگاه و مدیران در آینده نزدیک از آن استفاده کنیم.

رئیس جهاددانشگاهی بیان کرد: تدوین‌ مبانی و اصول حکمرانی و مدیریت جهاددانشگاهی، تدوین مبانی محتوایی اندیشه تحولی جهاددانشگاهی براساس بیانات امام(ره) و رهبری، تدوین اندیشه تحولی جهاددانشگاهی براساس اسناد بالادستی، گردآوری و تحلیل نظرات ذینفعان از ماموریت‌های جهاددانشگاهی، تعیین نقاط ضعف و اولویت بندی مسائل جهاددانشگاهی، بررسی فرصت ها و چالش ها و بازتعریف ماموریت جهاددانشگاهی، تدوین ماموریت جهاددانشگاهی در حوزه پژوهش و آموزشی و فرهنگی، ایجاد اشتغال و‌ تجاری سازی برنامه‌ها، بررسی شکاف میان وضعیت موجود و مطلوب جهاددانشگاهی، تدوین‌ راهبردهای اساسی و زمان بندی اجرای برنامه تحول جهاددانشگاهی از جمله برنامه‌هایی است که در حال پیگیری آن‌ها هستیم.

وی تصریح کرد: همزمان با این طرح‌ها، برنامه‌های دیگری نیز در مجموعه جهاددانشگاهی انجام شده است. یکی‌ از این‌برنامه‌ها فعال‌سازی حوزه علوم انسانی است؛ چراکه برای موفقیت در همه امور باید از حوزه‌های علوم انسانی استفاده کنیم. بدون توجه به مسائل حوزه علوم انسانی کار فنی و مهندسی نیز ابتر است.

مسلمی‌نائینی بیان کرد: در حوزه‌ شعار سال یعنی مهار تورم و رشد تولید نیز در حال فعالیت هستیم و امیدواریم دستاوردها این حوزه به بسته های سیاستی تبدیل شده و در اختیار سیاست‌گذاران جامعه قرار گیرد. جهاددانشگاهی زمانی در حوزه هنر در دهه ۸۰ سرآمد کشور بود و حتی فیلم‌های سینمایی و تئاتر تولید می‌کرد که البته این برنامه‌ها اخیرا کمتر شده است. در این زمینه در پی این هستیم که دفتر هنر را از دفتز علوم انسانی جدا کنیم. امروز جامعه به هنر برتر و هنرمند دغدغه‌مند نیاز دارد.

وی بیان کرد: نقش انتقال دانش فنی و بومی‌سازی در جهاددانشگاهی به جدیت دنبال می‌شود و با کمک دستگاه‌های اجرایی براساس وظایف خود که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شده، می‌توانیم در حوزه انتقال دانش فنی موثر باشیم.

رئیس جهاددانشگاهی ادامه داد: در حوزه رصد و حمایت از نخبگان کار شده و می‌توانیم‌ نخبگان را در مراکز تخصصی خود توانمند کنیم. علاوه بر این در حال تماس با نخبگانی هستیم که در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس‌جمهور سخنرانی کردند، هستیم تا از ایشان حمایت کنیم.

وی تصریح کرد: در حوزه تجاری‌سازی و هوش مصنوعی نیز در حال فعالیت هستیم و در آینده نزدیک رویداد بزرگی را در حوزه هوش مصنوعی برگزار می‌کنیم. در حوزه بانوان نیز امروز ۴۸ درصد نیروهای جهاددانشگاهی بانوان هستند. برنامه‌ریزی جدی برای دارایی‌های فیزیکی و فکری راکد جهاددانشگاهی را نیز در دستور کار داریم که بتوانیم آن را با کمک بخش خصوصی فعال کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار