غرق شدگی ۲۰ شهروند در استان قزوین

رییس سازمان آتش نشانی از غرق شدگی ۲۰ شهروند از ابتدای امسال تاکنون در رود‌ها و کانال‌های آبیاری قزوین خبر داد.

قدیر موسی خانی رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین با اشاره به ثبت ۲۰ مورد غرق شدگی از ابتدای امسال تاکنون در استان گفت: شهروندان باید خطر غرق شدگی در کانال‌ها و رودخانه‌ها را جدی بگیرند.

 موسی خانی افزود: متاسفانه به رغم هشدار‌ها شاهد افزایش موارد غرق شدگی در کانال‌های آبیاری و رودخانه‌ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه علت غرق‌شدگی‌ها متفاوت است، اظهار کرد: کانال آب‌رسانی قزوین ظاهر بسیار آرام و فریبنده‌ای دارد، اما با توجه به شکل هندسی کانال، شدت آب در کف کانال بسیار زیاد است، همچنین در کانال سنگ‌ها و ضایعاتی وجود دارد، افراد معمولاً در کانال شیرجه می‌زنند و در هنگام شیرجه سرشان به سنگ‌ها و ضایعات برخورد می‌کند.

موسی خانی ادامه داد: همچنین سردی بیش از اندازه آب در برخی نقاط ممکن است موجب بروز حادثه شود یعنی دمای بیرون آب بسیار گرم و دمای داخل آب به‌شدت سرد است، این شوک ناگهانی باعث اسپاسم یا گرفتگی عضلات می‌شود و فرد نمی‌تواند خود را از آب خارج کند.

به گفته این مسوول، شنا کردن در دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، سد‌ها و کانال‌های آبرسانی بسیار خطرناک است و به علت ناشناخته بودن بستر و جریانات شدید زیر سطح آب مخاطرات بسیاری به همراه دارد و به راحتی موجب بروز حوادثی، چون غرق شدگی حتی برای شناگران ماهر می‌شود.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین همچنین گفت: شهروندان از مراجعه به چنین محل‌هایی برای شنا و ورزش‌های آبی جداً خودداری کنند تا شاهد حوادث تلخ و جبران ناپذیری، چون غرق شدگی نباشیم.

وی با تاکید بر ضرورت آمادگی نیرو‌های آتش نشانی، از برگزاری مانور امداد و نجات غواصان قزوینی در دریاچه اوان با حضور ۱۵ نفر از غواصان منتخب سازمان خبر داد و گفت: این سازمان در حال حاضر ۴۰ غواص دارد.

موسی خانی اظهار کرد: هدف از برگزاری این مانور آموزشی ارتقای توان عملیاتی و آمادگی هرچه بیشتر غواصان برای مقابله با حوادث احتمالی به خصوص جستجو در آب‌های مختلف، شناسایی نقاط ضعف و قوت غواصان سازمان، سنجش آمادگی تیم ویژه امداد و نجات غواصی و آزمایش تجهیزات و لوازم تخصصی در این حوزه و بررسی وضعیت آمادگی غواصان آتش نشانی بود.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین افزود: ارتقای توان عملیاتی و آمادگی هرچه بیشتر غواصان برای مقابله با حوادث احتمالی به خصوص جست و جو در آب‌های مختلف، شناسایی نقاط ضعف و قوت غواصان، سنجش آمادگی تیم ویژه امداد و نجات غواصی و آزمایش تجهیزات و لوازم تخصصی در این حوزه در دستور کار قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار