مسئولان شمار زائران بارگاه منور رضوی را سالانه ۳۰ میلیون نفر عنوان کرده اند که براساس اعلام راهداری ۹۰ درصد از این گروه، خودرو شخصی یا ناوگان حمل و نقل عمومی جادهای را برای سفر به مشهد بر میگزینند.
طی سالهای گذشته مدیران کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی به صراحت اعلام کرده بودند که بیش از نیمی از راههای استان به روکش و ترمیم آسفالت نیاز دارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی در سال ۹۹ گفته بود: ۵۵ درصد راههای شریانی و اصلی و ۳۵ درصد راههای فرعی و روستایی این استان نیازمند ترمیم و روکش آسفالت است.
ابراهیم نصری افزود: از میان راههای شریانی خراسان رضوی مسیرهای جادهای باغچه - نیشابور - سبزوار - کاهک، تربتحیدریه - رشتخوار - خواف - قاین و همچنین جاده مشهد - فریمان بیشترین آسیبدیدگی نیازمند ترمیم و اصلاح را دارند.
با گذشت چند سال راهداری خراسان رضوی درصد راههای نیازمند ترمیم را افزایش داد و اعلام کرد: ۷۰ درصد راههای استان نیازمند ترمیم و روکش آسفالت شده است.
حال و روز جادههای استان به گونهای بود که موجی از نارضایتی رانندگان ناوگان حمل و نقل بار و مسافر و زائران حضرت رضا (ع) را فرا گرفته بود.
مرکز مدیریت اطلاعات راهها و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی نیز اعلام کرده بود که بخش عمدهای از شکایات روزانه مردم در ارتباط با سامانه ۱۴۱ راهداری وضعیت نامناسب آسفالت راههای استان بوده است.
پس از سفر فروردین ماه ۱۴۰۱ رئیس جمهور به خراسان رضوی و با توجه به اولویت ترمیم راههای استان در بعد محلی و ملی بخشی از مصوبات سفر به ترمیم راههای اصلی خراسان رضوی اختصاص یافت.
جعفر شهامت، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی در تشریح عملیات ترمیم آسفالت راههای استان در دولت سیزدهم گفت: پس از سفر فروردین ماه ۱۴۰۱ رئیس جمهور به خراسان رضوی مرحله نخست بهسازی راهها آغاز شد که شامل مسیر مشهد- باغچه -نیشابور- سبزوار، باغچه -تربت حیدریه، مشهد-سرخس و مشهد- چناران- قوچان بود.
۱۶ ماه ترمیم آسفالت معادل ۶۰ ماه فعالیت راهداری در استان
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی مرداد ماه امسال در تشریح ماحصل این طرح پربار و مهم گفت: هزار کیلومتر از راههای استان طی فعالیت ۱۶ ماه گذشته دولت سیزدهم ترمیم شد که این رقم معادل ۶۰ ماه روکش آسفالت پیش از فعالیت دولت سیزدهم است.
علیرضا خجسته افزود: از ابتدای سال گذشته تاکنون بیش از هزار کیلومتر از راههای اصلی و فرعی استان روکش آسفالت و لکه گیری شده است.
توجه ویژه سازمان راهداری کشور در تامین بقیه بودجه عظیم طرح و همچنین تامین قیر نشان داد اگر تصمیم گیران تهران نشین، اولویت طرحهای محلی با ابعاد ملی را به درستی درک و تحقق این طرحها را همزمان در سطوح ملی و محلی پیگیری کنند طرحهای عمرانی مهم در استانها به سرعت ثمر میدهدوی ادامه داد: آسفالت مصرف شده برای این طرح عظیم حدود ۸۰۰ هزار تن بوده است و خوشبختانه این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی گفت: اعتبار هزینه شده برای روکش آسفالت راههای استان در این طرح جهادی حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال بوده است.
خجسته افزود: هفت هزار میلیارد ریال از این مبلغ از مصوبات سفر فروردین ماه سال گذشته رئیس جمهور به استان تامین شده است.
وی اضافه کرد: بخش عمده هزینه ترمیم آسفالت راههای استان از اعتبارات تخصیص یافته از سازمان راهداری بوده است و البته تامین قیر این طرح از طرف دولت نیز از دیگر عوامل تسریع در اجرای طرحهای یاد شده است.
شناخت صحیح اولویتها در سفرهای استانی رئیس جمهور
سفر رئیس جمهور به خراسان رضوی مصوبات متعددی داشت، اما همه این طرحها مانند طرح ترمیم راهها تخصیص هفت هزار میلیارد ریالی نصیبشان نشد، شاید برخی تخصیص بالا در این طرح را علت اجرای سریع این طرح بدانند.
در کنار موارد ذکر شده توجه ویژه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور در تامین بقیه بودجه عظیم طرح و همچنین تامین قیر پیمانکاران نشان داد اگر تصمیم گیران تهران نشین، اولویت طرحهای محلی با ابعاد ملی را به درستی درک و تحقق این طرحها را همزمان در سطوح ملی و محلی پیگیری کنند طرحهای عمرانی مهم در استانها به سرعت ثمر میدهد.
خراسان رضوی با پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه آسفالته اصلی و فرعی، هفت هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه آسفالته روستایی و هفت هزار و ۷۶۰ کیلومتر راه غیرآسفالته از نظر طول راهها در جایگاه دوم کشور قرار دارد.
منبع: ایرنا