کلانتری:

جمهوریت، جزئی از اسلام است

تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ جمهوریت را جزئی از اسلام دانست و گفت: جمهوریت یعنی رأی مردم و جزئی از اسلام است لذا پایه اصلی از ناحیه خداوند است، اما اقدام و عمل و برپا کردن خیمه ولایت، دست خود مردم است.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری در گردهمایی فرمانداران، بخشداران و مدیران برگزاری انتخابات استان فارس با بیان اینکه فقیه جامع الشرایطی که در عصر غیبت در رأس حاکمیت است، تجلی ولایت امام (عج) است، گفت: در عصر غیبت، ولایت و حاکمیت بر جامعه اسلامی به إذن خداوند متعال، متعلق به امام عصر (عج) است و در غیاب ایشان، فقیه جامع الشرایط به عنوان نائب امام عصر (عج) است.

او افزود: این مسئله در مقام قانون‌گذاری و تشریع الهی و حکم خداست؛ حکم خداوند برای عملیاتی شدن، نیاز به حضور مردم دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در باب حکومت اسلامی و ولایت، اعتقاد اصلی این است که، ولایت حکم خداست، اما عملیاتی شدن آن بستگی به اراده مردم دارد.

کلانتری بیان کرد: در مقام حکم خدا، ۱۰۰ درصد بحث مربوط به خداست؛ یعنی در باب حکومت، تفکر مبتنی بر قرآن و مکتب اهل بیت (ع) بر این است که حکومتی مشروع است که از ناحیه خدا تشریع شده و به مرحله مشروعیت رسیده باشد، ولی در مقام عملیاتی شدن و اجرا باید رأی و اراده مردم وجود داشته باشد وگرنه به مرحله اجرا نمی‌رسد.

او با تاکید بر اهمیت توجه به آرای مردم گفت: رأی مردم را نمی‌توان دست کم گرفت و نباید گفته شود، چون مشروعیت از طرف خداست پس حضور مردم اهمیتی ندارد.

کلانتری ادامه داد: بار‌ها مقام معظم رهبری فرمودند، جمهوریت در متن اسلام است. فرموده ایشان در مراسم تنفیذ حکم منتخب دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۸۸ چنین است: اسلامیت و جمهوریت دو عنصر جدا نیستند که به یکدیگر وصل شده باشند و یک حقیقت را به وجود آورده باشند؛ در دل اسلامیت، جمهوریت هست. در دل اتکاء به حکم الهی، تکیه‌ی به مردم و احترام به خواست و رأی مردم هست.

استاد دانشگاه تهران، جمهوریت را جزیئ از اسلام دانست و گفت: جمهوریت یعنی رأی مردم و جزئی از اسلام است. پایه اصلی از ناحیه خداوند است، اما اقدام و عمل و برپا کردن خیمه ولایت، دست خود مردم است.

او اظهارکرد: بزرگترین مدافع حرم و بزرگترین مجاهد ضد تروریسم در عصر ما، سردار شهید سلیمانی فرمود: بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند. اگر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمی‌ماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمّدی (ص).

تولیت حرم مطهر با تصریح بر اینکه عزیزانی که به کشور‌های جهان اسلام رفته‌اند این مسئله را با همه وجود لمس کرده‌اند، گفت: در دنیا اعم از کشور‌های اسلامی و غیر اسلامی، میلیون‌ها قلب تپنده به عشق این انقلاب و ایران و نظام جمهوری اسلامی وجود دارد که لحظه به لحظه آن را رصد می‌کند. همه نظام جمهوری اسلامی حرم است و همه جمع حاضر، کارگزاران و خادمان حرم هستند.

کلانتری با بیان اینکه همه ما به نوعی خادم حرم "جمهوری اسلامی" هستیم گفت: پُست و منصب افراد مهم نیست. بالاترین پُست ما خادم بودن حرم است. همه ما به نوعی خادم حرم هستیم و میلیون‌ها قلب در جهان به عشق آن می‌تپد.

او با اشاره به انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در اسفندماه امسال، گفت: حماسه بزرگی در پیش داریم؛ در اولین انتخابات جمهوری اسلامی، جوان ترها، پیرزن‌ها و پیرمرد‌ها را بر دوش می‌کشیدند و یا با وسیله‌ای حمل کرده و پای صندوق انتخابات می‌بردند تا آن حماسه عظیم در تاریخ رقم بخورد.

کلانتری بیان کرد: رأی عظیم به نظام جمهوری اسلامی اتفاق افتاد. با حضور مردم، تشریع الهی بر روی زمین پیاده شد و این حرم شکل گرفت. رقابت باید جدی باشد. از یک رأی هم نباید گذشت. امروز، صندوق‌های رأی در حکم توپخانه و رأی مردم در حکم تیر است. احزاب را باید کنار گذاشت. کسانی‌که از فیلتر‌ها عبور کرده و به صحنه رقابت می‌آیند، همگی برای ما قابل احترام هستند. سعی کنیم این جبهه با اقتدار کامل به سرانجام برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس را در پیام‌رسان‌های زیر دنبال کنید: 👇🏻

🆔 تلگرام https://t.me/yjc_fars

🆔 ایتا https://eitaa.com/YJC_Fars

🆔 بله https://ble.ir/yjc_fars

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار