افتتاح ایستگاه مترو شهدای عادل‌آباد شیراز

طی آئینی با حضور وزیر بهداشت، استاندار فارس و شماری از مسئولان محلی، ایستگاه شهدای عادل‌آباد از خط دوم مترو شهدای عادل آباد شیراز با هزینه ۶۷۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

امیر یقطین، مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز در حاشیه مراسم افتتاح ایستگاه شهدای عادل آباد، گفت: خط ۲ قطار شهری شیراز به طول تقریبی ۱۵ کیلومتر با ۱۳ ایستگاه از میدان شکوفه واقع در شهرک میانرود در جنوب غربی شیراز تا میدان گلستان (کلبه) طراحی شده و در حال احداث است.

او گفت: هم‌ اکنون بهره‌برداری از فاز یک خط دوم مترو شیراز، در هر روز به مدت ۴ ساعت در حال انجام است و با اضافه شدن ایستگاه شهدای عادل‌آباد، ظرفیت خدمت رسانی این خط بیشتر خواهد شد.

به گفته مدیرعامل قطار شهری شیراز، برای احداث ایستگاه شهدای عادل‌آباد ۶۷۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

خط ۲ قطارشهری شیراز به طول تقریبی ۱۵ کیلومتر با ۱۳ ایستگاه از میدان شکوفه واقع در شهرک میانرود در جنوب غربی شیراز آغاز و پس از عبور از بلوار عدالت و میدان بسیج در امتداد خیابان انقلاب به سمت میدان امام حسین (ع) و آزادی و از آنجا در امتداد غرب به شرق شیراز پس از گذر از میدان اطلسی و حافظیه به میدان گلستان و فضیلت ختم خواهد شد، ظرفیت حمل مسافر در نظر گرفته شده برای این خط ۱۶۰۰۰ نفر ساعت است که با ۲۲ رام قطار ۵ واگن سرفاصله ۳ دقیقه‌ای برای اعزام قطار‌ها در افق طرح در نظر گرفته شده است.

این پروژه در دو فاز قابل اجرا خواهد بود که فاز اول آن از میدان شکوفه تا میدان امام حسین (ع) به طول تقریبی ۱۱ کیلومتر با در نظر گرفتن ایستگاه‌های اصلی خط ۲ شامل ایستگاه‌های شکوفه و قهرمانان واقع در شهرک میانرود، ایستگاه‌های عادل آباد، دولت، رحمت، امیرکبیر در بلوار عدالت و ایستگاه‌های استقلال و امام حسین (ع) در خیابان انقلاب است که با حضور وزیر کشور آقای دکتر وحیدی در تاریخ ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱ افتتاح گردید؛ در فاز دوم پروژه، ادامه مسیر به طول تقریبی ۴ کیلومتر از میدان آزادی تا فضیلت شامل ایستگاه‌های آزادی، اطلسی، حافظیه و گلستان و فضیلت تکمیل خواهد شد.

مسیر ۱۱ کیلومتری فاز اول شامل دو تونل عمیق تک خطه هر کدام به طول تقریبی ۵/۷ کیلومتر و حدود ۲ کیلومتر مسیر روزمینی است، عملیات ساخت تونل‌های عمیق پس از سرویس و تعمیر دو دستگاه حفاری مکانیزه (TBM) و کارخانه تولید قطعات بتنی پیش ساخته که قبلاً جهت اجرای تونل‌های خط یک مورد استفاده قرار گرفته بود برای خط دو مورد استفاده قرار گرفته است.

به منظور توقف و سرویس سیستم ناوگان خط دو محوطه دپو و پارکینگ قطار‌ها در ابتدای خط به مساحت ۱۳ هکتار در نظر گرفته شده است که شامل سالن و تجهیزات ویژه سرویس و تعمیر و شستشوی قطار‌ها است.

ایستگاه‌های خط ۲ در عمق متوسط ۱۷ متر از سطح زمین احداث می‌شوندکه در میان آن‌ها ایستگاه امام حسین (ع) با عمق ۳۴ متری از سطح زمین به دلیل تقاطع با خط یک قطارشهری شیراز عمیق‌ترین ایستگاه است، ایستگاه‌های استقلال نیز جزء ایستگاه عمیق خط ۲ است و به جز ایستگاه شکوفه که تنها ایستگاه روزمینی خط ۲ محسوب می‌شود سایر ایستگاه‌ها در دسته ایستگاه‌های نیمه عمیق با عمیق بین ۱۵ تا ۲۲ متر قرار می‌گیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار