یک کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

منافع ملی ایران در قفقاز جنوبی قابل گذشت نیست

مومنی گفت: منافع ملی ایران قابل گذشت نیست و اگر قرار بر ایجاد خط ترانزیتی در قفقاز جنوبی است ایران باید حضور و مشارکت دائمی در آن داشته باشد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ظهر شنبه در پاسخ به تماس «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، در واکنش به گزارش وی از آخرین تحولات منطقه قفقاز، ضمن اعلام مجدد مخالفت جدی جمهوری اسلامی ایران با هرگونه تشنج و نیز تغییر در مرز‌های منطقه، بر آمادگی کشورمان به عنوان همسایه‌ای قدرتمند، برای ایفای نقش موثر در جلوگیری از درگیری جدید و هرگونه تغییر در ژئوپلتیک منطقه تاکید کرد.

وی با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی تمام کشور‌های منطقه گفت: معتقدیم مسائل منطقه باید با گفتگو میان کشور‌های منطقه حل و فصل شده و به طور جدی مخالف باز شدن پای کشور‌های بیگانه به منطقه قفقاز هستیم. ایران آمادگی دارد نقش خود را برای کمک به حل و فصل مسائل از طریق گفتگو‌های دیپلماتیک ایفا نماید.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان نیز در این گفتگوی تلفنی ضمن ارائه گزارشی مفصل از آخرین تحولات منطقه قفقاز جنوبی و نیز تحولات میدانی در قفقاز اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره نقش موثر و سازنده‌ای در برقراری، حفظ و تقویت صلح، ثبات و امنیت در منطقه داشته است.

میرقاسم مومنی، کارشناس مسائل بین الملل درباره مشکلات کشورمان در توافق با سایر کشورها درباره منطقه قفقاز گفت:‌ ترکیه، جمهوری آذربایجان، رژیم صهیونیستی و روسیه به نوعی در خصوص مسائل قفقاز به تفاهم رسیدند و فکر می‌کنم نخست وزیر ارمنستان  راضی به حل شدن موضوع کریدور زنگزور باشد، اما به دلیل بازتاب‌های تصمیم خود و اینکه ایران چه واکنشی نشان می‌دهد موافقت خود را اعلام نمی‌کند وگرنه ارمنستان هم راضی است که در صورت قبول زنگزور بتواند امتیازات مهمی از ترکیه، جمهوری آذربایجان، اروپا و آمریکا بگیرد و منافع خود را حفظ کند.

وی ادامه داد:‌ ما باید دیپلماسی خود را در این زمینه فعالتر کنیم و با توانمندی‌هایی که داریم وضع را به نفع خود پیش ببریم. ما با ارمنستان، جمهوری آذربایجان، و قره باغ مرز‌های بلندی داریم و در تاریخ، این کشور‌ها جزئی از ایران بوده‌اند. دیپلماسی ما آن است که از طرق دیپلماتیک نشان دهیم که منافع ملی ایران قابل گذشت نیست و اگر قرار بر ایجاد خط ترانزیتی است ایران باید حضور و مشارکت دائمی و فعال در آن داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل درباره آینده منطقه قفقاز گفت:‌ آینده‌ای چندان روشن را در این موضوع نمیبینم چرا که طرف‌های ما با یکدیگر راجع به مشکلات و مسائل قفقاز و کریدور زنگزور بدون حضور ایران به تفاهم رسیده‌اند و  احساس می‌کنم شرایط سختی را داریم تا با این کشور‌ها مسائل را هماهنگ کنیم مگر آنکه دیپلماسی ما فعالتر شود و راهکاری ارائه دهد و طرف‌های ما بدانند ایران با آن‌ها در یک مسیر قرار دارد.

مومنی افزود: این کشور‌ها چندان علاقه‌ای ندارند ایران را در مسائل زنگزور و قفقاز جنوبی درگیر کنند و این در واقع کنار گذاشتن منافع ایران محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: وزارت امور خارجه کشورمان باید تیم تخصصی و آشنا به این موضوع را فعال کند و نقشه راهی را برای نگهداشن منافع کشورمان ایجاد کند. باید اجلاسی در تهران با حضور ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه و روسیه برگزار شود و ایران نیز مسائل خود را اعلام کند. در این موضوع باید مسائل اقتصادی، امنیتی، سیاسی و فرهنگی را در نظر داشته باشیم.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت:‌ احساس می‌کنم عمده صحبت‌هایی که وزیر خارجه ترکیه برای آن به ایران آمد در خصوص مسئله زنگزور باشد. ما باید از این فرصت استفاده کنیم و با ترک‌ها وارد مذاکره و معامله شویم و امتیازات خوبی بگیریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۶ ۲۵ شهريور ۱۴۰۲
به تو چه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۶ ۲۵ شهريور ۱۴۰۲
پل هوایی و زیر گذر چیه ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۶ ۲۵ شهريور ۱۴۰۲
گذرگاه لاچین در تصرف آذربایجان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
یکی دیگه میخواد جاده بکشه یکی دیگه هم میخواد زمینشو بده این وسط ما رو صننم ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
موافقت ترمنستان با کریدور زنگزور را از کجا آوردید؟ هیچ کشوری حاضر نیست مرزش با کشور دیگر بسته شود و در خفقان قرار بگیرد به خصوص با وضعیت ارمنستان که در این صورت ارتباطش با ایران قطع خواهد شد احستس میکنم جناب تحلیگر زیر زیرکی خواهان بیخیال شدن ایران در این خصوص است و میگوید ایران هم باید امتیاز بگیرد برادر جان هیچ امتیازی با قطع شدن شریان ارتباطی ایران برابر نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
چقدر تحلیل گر مسائل ۳۰یا۳۰ داریم...همینا تو مسایل ساده ی زندگی خودشون موندن...اومدن مسائل قفقاز رو بررسی میکنن..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
فقط چرا آستارا اردبیل شهر را از وسط نصب کردند
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۶:۵۸ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
واقعا چرا منطقه خودمختار نخجوان باید تحت حاکمیت آذربایجان باشه؟ میتونه جزو ایران باشه حالا نهایتا همین طور خودمختار، چون بخشی از خاک ایران بوده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
به چند نکته راجع به این گزارش اشاره میکنم:
دالان تورانی ناتو و اشغال سیونیک علاوه بر اینکه با هدف ضربه زدن به ایران، روسیه و چین در زمینه‌های چهارگانه «معادلات انرژی، معادلات ترانزیتی، ترویج پان تورانیسم و توسعه ناتو به هارتلند قفقاز و آسیای مرکزی» صورت می‌گیرد، در مرحله بعدی، به زعم طراحان، ایجاد تجزیه‌طلبی در مناطق شمال غرب ایران را دنبال می‌کند. بنابراین، عزم ایران برای مقابله با تحرکات باکو، تل آویو و آنکارا برای اشغال سیونیک به معنای حمایت از یک کشور در مقابل کشور دیگر نیست؛ بلکه در راستای خط قرمز مشخص شده از سوی رهبر معظم انقلاب (در دیدار با اردوغان و پوتین در تیر 1401) مبنی بر جلوگیری از تغییرات مرزی و ژئوپلیتیکی و بسته شدن شاهراه‌های تاریخی است. این موضوع در کنار تقویت شکل‌گیری دالان ترانزیتی محور مقاومت، عادی‌سازی مناسبات ایران با عربستان، عضویت در شانگهای و بریکس و گسترش همکاری ایران با روسیه و چین، نشان می‌دهد که فتنه انگلیسی دالان تورانی ناتو، محکوم به شکست است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
وقتی از سهم تاریخی ایران در مالکیت دریای خزر گذشتین، باید به فکر این روزا میبودین.... این تقاص باج دادن به کشوری مثل روسیه هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
آرارات و دشت ناامید و بحرین هم اثری نداشته
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۱۹ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
این مسیر رو از بالای کشور ساخته اند و به ما چیزی نمیرسه. آذربایجان و ترکیه و اسرائیل متحد هستند. مطمئن باشید که این نقشه و مسیر رو اسرائیل بی شرف طرح کرده . دقت کنید اصلا از خاک ایران رد نشده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
کم مونده بگن شمال ایران هم مال اوناست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
علاوه بر تمام موارد که گفته شد سایر تاثیرات اجرای طرح در منطقه خصوصآ تاثیرات زیست محیطی و سیستم گردش آبهای سطحی بر سرزمین ایران و منافع ملی ایران باید بررسی شود!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
چ موقعه دیدین روسیه تو مسائل منتطقه خزر وقفقاز، اهمیتی واسه ایران قائل بشه، بعد از فروپاشی شوروی میبایست این مناطق ب ایران ملحق میشد که متاسفانه معلوم نیست چرا اینکار نکردن، روسیه هیچوقت دوست ما نبوده ونخواهد شد وهمیشه اگه 10 جنس بهش بدی یک جنس ناقص در عوضش بهت میده، بدبختی ملته ایرانه که باید بزور خودش دوست کشوری بکنه که هنوز اثار مخرب اون بر علیه ایران، که مسئله اذربایجان هم یک نمونه اون هست وجود داره، کشورهایی که حداقل 2500 سال جژع ایران بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
روزی که جنگ قبلی رو علیف شروع کرد باید نمیگذاشتین تا الان پررو نشه.متاسفانه غفلت کردیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
علیف چه کار به تو داره فقط سرزمین های غصب شده خودش رو پس میگیره این روسیه هست که منابع و معادن کشورمون ایران را چپاول و غارت میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
الهام چکار با ما داره!؟اینهمه اراجیف پان ترکی و ادعاهای سرزمینی برای ایران میکنه رو نمیبینی!؟کشور آذربایجان شیعه رو تبدیل کرده ب کشور آتئیست و ضد ایران،و...هر کشور دیگه غیر ایران بود چپق الهام رو دودی کرده بود!در قمار بازی مث زلنسکی عاقبتشو باید مردم بی گناه بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
امروز دالان زنگزو مطرحه
فردا این دالان عریض و عریض تر میشه
پسفردا استان سینویک ارمنستان به بخشی از آذربایجان تبدیل میشه
سه روز بعدش در بی ثباتی ها و آشفتگی های داخلی ایران بحث الحاق آذربایجان ایران به جمهوری آذربایجان عملیاتی میشه و.....
بهترین استراتژی الحاق نخجوان به ایران
و در گامهای بعدی ......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
تنها راه برای فیصله دادن به این درگیری‌ها در قفقاز. فعلا پیوستن منطقه نخجوان به ایران است. تا خیال همه راحت شود. ایران باید این موضوع را باتوجه به اینکه خیلی وقت است معایده ننگین ترکمنچای و گلستان تمام شده است و می‌بایست از بعد از فروپاشی شوروی این سرزمین ها به خاک ایران باز پس داده می‌شد.به طرف های روسیه و آذربایجان اعلام کند و بطور محکم اقدام کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
بله نظریه درستی است به همان دلیل که تحت قراردادهای ترکمنچای و گلستان بجهت حل و فصل موقت برخی مشکلات و بازگشت آرامش در منطقه مناطق مذکور به شوروی سابق واگذار شد،لذا پس از اتمام آن قراردادها و همچنین بجهت حل و فصل اختلافات این بار باید سرزمینها به آغوش سرزمین مادری یعنی ایران اسلامی،ایران بزرگ ملحق شوند !!!!
نه در آغوش ترکیه گرفتار شوند!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
کریدور زنگزور پس از احداث در اصل در حکم یک دژ نظامی خواهد بود !
هر چند در تنوع تسلیحات نظامی فعلی کارایی دژها کمتر از گذشته شده لیکن حرکات طرف ماقبل را باید زیر نظر داشت !
تحرکات مانند قطعات پازل بوده که قطعه کوچکی از یک طرح بزرگتر هستند !
یک نوع ایمن سازی پیش دستانه برای جلوگیری از واکنش حریف نسبت به کنش در جای دیگر باشد !!!
مثلآ آذربایجان قصد داشته باشد در آینده به ذخایر و منافع ملی ایران در دریای خزر دست درازی کند !!!
در مثل مناقشه نیست !!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
برای ظهور حضرت مهدی (عج) دعا کنید.

برای خشنودی حضرت مهدی (عج) صلوات بفرستید.
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۰:۴۲ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
به هیچ وجه از حقمون نگذرید وگذشت نکنید ومادران بایستید چون کارشناس ترک در اینترنشنال خیلی حرفه‌ای تندی بر علیه ایران وخط قفقاز وانگار زد
روسیه تورکیه چطور دوستان ایرانند وقتی منافع خودشون در میان باشه حق ایران رو میخوان کنار بزنند اگر مقتدرانه عمل نکنید قدرتون رو در اون منطقه از دست می‌دهید به هیچ وجه اجازه آزادی عمل به آنها ندهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
هیچ راهی نیست فقط ایران
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۵۶ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
قفقاز خیلی پیچیده وبغرنج شده ومهره چینی در آن زیاد صورت گرفته،
همه منتظر اقدام ایران وعکس العمل آن هستند تا در صورت
مذاکره،امتیازات بیشتر ونامحسوسی در آن از ایران گرفته و
پشتوانه ی زیاده خواهی های خود در آینده سازند.
بدون تردید مذاکره ای نخواهد بود چون در کشور های خود این
تعاملات را کرده اند ومنتظرهستند ایران دست خود را باز کرده ودر
برابر تعامل باایران ،امتیازاتی بگیرند چونکه تعامل را نوعی معامله می دانند و دلیلی برای امتیاز بیهوده دادن به ایران نخواهند دید.
Iran (Islamic Republic of)
Saeed
۰۸:۱۹ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
یعنی روسیه راضی شده ناتو از طرف دیگه راه پیدا کنه به دریای خزر و غیره پس چرا داره طرف دیگه جنگ میکنه با اوکراین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
ایران باید با همکاری ارمنستان شروع به ساخت خط آهن در استان سیونیک بکند و مسیر چابهار را از سیونیک به روسیه و اروپا وصل کند تا درس عبرتی برای آذربایجان فرصت طلب و خیانتکار بشود وگرنه سیاست ایران تا کنون روی اعصاب مردم رفته و همه عصبانی هستند
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۲۹ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
خیر ما فقط بلدیم ریل آهن به سمت عراق درست کنیم.
آخرین اخبار