طرح کریدور زنگزور که قرار بود به زودی افتتاح شود، حالا دستخوش تغییراتی شده، اما دلایل عقب نشینی جمهوری آذربایجان از احیای مسیر قدیمی و ایجاد یک مسیر جدید چیست؟

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان که آبان امسال گفته بود کریدور زنگزور را در خاک آذربایجان خواهیم ساخت چند وقت بعد در سخنانی خواهان انتقال بخشی از این کریدور به خاک ایران شد و در نتیجه آن توافقی به وجود آمد.

براین اساس، ساخت بزرگراهی برای اتصال زنگزور جمهوری آذربایجان از ایران به نخجوان، یکی از قرارداد‌هایی بود که میان رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و الهام علی اف رئیس‌جمهوری آذربایجان امضا شد.

این مسیر ۵۵ کیلومتری شامل ساخت جاده‌ها، توسعه حمل و نقل ریلی و خطوط ارتباطی دیگر در کنار تامین برق می‌شود. در این دیدار، شرکت‌های ایرانی که در ساخت این بزرگراه همکاری دارند نیز در کنار مقام‌های دو کشور حضور داشتند.

زنگزور، کنترل شده از خاک ایران به نخجوان

دیدار و گفت‌وگوی رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان

کریدور زنگزور مسیری شرقی به غربی بوده و شامل چند بخش جاده ای، ریلی، نفتی و گازی می‌شود. بخشی از این کریدور با گذر از خاک ارمنستان (استان سیونیک) مناطق مرکزی جمهوری‌آذربایجان را به نخجوان و ترکیه متصل می‌کند.

به گفته شاهین مصطفی اف معاون نخست‌وزیر جمهوری‌آذربایجان، روی این بزرگراه بین‌المللی، دو پل ساخته خواهد شد که هزینه هرکدام را ایران و جمهوری‌آذربایجان به طور مشترک تقبل خواهند کرد.

در این بین، مقامات جمهوری‌آذربایجان در نظر دارند تا از طریق امضای قرارداد فوق با ایران و با دور زدن خاک ارمنستان منطقه خودمختار نخجوان را به سرزمین اصلی خود وصل کنند.

زنگزور نام منطقه‌ای در قره‌باغ است که ایران آن را طی عهدنامه گلستان در سال ۱۸۱۳ به روسیه واگذار کرد. جمهوری آذربایجان از جنگ دو سال پیش با ارمنستان تاکنون، کنترل زنگزور را به دست گرفته است.

زنگزور، کنترل شده از خاک ایران به نخجوان

منطقه زنگزور؛ شمال رود ارس

گفتنی است مسیر قدیمی کریدور زنگروز که از زمان شوروی برای رفت‌آمد ساکنان این منطقه وجود داشت و مردم تنها از طریق اتصال ریلی از باکو و سایر مناطق به منطقه جداافتاده نخجوان سفر می‌کردند. اما پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ و با اوج گیری اختلافات بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان احیای این کریدور به مسئله‌ای مناقشه‌برانگیز تبدیل شد که تاکنون نیز ادامه دارد.

حکمت حاجی اف مشاور و دستیار رئیس جمهور آذربایجان درباره امضای قرارداد مشترک با ایران می‌گوید «باکو بیش از یک سال و نیم منتظر پاسخ ارمنستان برای ایجاد کریدور زنگزور است. اجازه دهید ارمنستان فکر کند، اما ما در عمل کار خود را انجام دادیم.

در مناطق «آزادشده» جمهوری آذربایجان، در شهر زنگلان، روستای آقبند، دو پل بر روی رودخانه ارس ایجاد خواهد شد و جاده خودرویی و راه آهن از طریق ایران به نخجوان و ترکیه متصل خواهد شد.»

پیش از این نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان گفته بود «الهام علی اف نباید شرایط تاسیس کریدور لاچین را با کریدور زنگزور یکی بداند. ضمن اینکه تاسیس کریدور لاچین هیچ ارتباطی با گفت‌وگو‌های انجام شده و بیانیه‌های امضا شده نداشته و برای ایروان غیرقابل پذیرش است.»

زنگزور، کنترل شده از خاک ایران به نخجوان

موقعیت جغرافیایی کریدور لاچین 

کریدور لاچین، جاده‌ای پنج کیلومتری در داخل خاک جمهوری‌آذربایجان، از قره باغ به ارمنستان است که اتصال قره‌باغ به ارمنستان را ضمانت می‌کند. جمهوری‌آذربایجان در این قسمت از خاک خود به دوقسمت تقسیم شده و اگر ساکنان دو شهر کنار بخواهند سفری به شهر یکدیگر انجام دهند، باید کل اراضی جمهوری‌آذربایجان را دور زده و مسافت ۵۰ کیلومتری را تا ۱۰۰۰کیلومتر بیشتر طی کنند.

میرقاسم مومنی کارشناس مسائل قفقاز دراین باره می‌گوید «تنش‌های میان اوکراین و روسیه، مواضع ترکیه نسبت به این تنش و جلسه اخیر الهام علی اف و پوتین در مسکو باعث شده تا مقامات جمهوری‌آذربایجان با احتیاط بیشتری نسبت به احداث این کریدورعمل کنند و این امر معادلات احداث این کریدور را پیچیده کرده است.

اما چون باکو و آنکارا در حوزه حمل و نقل هزینه‌هایی انجام داده اند، تاخیر در احداث زنگزور می‌تواند این هزینه‌ها بی فایده کند لذا جمهوری‌آذربایجان تصمیم گرفت تا به صورت موقت از مواضع قبلی عقب نشینی کند و مسیری جایگزین از داخل خاک ایران برای اتصال به ترکیه ایجاد کند تا زمانی که بحران‌ها فرونشست طرح اصلی را پیگیری کند.»

زنگزور، کنترل شده از خاک ایران به نخجوان

دیدار ولادیمیر پوتین و الهام علی‌اف در کاخ کرملین مسکو

۴ اسفند امسال الهام علی اف در سفری به مسکو در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، به مناسبت سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین روسیه و جمهوری‌آذربایجان، بیانیه فعالیت‌های هم‌پیمانی میان دو کشور را امضا کردند.

علی اف با درک حوادث اوکراین در این دیدار گفت روسیه در مقابل هر نوع تحریم غرب «مقاوم» است و ما بیشتر از ارمنی‌ها روسیه را دوست داریم.

مولود چاووش اوغلو وزیرخارجه ترکیه نیز که کشورش روابط نزدیکی به جمهوری آذربایجان دارد، روز دوم عملیات روسیه در اوکراین از سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه خواست تا به عملیات نظامی در اوکراین پایان دهد.

همان روز نیز رئیس‌جمهور اوکراین از رجب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور خواست تنگه‌های بسفر و داردانل را به روی کشتی‌های نظامی روسیه ببندد.

علاوه بر دلایل فوق و باوجود اینکه بند ۹ قرارداد مسکو ۲۰۲۰ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان الزامی را جهت ایجاد کریدور زنگزور مشخص نمی‌کند، مقامات جمهوری‌آذربایجان در پی آنند تا حتی اگر هم شده مسیر موقتی را برای اتصال مرکز کشور با نخجوان ایجاد کنند.


بیشتر بخوانید :


به گفته مومنی، «ایران باید از احتیاط این دو کشور و از فرصت به وجود آمده استفاده کند. تهران می‌تواند با طرح مسئله عدم حضور صهیونیست‌ها در جمهوری آذربایجان و مرز‌های شمالی ایران یا اخذ تضمین از باکو مبنی بر اینکه پس از بازگشت شرایط به حالت عادی، توافقات تهران-باکو را رها نکند، از این شرایط حداکثر بهره را ببرد.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
مرگبر ارمنستان و روسیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
با تشکر از مطالب ارائه شده
لطفا در نگارش مطالب دقت بیشتری لحاظ شود .
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۲۷ ۱۷ تير ۱۴۰۱
ایران باید با حمله نظامی دوباره قفقاز را تصرف کند این مناطق متعلق به خاک ایران هستند انفعال دیگر بس است
Iran (Islamic Republic of)
افشار
۲۳:۳۷ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
این کریدور برای ایران منافع دارد کریدور قبلی زنگه زور هم که از خاک ارمنستان می گذشت احتمالا یه روزی باز بشود بنظرم در 200سالی که آذربایجان از ایران جدا شده است خیلی ظلم دیده اند هم از طرف روس ها هم از طرف ارمنی ها و هم از طرف اروپایی ها به همین دلیل ما می‌توانیم با دادن چنین امتیازاتی منافع بیشماری از آزربایجان کسب کنیم چون اونا مجبور هستند به روسیه بله بگند ولی اگر ما پشتشان باشیم می‌توانیم به راحتی بازار این کشور ثروتمند را در اختیار بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
ایران مثل سیاست روسیه باید اتباع خود رابه نخجوان بفرستند ودر آینده نخجوان رابه خاک خود ضمیمه کند تا این مشکلات برای همیشه حل شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
مناطقی که طبق عهدنامه ننگین گلستان از ایران جدا شده باید به ایران الحاق شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
امیدوارم با ایجادطرح کریدور زنگزور و پایبند بودن طرفهای مقابل به این قرارداد صلح ثبات در منطقه حاکم میشود و تجارت و حمل ونقل ازکریدور به سود و منفعت کشورها میشود حالا که طرف ارمنی نخواسته در طرح و قرارداد شرکت کنند بیخیالش شوید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
مرگ بر روسیه تزاری و شوروی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
درود بر ارمنستان قهرمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
این قرارداد برای احداث این جاده باید کاملا شرایط آن تعریف و تبیین شودبا ذکر تمام جزییات تا در آینده مایه اختلاف نگردد و بهانه حمله آذربایجان و ترکیه و ...برای تصرف کامل آن و اطراف آن نشود که از ایران جدا شود و خلاصه ،اش نخورده و دهان سوخته.از مکردشمن نباید غافل شد چون بقول سعدی وقتی نتواند از راه دشمنی به اهداف خود برسد سلسله دوستی بجنباند و با دوستی کارها توان کرد که با دشمنی نتوان کرد.بایستی کاملا در نوشتن قرارداد، بدتری حالت و وضعیت را درنظر گرفت یعنی از هم اکنون باید چنین فرض کرد که با دشمنی قوی قرارداد می بندی نه حتی دشمن ضعیف زیرا در آینده ممکن هست در اثر اغوای دشمنان دیگر با ایجاد اتحاد و مستمسک قراردادن این قرارداد و تحریکات داخلی حمله کنند.به هرحال اگر دوست هم که فرض کنیم هر ان در آینده ممکن هست دشمن شوند.
بقول معروف باید مواظب بود زیرا مورچه هم‌گاز می گیرد و انسان در اثر ویروس کوچکی چون کرونا می میرد.چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی.باید دور نگر و عاقبت اندیش بود آن هم باهمسایه های مذبذب و مردد و بدون ثبات قدم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
بهترین راه حل اینست که فعلا ابران منطقه نخجوان را به مام میهن برگرداند
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۹:۳۰ ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
لطفا توهمات و هذیان های خود را فعلأ تعطیل فرمائید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
اینها مثل آب خوردن قرداد رو پاره میکنند ، مگه قرداد حق آب با افغانستان اجرایی شد که این اجرایی بشه ، ایران نباید اجازه بده مرزش با ارمنستان از دستش بگیرن ، فعلا همه سرمون کلاه میذارن
Iran (Islamic Republic of)
sina
۱۲:۴۶ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
بله . این هم یکی از همان طرحهایی است که با پول کشورما ایران برای دشمنان کشورمان ایجاد زیرساختهای لجستیکی را فراهم خواهیم کرد . درست مثل صادارت خاک کشور به اسم صادرات نفتی و ایجاد جزیره در کشورهای جنوبی خلیج فارس و تغییر نام خلیج فارس به عربی توسط همان کشور ها . تا کی باید وزرای ما لوده و ساده انگار باشند؟و به مسائل بین المللی دیدگاهی کوتاه داشته باشند .
Iran (Islamic Republic of)
(((((((((((((((((())))))))))))))))
۱۲:۲۵ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
قیل از ایجاد کریدور کشور اذربایجان از کشور ارمنستان ایران میتواند پیش دستی کرده یک منطقه عالی از نظر نقل و حملی در کشور ارمنستان انتخاب کرده بصورت جنوب به شمال با قرارداد بلندمدت 100 ساله یا 200 ساله به امضا پارلمان هر دو کشور رسانده و همچنین با قرارد قابل تمدید اگر ارمنستان تحت هر شرایطی به کرویدور اذربایجان تن داد ما پیشاپیش برای خود گذرگاهی رو تعریف کرده باشیم تا دسرسی ما به منطقه قفقاز و اروپا مسدود نگردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
بهتر است کریدو ها از چند مسیر مختلف وکشورهای مختلف باشد که مشکلی برای کشور به وجود نیاید وهر کشوری بست گرفتار ضرر شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
به جمهوری باکو نمیشه اعتماد کرد. اینها پادوی صهیونیستهاند و هر آن ممکنه زیر هر قراردادی بزنند و ایران بیخودی هزینه کنه
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۹:۴۰ ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
کشور به نام جمهوری باکو نداریم. جمهوری آذربایجان یک کشور مستقل و عضو سازمان ملل است باید بفهمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
اره دیگه صهیونیست هارو ببینیم از این کریدور راحت وارد ایران بشن
United States of America
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
خاک بر سرمان که هنوز نتونستیم باکو رو پس بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
مهندس نصیروندگرمی
۱۱:۲۰ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
سلام.باید تمام اسرائیل غاصب از اذربایجان باکو اخراج شوند تا شاهد صلح پایدار در منطقه باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
مرگ بر نژادپرستان
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
قبل از استفاده حتما ثبت کنید که حاکمیت ملی و حقیقی و حقوقی ومرزی این کریدورمتغلق به ایران هست، بدون هیچ قید و شرطی و طریقه و زمان و برنامه ریزی و کنترل امنیتی آن فقط و فقط در دست ایران هست و هیچ کشور ثالثی حق دخالت یا اظهار نظر در مورد این کریدور که با تمام متعلقات خاک ایران هست را ندارد.
هر دو طرف و لب مرز هر کشور هم بازرسی و سیستم مالیات بزارید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
طرح خوبیست
Sweden
ناشناس
۱۰:۰۳ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
آفرین؛ به جای روسیه باید با کشورای هم مرزمون متحد بشیم
Germany
ناشناس
۰۹:۱۹ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
دهن ما رو سرویس کردید به خاطر چند میلیون یهودی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
ایران همیشه توی این مواقع بدترین تصمیمات رو در بدترین زمان‌ها میگیره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
زنگزور خاک ایران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
علی اف با درک حوادث اوکراین در این دیدار گفت روسیه در مقابل هر نوع تحریم غرب «مقاوم» است و ما بیشتر از ارمنی‌ها روسیه را دوست داریم.
خخخخخ فعلا دیدیم که تحریم ها چه بلایی سر پول روسیه آورده و توی ١٩ روز حمله وحشیانه به اوکراین عین خر تو باتلاق اوکراین گیر کرده و از چین کمک میخواد
Iran (Islamic Republic of)
داود
۰۸:۳۷ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
ما مردم ایران و آذربایجان حضور صهیونیستها را در شمال کشور تاب نخواهیم آورد . خط قرمز ما امنیت و اقتدار کشور ایران است و بس .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
زنگزور نام منطقه‌ای در قره‌باغ است که ایران آن را طی عهدنامه گلستان در سال ۱۸۱۳ به...
ادم قلبش به درد میاد :(
آخرین اخبار