اوکراین از بیانیه پایانی کشور‌های عضو گروه ۲۰ به دلیل محکوم نکردن مستقیم روسیه انتقاد کرد. 

اولگ نیکولنکو، سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین در واکنش به بیانیه پایانی گروه ۲۰ مدعی شد این بیانیه «چیزی نیست که بشود به آن افتخار کرد» و از عدم اشاره مستقیم به روسیه انتقاد کرد.

به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین تصویری از بیانیه گروه ۲۰ را منتشر کرد که در آن بعضی بخش‌ها با رنگ قرمز خط خورده و عباراتی دیگر به جای آن نوشته شده بود؛ این عبارات در واقع نشان دهنده موضع اوکراین است که خواستار اشاره مستقیم به روسیه و محکوم کردن آن بود. 

این مقام اوکراینی همچنین از دعوت نشدن به نشست گروه ۲۰ انتقاد کرد و گفت: واضح است که مشارکت طرف اوکراینی در نشست جی ۲۰ به شرکت کنندگان این امکان را می‌داد تا وضعیت را بهتر درک کنند.

گفتنی است اجلاس گروه ۲۰ ساعاتی پیش در دهلی نو، پایتخت هند به پایان رسید و رهبران کشور‌ها یک بیانیه پایانی از مواضع خود منتشر کردند. در بخشی از این بیانیه که مربوط به جنگ اوکراین است، از محکومیت روسیه به دلیل جنگ اوکراین اجتناب شده و در عوض سران کشور‌ها خواستار صلح شده‌اند. 

این اجماع به شدت غافلگیرکننده بود، زیرا کشور‌های عضو این گروه به شدت بر سر جنگ اوکراین اختلاف نظر دارند. پیش از این گفته شده بود کشور‌های بلوک غرب برای محکومیت روسیه در این بیانیه فشار می‌آورند در حالی که برخی دیگر مانند هند و چین خواستار تمرکز بر مسائل اقتصادی مهم‌تر بودند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار