مدرس زاده گفت:گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۲۷ میلیون تن کالا را در سال جابه‌جا می‌کند که ارزش تقریبی آن، حدود ۱۳ میلیارد دلار برآورد شده است.

 محمدرضا مدرس خیابانی  گفت: در همه سازمان‌ها، ارزش آفرینان، افراد بسیار مؤثری هستند و اگر ما بتوانیم مأموریت‌ها، اهداف و دیدگاه‌هایی که ارزش‌آفرینان در سیستم عملکردی دارند را به سوی اهداف راهبردی سازمان سوق دهیم، قطعاً آن سازمان مسیر موفقیت را طی خواهد کرد.

وی با تأکید بر ضرورت تلاش مضاعف در راستای برنامه‌های کلان در گروه کشتیرانی، افزود: خوشبختانه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تلاش تمامی کارکنان در همه بخش‌ها، سال ۱۴۰۱ را با موفقیت پشتِ سر گذاشت و با تخلیه و بارگیری ۲۷ میلیون تُن کالا، درآمدی در حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری کسب کرد؛ هرچند امسال با توجه به رکودی که در این صنعت در تمام دنیا وجود دارد، احتمالاً رشد درآمدی سال گذشته را شاهد نخواهیم بود.

وی ادامه داد: با توجه به رکود موجود در صنعت کشتیرانی جهان، پیش‌بینی ما این است که میزان درآمد گروه کشتیرانی در پایان سال جاری، رقمی بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار باشد که بیانگر کاهش سود نسبت به سال قبل است.

مدرس‌خیابانی با اشاره به نقش ویژه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در اقتصاد کشور، درآمدزایی و سود را از جمله فرعیات مأموریت ملی این گروه دانست و افزود: امروز در کشور همه جا صحبت از اقتصاد دریا محور است؛ به نحوی که اگر در حوزه اقتصاد دریا، ۹ میلیارد دلار سرمایه گذاری شود، حدود ۷ درصد درآمد کشور از بابت سرمایه گذاری در این بخش افزایش پیدا می‌کند که نقش گروه کشتیرانی در این میان بسیار راهبردی خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یک سازمان فوق راهبردی در اقتصاد کشور است، اظهار داشت: لجستیک و حمل‌و‌نقل به ویژه با وجود تحریم‌ها از اساس، امری راهبردی برای کشور محسوب می‌شود؛ به همین دلیل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ستون فقرات توسعه اقتصاد کشور است.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: این تفکر که اگر گروه کشتیرانی با مشکل مواجه شود، فقط کارکنان شاغل در آن، از این مشکلات متأثر خواهند شد؛ اصلاً درست نیست، در حال حاضر، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۲۷ میلیون تُن کالا را در سال جابه‌جا می‌کند که ارزش تقریبی آن، حدود ۱۳ میلیارد دلار برآورد شده است؛ بر این اساس می‌توان گفت حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزش اقتصاد کشور از سوی گروه کشتیرانی حمل‌و‌نقل، صادر و وارد می‌شود.

وی تصریح کرد: دریانوردان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هنگامی که در حال جابه‌جایی کالا با یک فروند کشتی هستند، مسئولیت سرمایه‌ای بیش از سرمایه بسیاری از دیگر بخش‌های اقتصاد را بر‌عهده دارند؛ بنابراین باید بپذیریم گروه کشتیرانی، امانتدار اقتصاد کشور است و بخشی که امانتدار اقتصاد یک کشور بزرگ می‌شود، مسئولیت و مأموریت بزرگی را عهده‌دار است و بار این مسئولیت بر روی دوش دریانوردان به عنوان ارزش آفرینان این سازمان است.

مدرس‌خیابانی با اشاره به مسئولیت خطیر دریانوردان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، لازمۀ موفقیت در یک مسئولیت خطیر را تلاش مضاعف دانست و افزود: قطعاً دانشجویان فارغ التحصیل رشته دریانوردی که وارد گروه کشتیرانی می‌شوند، باید در ابتدای امر، مهارت‌های فنی لازم را دارا باشند و در رده‌های بالاتر مهارت‌های انسانی و ادراکی نیز به آن‌ها افزوده شود.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اکنون ما «با جنگ ترکیبی مواجه هستیم» تصریح کرد: فرماندهان کشتی، فرماندهان در جنگ اقتصادی هستند؛ بنابراین لازم است که مهارت‌های ادراکی خود را بیش از پیش تقویت کنند.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان این نکته که فرمانده کشتی در کنار دیگر مهارت‌ها باید دارای مهارت «مدیریت جامع» نیز باشد، گفت: با توجه به اینکه امروز در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم، فرماندهان کشتی و مدیران گروه کشتیرانی باید مدیریت جامع را در خود تقویت کنند، چنانچه بر این مهارت مسلط نشویم و آموزش‌های لازم را فرا نگیریم قطعاً موفقیت‌های ما کوتاه مدت خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه دریانوردان ارشد گروه کشتیرانی به عنوان افسران آن را مدیریت می‌کنند خاطر نشان کرد: هر کشتی که دریانوردان ارشد گروه کشتیرانی به عنوان افسران ارشد آن را مدیریت می‌کنند تعدادی از جوانان دریانورد را با خود همراه دارد؛ بنابراین فرماندهان و افسران ارشد در این شرایط، الگوی این جوانان هستند و فرهنگ آینده گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای رویکردی که فرماندهان برای این جوانان ترسیم می‌کنند، شکل می‌گیرد و با رویکردی که ایجاد می‌شود گروه کشتیرانی می‌تواند همانند سالیان گذشته در آینده نیز با اقتدار حرکت خود را ادامه دهد.

نایب رئیس هیئت مدیره گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اهمیت توسعه ناوگان در گروه کشتیرانی، افزود: اگر امروز گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در میان بزرگترین خطوط کانتینری دنیا جا دارد، به دلیل توجه به راهبرد توسعه ناوگان است؛ به این معنا که اگر ناوگان خود را همگام با فنّاوری‌های روز دنیا توسعه ندهیم، متوقف خواهیم شد؛ بنابراین باید امروز تلاش کنیم تا در آینده در عرصه رقابت موفق باقی بمانیم.

مدرس‌خیابانی تصریح کرد: با سرمایه گذاری، تلاش، تطبیق با تکنولوژی روز دنیا و ترسیم دقیق اهداف، خط کانتینری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند جایگاه فعلی خود را ارتقاء داده و به یکی از ده شرکت برتر کانتینری دنیا تبدیل شود، البته این امر به سادگی به دست نمی‌آید و نیازمند تلاش بی‌وفقه است.

 

برچسب ها: حمل ونقل ، کشتیرانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار