رئیس جمهور:

اصل در موضوع رتبه‌بندی معلمان توجه به شان معلم است/رفع مشکل مسکن نیازمندان

رئیس جمهور گفت: اساس رتبه‌بندی معلمان فقط مربوط به مسائل مالی نیست، اساس رتبه بندی دانش افزایی معلمان و انتقال دانش به دانش‌آموزان است.

دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح امروز یکشنبه در همایش سراسری مدیران مدارس سراسر کشور، ضمن تبریک فرارسیدن ماه ربیع‌الاول و نیز نزدیک شدن موسم بازگشایی مدارس و مراکز علمی و آموزشی، نقش اصلی و اول در ایجاد تحول در جامعه را بر عهده مدارس و مدیران دانست.

رئیس جمهور کشورمان در همایش مدیران مدارس سراسر کشور بیان کرد: شرط تحول، تحول شناختی، تحول فرآیندی و تحول نهادی است؛ در انجام این تحول اولین شرط باور به تحول است، دیدن وضع موجود، ترسیم وضع مطلوب و کم کردن فاصله میان وضع موجود و مطلوب از وظیفه مدیران است که در شکل گیری شخصیت و هویت دانش آوز و در تعیین و تربیت نقش بی بدیلی دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: نگاه مدیران برای تحول بسیار مهم است و شرط تحول تحول شناتی، فرآیندی و نهادی است. اولین شرط هم باور به تحول است. شرط انجام یک مدیریت موفق هدف دار بودن، برنامه داشتن و کنترل و نظارت همواره نسبت به فرآیندهاست و همچنین به کارگیری همه ظرفیت‌ها در راه رسیدن به هدف است.  

انسان‌های عدالت خواه در مدرسه ساخته می‌شوند 

وی ادامه داد: مدیران باید خود را پاسخگو به خدا، شهروندان، ارباب رجوع و سلسله مراتب سازمانی بدانند. بخشی از پاسخگویی که در فرهنگ ما از همه این‌ها مهمتر است پاسخگویی به ذات مقدس خداوند است. ما معتقدیم که کارآمد‌ترین نظام کنترلی خود کنترلی است. یعنی فردی که خود را موظف به انجام وظیفه بداند. در حرفه تعلیم و تربیت نمود اخلاق مهمترین بخش است. به ویژه برای افرادی که قرار است در مدرسه مورد تعلیم تربیت قرار بگیرند. رساندن انسان که در مسیر زندگی قرار است به هدف اصلی برسد وظیفه مدارس است؛ لذا رهبر فرزانه انقلاب فرمودند که معمار انسان سازی و جامعه سازی و تمدن سازی است. 

رئیس جمهور افزود: اگر در حوزه مختلف به هدایت نیاز داریم در پرتو تعلیم و تربیت این هدایت شکل می‌گیرد انسان‌های عدالت خواه در مدرسه ساخته می‌شوند؛ بنابراین محور تحول در مدرس آموزش و پرورش است و این باید مستند بر سند آموزش و پرورش قرار بگیرد. تاکید مقام معظم رهبری بر اجرای این سند تحول آموز ش و پرورش در راستای شکل گیری تحول در آموزش و پرورش است. به همت شما مدیران و معلمان این اتفاق خواهد افتاد. شورای عالی آموزش و پرورش از تمام شورا‌های عالی متفاوت است؛ مدیریت مدرسه با هیچ کجای دیگر قابل قیاس نیست.  

رتبه‌بندی فعلی مقدمه‌ جایگاه معلمان است

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به رتبه بندی معلمان خاطر نشان کرد: اگر صحبت از رتبه بندی به میان می‌آید حداقل موضوع است وگرنه اصل رتبه بندی توجه به شان معلمان است. اساس رتبه‌بندی معلمان فقط مربوط به مسائل مالی نیست، اساس رتبه بندی دانش افزایی معلمان و انتقال دانش به دانش‌آموزان است.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: به هنگام شدن نسبت به همه مسائل ضروری یک معلم  هدف رتبه بندی معلمان است. اگر آینده‌ای برای کشور ترسیم شده است ابتدا باید به آموزش و پروش و مجموعه‌های آموزش عالی نگاه شود. اگر صحبت از مدیریت می‌شود باید به والدین عزیز عرض کنم که نقش والدین بسیار اهمیت دارد. ساختن مدرسه و تجهیز مدارس در کار آموزشی و حرفه‌ای و مهارت افزایی اهمیت بسزایی دارد و باید صمیمانه از نقش مهم خیرین مدرسه ساز تشکر کنم.

رئیس جمهور تصریح کرد: باید تلاش کرد که عدالت آموزشی اجرا شود هرکجا متناسب با خود رشد کند؛ عدالت به معنی تساوی نیست بلکه باید هرچیزی در جای خود مورد استفاده قرار بگیرد و این مفهوم در حوزه آموزش هم بسیار اهمیت دارد  من عمیقا اعتقاد دارم هرگونه هزینه کردن برای آموزش سرمایه گذاری برای کشور است. باید نگران بهره وری صحیح در آموزش و پرورش بود. به میزان نیروی انسانی و ظرفیت‌ها باید دید که بهره وری وجود دارد یا خیر. سال گذشته هم من از مدیران پرسیدم که چه باید کرد که بهره وری افزایش یابد و امسال هم همین را میخواهم. یکی از مسائل جلوه نمره است و این اهمیت دارد حال باید دید که چه باید کرد که سطح علم دانش آموزان افزایش یابد.

۴۰ هزار شهید آموزش و پرورش داریم که پیام این‌ها واضح است 

وی با اشاره به موضوع مساله حق الزحمه به معلمان خاطر نشان کرد: این خواسته به حقی است و حق همه صاحبان حق باید به موقع خود پرداخت شود. موضوع مسکن معلمان هم از سوی وزیر دنبال می‌شود تا بتوانند با فراغ بال موضوع آموزش را دنبال کنند. اعتماد مردم در گرو مدیریت شماست. اعتماد مردم به مدرسه در گرو توانایی‌های شماست که ان‌شاءالله روز به روز افزایش خواهد داشت. ما ۴۰ هزار شهید آموزش و پرورش داریم که معتقدیم پیام این‌ها واضح است که آموزش و پرورشی در تراز شکل بگیرد. بنده به عنوان مسئول دولت موظف هستم و به مردم قول دادم که یک آموزش و پرورش در تراز شکل بگیرد که بتواند تضمین کننده آینده کشور باشد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار