استاندار همدان گفت:با ثبت جهانی کاروانسرا‌های تاج‌آباد و فرسفج، دستاورد‌های فرهنگی و تاریخی بی‌نظیر استان همدان برای نسل‌های آینده نگهداری می‌شود.

در پیام تبریک علیرضا قاسمی فرزاد که یکشنبه شب به مناسبت فرارسیدن ماه ربیع‌الاول و ثبت جهانی کاروانسرا‌های تاج‌آباد و فرسفج انتشار یافته، آمده است: این ثبت جهانی معنایی عمیق برای ایران و بخصوص برای مردم استان دارد که به دلیل ارزش‌های تاریخی، معماری و فرهنگی جایگاه ویژه‌ای در دنیای هنر و تاریخ جهان دارد.

در این پیام تصریح شده است: این تجلی از میراثی چشم‌گیر که از زمان‌های دور باقی مانده، نشان‌دهنده اهمیت حفظ میراث فرهنگی جهانی و ترویج فرهنگ و هویت ملی است.

استاندار همدان گفت: با ثبت جهانی کاروانسرا‌های تاج‌آباد و فرسفج، دستاورد‌های فرهنگی و تاریخی بی‌نظیر استان همدان برای نسل‌های آینده نگهداری می‌شود.

در این پیام تصریح شده است: اینجانب ضمن تبریک فرا رسیدن ماه ربیع‌الاول، ماه شادی و شادمانی مسلمانان و شیعیان، این ثبت جهانی را به تمامی مردم ایران اسلامی به ویژه مردم شریف دارالمؤمنین و دارالمجاهدین همدان تبریک و تهنیت می‌گویم و از تمامی افرادی که برای این پرونده تاریخی و ثبت جهانی کاروانسرا‌های ایران تلاش کرده‌اند و با حفظ و مرمت این کاروانسراها، نه تنها یک تاریخ را از فراموشی نجات داده‌اند بلکه فرصتی فراهم کردند تا جهان با فرهنگ و تاریخ شگفت‌انگیز استان همدان بیشتر آشنا شود و باعث افتخار و سرافرازی ایران عزیز شدند، به ویژه اصحاب رسانه و مطبوعات قدردانی می‌کنم.

کاروانسرا‌های کاروانسرا‌های تاج‌آباد و فرسفج از همدان به همراه ۵۲ کاروانسرای تاریخی ایران به شکل زنجیره‌ای و همزمان روز یکشنبه در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو ثبت جهانی شدند.

نشست یونسکو به منظور و بررسی ثبت پرونده‌های جدید در فهرست آثار جهانی اکنون در ریاض عربستان با حضور معاون وزیر میراث فرهنگی و همکاران وی در حال برگزاری است.

تاکنون ۲۲ کاروانسرا در استان همدان ثبت ملی شده است.

استان همدان دارای ۱۸۵۰ اثر تاریخی، تفریحی و توریستی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.