برنامه تهران بیست شبکه پنج سیما با حضور مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، محمد وحیدی، نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس و محمدصادق تراب زاده، کارشناس حوزه آموزش به موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور اختصاص داشت.
مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در برنامه تهران بیست شبکه پنج سیما درباره لغو تاثیر قطعی معدل در کنکور گفت: مخالف مصوبه لغو تاثیر قطعی معدل در کنکور هستم. بر اساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی دروس عمومی را از کنکور حذف و بر اساس معدل اعمال میشود و دروس تخصصی در کنکور سنجیده میشدند که امسال هم در کنکور اجرا شد.
وی ادامه داد: مجلس مصوبه لغو تاثیر قطعی کنکور را تصویب کرد و تا زمانی که این مصوبه به شورای نگهبان برود و به نتیجه برسد وارد ماه آبان میشویم. با این مصوبات به مردم و دانش آموزان شوک وارد میشود. تا آبان داوطلب نمیداند که باید برای کنکور دروس عمومی را بخواند یا نه؟.
ویس کرمی گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نتیجه سالها تحقیق و بررسی است و در یک شب تصمیم تاثیر قطعی معدل در کنکور گرفته نشده است. آموزش و پروش امتحانات نهایی را به صورت عادلانه برگزار میکند و دانش آموزان را رتبه بندی میکند.
وی اظهار کرد: مدل طرح سوالات و محرمانه بودن سوالات امتحان نهایی یکی از پیشرفتهای آموزش و پرورش است. در کنکور یک فرد بهتر میتواند در نصف روز تقلب کند تا اینکه در سی آزمون نهایی تقلب کند. شرکت در سی امتحان نهایی و چهار کنکور خیلی عادلانهتر از کنکور با تاثیر مثبت معدل است.
نماینده مردم خرم آباد در مجلس با بیان اینکه در این مصوبه ابهامی وجود نداشت و فقط فرار از یک بن بست خودخواسته تصریح کرد: در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ابهامی نبود و مجلس، چون نمیخواست به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی رای بدهد آن را در قالب ابهام مطرح کرد و ۳ بند را حذف و یک بند را اصلاح کرد و رئیس مجلس اعلام کرد که تشخیص من این است که دیگر جای بحثی نمیماند.
ویس کرمی با بیان اینکه متاسفانه ۳۱ سهیمه در کنکور داریم، افزود: طرح سوالات از کتب درسی در راستای عدالت آموزشی است. سال ۹۶ قرار بود کنکور حذف شود، اما به دلیل ترس از این اقدام هنوز عملیاتی نشده است.
محمد وحیدی، نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در برنامه تهران بیست با موضوع لغو تاثیر قطعی معدل در کنکور گفت: موافق مصوبه لغو تاثیر قطعی معدل در کنکور بودم. چون قانون برنامه هفتم در دست بررسی است و بررسی این مصوبه ممکن بود بیشتر از این به تاخیر بیفتد و هم اکنون که مورد بررسی قرار گرفت هنوز دیر نشده است.
نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس بیان کرد: تاثیر قطعی معدل در کنکور را به عنوان یک اصل پذیرفتهایم، اما باید شورای سنجش و پذیرش این میزان تاثیر معدل را تعیین کند که مجلس هم آن را تایید کرد. بر اساس مصوبه مجلس تا ۳ سال آینده تاثیر قطعی معدل لغو شد تا بعد از سال ۱۴۰۶ مجددا تاثیر قطعی معدل در کنکور اعمال شود و تا آن زمان باید آموزش و پرورش زیرساخت لازم را فراهم کند البته این نکته را هم در نظر بگیریم که ۸۵ درصد صندلیهای دانشگاهها با سوابق تحصیلی سنجیده میشود. بخش دیگر رقابت در کنکور در ۱۰ سال گذشته برای ۱۵ درصد صندلیها بوده است.
وحیدی افزود: آیا دانش آموز منطقه محروم میتواند معدل خود را آنقدر بالا ببرد که بتواند در کنکور با معدل پذیرش شود؟ خیر. باید این زیر ساخت فراهم شود و به همین دلیل به زمان نیاز داریم.
وی گفت: وقتی خروجی دانش آموز مرکز استان با مناطق محروم همان استان و ۳ هزار نفر برتر کنکور همان استان را بسنجیم تفاوت بسیار فاحشی بین نمرات کسب شده دانش آموزان خواهیم دید که نشان دهنده فراهم نبودن زیرساخت عدالت آموزشی است و با تاثیر قطعی معدل بیعدالتی آموزشی را به کنکور هم میکشانیم.
این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: با مافیای کنکور مخالفیم، ولی بعد از شرط کردن تاثیر قطعی معدل در قضای رقابتی موسسات کنکوری با تبلیغات «به سوی معدل ۲۰» مواجه شدیم. با این شیوه تاثیر موسسات کنکوری برداشته نمیشود و حتی یه سمت موسسات خاص و موسسات کنکوری هم رفته ایم.
نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس اظهار کرد: آمادگی لازم در آموزش و پرورش برای تاثیر قطعی معدل در کنکور وجود ندارد و یک ریال هم به آموزش و پرورش تخصیص نداده است تا این زیر ساخت فراهم شود و آموزش و پرورش از محل سایر منابع خود تاکنون فعالیت کرده است.
در ادامه این برنامه محمدصادق تراب زاده، کارشناس حوزه آموزش گفت: نه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و نه روال قبلی برگزاری کنکور مشکلی را از ما حل نمیکند. این آزمونها چیزی را برای ما احراز نمیکند و باید صلاحیت ورود به دانشگاه به نحوی دیگر سنجیده شود.
وی با بیان اینکه متاسفانه بین آزمون و معدل همیشه در کشور ما تنش وجود دارد، افزود: به شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبه آنها نقد وارد کردیم، اما هیچ پاسخی دریافت نکردیم. این شیوه برگزاری کنکور یکسان کردن تمام دانش آموزان است.
تراب زاده بیان کرد: این شیوه برگزاری کنکور حافظه محور است و به اسم عدالت آموزشی به حافظه محوری دامن زدهایم، علاوه بر این شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس با یکدیگر جنگ دارند و میخواهند بگویند قدرت دست ماست و فقط به والدین و دانش آموزان استرس وارد میکنند.