آیتالله سید هاشم حسینی بوشهری در خطبههای نمازجمعه ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ که در مصلای قدس قم برگزار شد، عنوان کرد: دو ماه عزاداری کردید، درود خدا بر شما باد برای این عشق و دلدادگیتان به اهل بیت (ع) و سید الشهدا (ع) دارید. اربعین کانون انسانیت و اخلاق است و این حرف ما نیست. صفهای به هم فشرده اربعینی، خود را برای ظهور موعود آماده میکنند.
خطیب جمعه قم با اشاره به آغاز هفته دفاع مقدس بیان کرد: در سال ۱۳۶۰ امام (ره) واژه جنگ را به واژه دفاع مقدس تغییر دادند.
او با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب در دیدار با پیشکسوتان و افرادی که در صحنه رزم حضور داشتند، گفت: رژیم بعث عراق با هدف براندازی نظام جمهوری اسلامی و به زانو درآوردن ملت ایران و به تحریک استکبار جهانی وارد ایران شد و شهرهای ما را بمباران کرد. مجموعه رژیم گذشته به گونهای مشورت داده بودند که تصور میکردند که پیروزی قطعی و حتمی است.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: این دفاع جانانه هشت سال ادامه پیدا کرد و آنچه به عنوان افتخار برای همه ما به عنوان یک الگوی پایداری و مقاومت باقی ماند، این بود که یک وجب از خاک کشور در اختیار دشمن قرار نگرفت.
امام جمعه قم با بیان اینکه دفاع مقدس، حدیث ماندگار پایداری، دلاوری و فداکاری است، تصریح کرد: دفاع مقدس حدیث ماندگار ملتی است که در راه دفاع از کیان مکتب و میهن، قلههای بلند رشادت را پشت سر گذاشتند.
او با بیان اینکه مردم دنیا با وقایع تاریخی خودشان هویت پیدا میکنند، اظهار کرد: تا قلههای افتخار برای مردمی خلق نشود نسلهای آینده هویت پیدا نمیکنند، هویت نسلهای آینده به خاطر افتخارات نسلهای قبل است و دفاع مقدس برای ما ویژگی هویتیابی ایجاد کرد.
امام جمعه قم گفت: روزی ایرانیان با نمادهای خیالی و افسانهای به دنبال عزت بودند؛ اما دوران دفاع مقدس ما نماد عزت واقعی بود و فرمانده این نماد کسی جز امام خمینی (ره) نبود.
او ادامه داد: دفاع مقدس در شرایط بایکوت و تحریف رخ داد، اما این دفاع مقدس رسانهای تاثیرگذار برای انقلاب اسلامی شد. دفاع مقدس رسانه انقلاب اسلامی با هویت مردمی بودن و عاشورایی بودن است.
امام جمعه قم اضافه کرد: دفاع مقدس عرصهای برای زیست اخلاقی شد که در صحنه عمل، اخلاق را به نمایش گذاشت. دفاع مقدس مرکز تولید کادر موفق برای انقلاب اسلامی بود. جنگ کاری مخرب است، اما دفاع ما مقدس بود.
او با بیان اینکه دفاع مقدس فضای جبهه دشمن را هم تغییر داد، افزود: یگناتیف نویسنده نیویورک تایمز و مدرس حقوق بشر در گزارش سفرش به ایران و بهشت زهرا مینویسد: در جنوب تهران گورستان بزرگی است که شهدای دوران دفاع مقدس سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ میلادی مدفون هستند. اینها جان خود را در راه هدف دادند، این قبرهای کوچک همیشه باقی خواهند ماند. خطاب به محافظه کاران آمریکایی میگوید: شما میگویید ایران منزوی خواهد شد و محکومیت بینالمللی درست میکنیم، سری به بهشت زهرا بزنید و ارادههای آهنین آنها را ببینید، پشیمان خواهید شد.
او در رابطه به سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در اجلاس سازمان ملل گفت: ایشان سخنان خود را از عدالت خواهی آغاز کردند و به ظهور حضرت خاتمه دادند که نطقی قوی و جامع درباره قرآن، خانواده و عدالت بود.
آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: سال گذشته عکس شهید سلیمانی را که نماد مقاومت بود در دست گرفت و امسال قرآن به دست گرفت که نماد دین داری است. از این که در خانه دشمن، دشمن را به چالش بکشد و خواستار محاکمه رئیس جمهور سابق ایالت متحده آمریکا شود، تقدیر میکنیم و امیدواریم همانگونه که در عرصه بینالمللی پر تلاش هستند در عرصه داخلی هم بخروشند تا رضایت مردم برآورده شود.
امام جمعه قم با اشاره به بازگشایی مدارس و دانشگاهها یادآور شد: انتظار داریم که دانشگاهها محل تربیت انسانهای متدین و متفکر باشد، انتظار داریم محیط دانشگاه و مدارس محیط عفاف و حجاب شود و خدایی ناخواسته در صفحههای مجازی نبینیم که محیط علم و دانش تبدیل به فضایی شود که انسان شرمش میشود که بازگو کند.
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه، غفلت را از موانع سعادت انسان دانست و اظهار کرد: زمانی که غفلت انسان را فرا بگیرد (اعم از غفلت از خدا، از خود و از جامعه) نمیتواند به سعادت لازم برسد.
او در رابطه با نشانههای غفلت گفت: پیامبر (ص) فرمود: چشم بستن بر حقایق، فراموش کاری، دچار لهو و لعب شدن و عدم توجه به اموری که باید به آن توجه داشته باشد از علائم انسان غافل است.
خطیب جمعه قم، پند نگرفتن از حوادث روزگار را از دیگر عوامل غفلت دانست و ادامه داد: انسانهای غافل کسانی هستند که اگر در جامعه و دنیا حادثهای رخ میدهد از آن درس و هشدار نمیگیرند و با بی اعتنایی از کنار آن عبور میکنند.
او افزود: همنشینی با انسانهای فاسد و مفسدان و دوری از مجالس عبادت از دیگر نشانههای انسان غافل است. امام حسن مجتبی (ع) میفرماید: ترک مسجد و پیروی بی، چون و چرا از افراد مفسد از نشانههای غفلت است.