دلایل بازماندگی از تحصیل در مقطع ابتدایی

حدود ۲۷ درصد کودکان بازمانده از تحصیل به مدارس بازگردانده شده‌اند.

معصومه نجفی پازوکی،معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش وپرورش گفت: متناسب با آنچه سند تحول خواسته بود، نقشه راهی را در دوره ابتدایی تدوین کردیم که برنامه‌های ما باید از کجا شروع شده و به کجا برسد. این نقشه راه نظام‌مند و واقعی است که اولین مولفه آن دسترسی همه دانش آموزان به موضوع آموزش، سپس متفاوت بودن فضای آموزشی است.

وی توضیح داد: فضای آموزشی در دوره ابتدایی نباید به این صورت باشد که معلم کنار تخته فقط تدریس کند بلکه معلم باید طراحی آموزشی کرده و در کلاس موقعیت یادگیری ایجاد کند تا بچه‌ها در کلاس از طریق همسالان خود آموزش را کشف کنند. در این راستا باید به معلم آموزش داده می‌شود. 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برخی نقد‌ها این است که ارزشیابی توصیفی در دوران ابتدایی باعث شده دانش آموز ابتدایی آنچنان که باید از سواد لازم برخوردار نباشند. حتی ما به این امر فکر کردیم که نهاد‌های بیرونی چطور می‌توانند کمک حال آموزش و پرورش باشند تا به سمت مدرسه محوری و مرجعیت مدرسه برویم. تمام این گزاره‌ها در نقشه راه ما آمده است و برای این نقشه راه برنامه خاص داریم.

نجفی پازوکی با اشاره به اهمیت دسترسی همه بچه‌ها به آموزش به عنوان اولین مولفه نقشه راه یاد شده، یادآور شد: سال گذشته تطبیق آمار سامانه دانش آموزی سیدا و سامانه ثبت احوال، تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی را ۲۰۵ هزار نفر نشان می‌داد. 

وی افزود: مشخص شد که درصدی از این بچه‌ها فوت کردند، درصدی به خارج کشور مهاجرت کرده‌اند، تعدادی کودک استثنایی بودند، تعدادی بیماری صعب العلاج داشتند، درصدی نیز مربوط به بچه‌هایی می‌شد که والدین آن‌ها اجازه تحصیل آن‌ها را نمی‌دادند. درصد اندکی نیز کودک کار بودند. البته درصد اندکی از بچه‌های ابتدایی کودک کار بودند و به این واسطه بازمانده از تحصیل شده بودند که رقم آن نزدیک ۰.۱۰ درصد (۱۰ صدم درصد) و خیلی کم است.

۵۵ هزار بازمانده از تحصیل دوره ابتدایی جذب مدرسه شدند

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش افزود: ما توانستیم از ۲۰۵ هزار بازمانده از تحصیل ۵۵ هزار نفر را جذب مدرسه کنیم یعنی حدود ۲۷ درصد کودکان بازمانده از تحصیل را توانستیم به مدرسه برگردانیم. الان متناسب با عاملی که باعث بازماندگی از تحصیل شده است، بسته حمایتی طراحی شده است. در این راستا جلسات متعدد با سازمان استثنایی، کمیته امداد و وزارت بهداشت و... داشتیم تا اگر می‌شود این بچه‌ها را به مدارس برگردانیم و اگر نمی‌شود ما با بسته آموزشی پیش آن‌ها برویم تا این کودکان نیز آموزش عمومی را دریافت کنند.

نجفی پازوکی در بخش دیگر سخنان خود به استقرار نظام دوری در ۶۴۰ کلاس درس و برای حدود ۱۸ هزار دانش آموز طی امسال اشاره و عنوان کرد: بسته‌های طراحی آموزشی برای پایه اول ابتدایی که همراه با بازی است برای ۸۰۰۰ روستا فرستاده شده است که بازخورد خوبی از معلمان در این راستا دریافت کردیم.

تحصیل ۳ میلیون و ۷۶۰ هزار دانش آموز در متوسطه اول

محمدمهدی کاظمی،معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت : امسال هنرستان‌ها متقاضی ثبت نام داشتند اما ظرفیت محدود بود و ظرفیتی برای ثبت نام دانش آموزان با معدل ۱۹.۵ و ۲۰ در هنرستان‌ها وجود نداشت.

وی افزود: ۳ میلیون و ۷۶۰ هزار دانش آموز در متوسطه اول داریم، این دوره را با این نگاه دنبال می‌کنیم که زمینه شناسایی علایق دانش آموزان با دروس مهارتی مثل کار و فناوری و نیز فرهنگ و هنر و سایر مهارت‌ها فراهم شود البته دنبال این هستیم که فرآیند هدایت تحصیلی را از پایه چهارم ابتدایی آغاز کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش  ادامه داد: سال گذشته حدود یک میلیون شغل توسط دولت ایجاد شد که بیش از ۵۰ درصد این مشاغل با مدرک دیپلم بوده است. این یعنی عمده مشاغل کاری به مدرک دانشگاهی نیاز ندارد. افراد مدرک کارشناسی ارشد و دکترا می‌گیرند و پس از آن باید مهارتی کسب کنند تا بتوانند در سطح دیپلم شاغل شوند. این هزینه‌ها را باید مد نظر قرار داد.

آغاز آموزش برنامه نویسی و کد نویسی از متوسطه اول

کاظمی تصریح کرد: موضوع هوش مصنوعی در دنیا مطرح است. هفته گذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد نقشه علمی کشور موضوع سند هوش مصنوعی کشور مطرح بود که دروازه ورود به هوش مصنوعی برنامه نویسی و کد نویسی است. از سال گذشته آموزش برنامه نویسی و کد نویسی را در متوسطه اول آغاز کردیم و ۱۲ هزار معلم را آموزش دادیم. دنبال این هستیم همه را آموزش دهیم و آموزش ترکیبی را از طریق شبکه آموزش دنبال کنیم. در طول امسال و تابستان سال آینده دنبال این امر هستیم. از سال قبل طرح پویش جهاد علمی را در این معاونت داشتیم که طی آن بهترین آموزشها به معلمان در دورترین نقاط کشور در مدارس شبانه روزی رسید.

او ادامه داد: در  دو سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار نفر به جمعیت هنرستانی‌ها اضافه شده است. در حال حاضر به رقم یک ‌میلیون و ۸۴ هزار نفر رسیده‌ایم و این عدد در طول تاریخ آموزش و پرورش بی‌سابقه است. هدف گذاری کردیم تا پایان برنامه هفتم توسعه سهم ۴۵ درصدی را محقق کنیم و این رقم را به یک میلیون و ۵۷۴ هزار نفر برسانیم.  

وی افزود: ما اشتباه راهبردی داشتیم که در ۱۳ سال گذشته سهم رشته ریاضی از ۲۸ درصد به حدود ۱۴ درصد تقلیل داشته است. سال گذشته این امر را حدود ۱.۸ درصد توسعه دادیم و امسال هم انجام می‌دهیم.

کاظمی گفت: هدف گذاری کردیم حدود ۴۱ درصد دانش آموزان به شاخه فنی و حرفه‌ای بیایند ولی این امر را با توجه به بازار کار انجام می دهیم. برای مثال صاحبان اصلی آموزش فنی و حرفه‌ای، کارخانجات و بنگاه‌های اقتصادی هستند که باید پای کار آیند و مشارکت کنند، در همین راستا هنرستان‌های جوار کارخانه را ایجاد کردیم که محدود هستند. این درخواست را از همه دولت دارم که برای توسعه این امر به ما کمک کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار