مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: شعار امسال جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان «بچه‌ها به سمت قله» است که میل به پیشرفت را در کودکان تقویت می‌کند.

نشست خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان امروز در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

مجید زین العابدین دبیر جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان در نشست خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: ستاد سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از مرداد ماه امسال دور جدید فعالیت‌های خود را آغاز کرد و سعی کردیم این ستاد را از نظر ساختار نسبت به گذشته چابک‌تر کنیم و از ظرفیت‌های بومی شهر اصفهان بیشتر استفاده کنیم.

زین‌العابدین با بیان اینکه به دلیل استقبال بسیار خوب از جشنواره فرصت دریافت آثار تمدید نشد اظهار کرد: جشنواره فیلم کودک و نوجوان را به صورت مجزا در دو بخش ملی و بین المللی برگزار کنیم و افتتاحیه جشنواره روز چهاردهم مهرماه در اصفهان برگزار می‌شود و اختتامیه هم پنجشنبه بیستم مهرماه خواهد بود. زمان نمایش فیلم‌ها نیز از پانزدهم تا نوزدهم مهرماه همزمان با هفته جهانی کودک است.

دبیر سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان توضیح داد: شعار جشنواره امسال «بچه‌ها به سمت قله» است که خودباوری و میل به پیشرفت را در کودکان تقویت می‌کند تا به سمت تعالی و رشد ترغیب شوند.

وی افزود: ۵۵۹اثر در بخش ملی و بین‌المللی به دبیرخانه رسیده است که در این میان ۲۰۰اثر از چهل کشور وجود دارد.۵۹اثر بلند و ۱۱۸ پویا نمایی ۱۸۹فیلم‌کوتاه داستانی و کوتاه و پویا نمایی مجموع است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی عنوان کرد: خانه جشنواره سی و پنجم، پردیس سینمایی چهارباغ و ساحل است که کودکان، خانواده‌ها و داوران در این دو پردیس سینمایی به تماشای فیلم‌ها خواهند نشست. سالن حوزه هنری هم میزبان هنرمندان و اهالی فرهنگ و رسانه است.

وی اظهار کرد: ۸۳۵داور کودک و نوجوان از اصفهان در این دوره از جشنواره شرکت دارند.۳۷۷ خبرنگار کودک نوجوان اصفهانی هم در این جشنواره شرکت می‌کنند.

زین العابدین گفت: همزمان با این دوره از جشنواره، هفتمین المپیاد فیلمسازی کودک و نوجوان هم برگزار می‌شود. برنامه این بود که المپیاد را شکل موثرتری ببخشیم تا ثمره آن در سال‌های آینده در سینمای ایران دیده شود. المپیاد هفتم همزمان با جشنواره آغاز خواهد شد، اما برخلاف سال‌های قبل، با جشنواره تمام نمی‌شود و احتمالا دو یا سه ماه طول می‌کشد.

وی افزود: شورای عالی سینما دو هفته پیش با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل جلسه داد و تصویب کرد تا «زنگ سینما» برای مدارس از امسال راه اندازی شود. البته دوستان ما در آموزش و پرورش ملاحظاتی داشتند که قرار شد جزئیات و روند‌های اجرایی آن در شورای عالی آموزش و پرورش بررسی و مدون شود. پیشنهادی که شد این بود که در زنگ سینما فیلم‌های داخلی و خارجی مناسب برای دانش آموزان نمایش داده می‌شود.

زین‌العابدین درباره حضورش در بنیاد فارابی و گرفتن مسئولیت دبیری این دوره از جشنواره  نیز عنوان  کرد: قبول دارم که الان  فصل گرفتن مسئولیت نبود. شاید چند ماه مانده به برگزاری جشنواره هرکسی مسئولیت نپذیرد. ما نیازمند زمان بیشتری برای برنامه‌ریزی بودیم اما در زمان کم، هم آنچه که آدم خودش می‌خواهد به آن دست پیدا نمی‌کند هم دیگرانی که می‌بینند انتظارات دیگر دارند. فیلم‌های کودک و نوجوان نیازمند حمایت هستند، تعداد تولید ما عدد قابل اعتنایی نیست و سال‌هاست در حوزه تولید فیلم کودک و نوجوان دچار اختلال شدیم. گاهی اوقات مقدورات ما کم است به خاطر همین عدد تولیدی گاهی به شش هفت فیلم می‌رسد.

وی افزود: مسأله دوم اکران است که باید از آن هم حمایت شود. برخی فیلم‌های ویدیویی داشتیم که پروانه آنها تغییر کرد، برخی فیلم‌ها هم به دلیل اکران، امکان حضور نداشتند. برخی فیلم‌ها به دلیل آنکه در هفته‌های آینده اکران داشتند امکان حضور نداشتند اما با گفتگوهایی که با سازمان سینمایی شده، قرار است از سینمای کودک و نوجوان در حوزه تولید و اکران حمایت شود. امیدواریم بعد از جشنواره بتوانیم نقشه راه آن را ترسیم کنیم و برای سال‌های آینده جشنواره بهتری داشته باشیم. 

زین العابدین گفت: در بخش بین‌الملل این دوره در بخش فیلم‌های بلند از کشور‌های اندونزی، بلژیک، ترکیه، ایران، امارات متحده عربی، پرو، کانادا، چین، لهستان و هلند حضور خواهند داشت.

دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان  افزود: در بخش پویانمایی البته به دلیل اینکه این صنعت، گران است آثاری که حمایت بخش دولتی را دارند بیشتر هستند. بالای ۶۰ درصد از این آثار متعلق به بخش‌های دولتی است. در بخش بین‌الملل یک بخش مرور آثار داریم و تعدادی از فیلم‌های کودک و نوجوان از کشور روسیه با همکاری موسسه‌ای از این کشور مرور خواهد شد. همچنین تعدادی از آثار کودک و نوجوان چین هم مرور می‌شود که هر روز یکی از آثار خارجی به نمایش درمی‌آید علاوه بر کودکان و نوجوانان اصفهانی تعدادی کودک خارجی هم به عنوان مهمان حضور خواهند داشت، تعدادی از آنها هم به عنوان داور با جشنواره همراه می‌شوند. در بخش سیفژ هم هیات داوری و مهمان خواهیم داشت، کارگاه‌های تخصصی هم داریم که در بخش بین‌الملل با پنج موضوع برگزار می‌شود و مدرسانی از صربستان، فرانسه، چین و … خواهیم داشت.

وی با اعلام اسامی فیلم‌های بخش رقابتی گفت: «استعداد من» به‌ تهیه‌کنندگی و کارگردانی حمید عبداللهی نجف‌آبادی، «ایلیا، جستجوی قهرمان» به‌ تهیه‌کنندگی و کارگردانی سیدعلی موسوی نژاد، «آلفا و ربات نابودگر» به‌ تهیه‌کنندگی بهروز نشان و کارگردانی شهرام قدیری، «خیابان ملک» به‌ تهیه‌کنندگی احسان سلطانیان، مهران هادی و کارگردانی احسان سلطانیان، «در آغوش درخت» به‌ تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح و سجاد نصراللهی نسب و کارگردانی بابک خواجه پاشا، «سفر به تاریکی» به‌ تهیه‌کنندگی محمدمهدی نخعی‌راد و کارگردانی علی بصیری‌نیک، «سیارک» به‌ تهیه‌کنندگی و کارگردانی مهدی حسینی‌وند، «سینگو» به‌ تهیه‌کنندگی ایرج محمدی و کارگردانی علیرضا محمدی روزبهانی، «قهرمان من» به‌ تهیه‌کنندگی مرتضی آتش زمزم و محسن آتش زمزم و کارگردانی مرتضی آتش‌زمزم، «کاپیتان» به‌تهیه‌کنندگی سیدصابر امامی و کارگردانی محمد حمزه‌ای، «مسافری از گانورا» به‌ تهیه‌کنندگی سیدمحمدحسین علمدار و کارگردانی سیداحمد علمدار، «ملکه آلیشون» به‌ تهیه‌کنندگی و کارگردانی ابراهیم نورآورمحمد، «هوک» به‌ تهیه‌کنندگی علی آشتیانی‌پور و کارگردانی حسین ریگی و «یک تکه ابر» به‌ تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی قوی‌تن در بخش رقابتی بلند حضور خواهند داشت.

زین‌العابدین ادامه داد: در بخش پویانمایی کوتاه هم «بال پروانه» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی زیبا معروفی، «بزرگترین ماجرای گلی» به‌ تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و الیکا مهران‌پور و کارگردانی الیکا مهران‌پور، «بلوک» به‌تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و کارگردانی حمیده تیموری، «بالاتر از نور» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سمیه نیلی، «جایگزین» به‌ تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کارگردانی عبدالله علیمراد، «دستگاه کپی‌ساز» به‌ تهیه‌کنندگی مهدی خرمیان، مرکز پویانمایی صبا و کارگردانی مهدی خرمیان، «دوستی» به‌تهیه‌کنندگی و کارگردانی هانی گودرزی.

، «ده سالگی» به‌ تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کارگردانی فاطمه جعفری، «کاسه برنجی» به‌ تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین حبیبی‌اصل، «گنجینه ارجان» به‌تهیه‌کنندگی نادر یغمائیان، شرکت دنیای کودکانه آریان، محصول مرکز پویانمایی صبا و کارگردانی بهروز یغمائیان و آبتین یغمائیان، «گیل‌گَمِش» به تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به کارگردانی حسین مرادی‌زاده، «موچه ۱» به تهیه‌کنندگی شفیقه نیک‌جهان و کارگردانی مهیار توکلی اکران می‌شوند.

زین‌العابدین درباره برگزاری جشنواره در اصفهان توضیح داد: برگزاری جشنواره در اصفهان مورد تقاضا و پیگیری مجدانه مسئولان اصفهان بوده است. بحث اولیه بر این بوده که امسال جشنواره کجا برگزار شود و با همدلی شهردار اصفهان به این نتیجه رسیدیم که در اصفهان برگزار شود. اینکه شهردار اصفهان برای رونمایی از پوستر جشنواره نیامد به دلیل حضور فوری ایشان در تهران بود که عذرخواهی کردند و نتوانستند در اصفهان حضور داشته باشند و ما هم به دلیل احترام به مدعوینی که در جلسه حضور داشتند، جلسه رونمایی را کنسل نکردیم.

گفتنی است، سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان اصفهان به‌ دبیری مجید زین‌العابدین و با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان از پانزدهم تا بیستم مهرماه سال جاری (۷ تا ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳) در اصفهان برگزار می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار