نیروگاه منتظر قائم سالانه ۶۰ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کند

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز گفت: نیروگاه منتظر قائم با حفاری ۱۰ حلقه چاه، بخش زیادی از سفره‌های زیرزمینی دشت کرج و فردیس را برداشت می‌کند.

داود نجفیان روز چهارشنبه ۱۹ مهرماه در نشست شورای حفاظت از منابع آبی البرز که در استانداری برگزار شد؛ با اشاره به اینکه برخی صنایع البرز مصرف آب بسیار بالایی دارند، گفت: یکی از این صنایع نیروگاه منتظر قائم است که به تنهایی سالانه ۶۰ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کند.

وی ادامه داد: در واقع نیروگاه منتظر قائم با حفاری ۱۰ حلقه چاه، بخش زیادی از سفره‌های زیرزمینی دشت کرج و فردیس را برداشت می‌کند.

نجفیان گفت: این نیروگاه برای کاهش مصرف آب مصرفی خود باید استفاده از تجهیزات کم آب بر و بازچرخانی پساب را در اولویت قرار دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی شهرک‌های صنعتی البرز هم از آب غیر مجاز استفاده می‌کنند، گفت: این ظرفیت در البرز وجود دارد که تا ۷۰ درصد آب مورد نیاز صنایع از محل پساب تامین شود که در این زمینه دیوان محاسبات برای تکالیف دستگاه‌ها در البرز ورود کرده و اقداماتی را انجام خواهد داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز اظهار کرد: موضوع تخصیص پساب به صنایع در قانون بودجه کشور مورد توجه قرار گرفته و در شورای عالی آب ریاست جمهوری تصویب شده است.

وی با اشاره به راه اندازی دو بخش اصلی تصفیه خانه فاضلاب ماهدشت البرز بیان کرد: پساب این تصفیه خانه برای مصرف صنایع و کشاورزی استفاده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز اضافه کرد: در بخش کشاورزی باید الگوی کشت رعایت شود تا شاهد مصرف بی رویه آب و حتی برق در این بخش نباشیم.

نجفیان اظهار کرد: کشت برخی محصولات کشاورزی آب بر مانند کاهو و کلم در استان البرز از دیگر مشکلات به شمار می رود که این نوع کشت به خاطر اهمیت صادراتی دنبال می شود.

این مسئول گفت: بحران آب در منابع زیرزمینی به تدریج ایجاد شده و همین باعث شده به این مساله آن طور که باید و شاید توجه نشود و اگر به آن توجه نکنیم مشابه بحران آب استان همدان گریبانگیر البرز خواهد شد.

انتهای پیام

برچسب ها: حلقه چاه ، آب رسانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.