سامانه‌های نوین آبیاری در چهار هزار هکتار زمین کشاورزی خراسان رضوی در دست اجراست

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: هم اکنون سامانه های نوین آبیاری در سطحی معادل چهار هزار و ۱۱۳ هکتار از زمینهای کشاورزی استان در دست اجراست.

جعفر جوادی گفت: سامانه‌های آبیاری نوین شامل آبیاری قطره‌ای، بارانی و کم فشار می‌شود و به خصوص در شرایط کنونی خشکسالی و اقلیمی خطه خراسان رضوی بسیار لازم و موثر در مدیریت مصرف آب و نیز کشاورزی اصولی است.

وی با بیان این که طی سال گذشته چهار هزار و ۳۷۶ هکتار از زمینهای کشاورزی استان زیر پوشش این سامانه قرار گرفته است اضافه کرد: از ابتدای اجرای طرح سیستم های آبیاری تحت فشار از سال ۱۳۷۱ تا کنون ۱۹۶ هزار و ۲۴۳ هکتار از زمینهای کشاورزی این استان زیر پوشش این سامانه قرار گرفته‌ است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: اجرای سامانه های نوین آبیاری نه تنها موجب افزایش بهره وری منابع آب و خاک می شود بلکه با جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستائیان به حاشیه شهرها تاثیری مثبت در مسایل اجتماعی و زیست محیطی به جا می‌گذارد.

جوادی افزود: افزایش بهره وری از ۲ منبع ارزشمند آب و خاک با ارتقای بازده آبیاری قابل تحقق است و در این راستا ۲ برنامه اصلی شامل توسعه و اجرای سامانه های نوین آبیاری و عملیات انتقال آب با لوله و نیز اجرای عملیات آب و خاک در سطح مزارع در دستور کار مدیریتهای آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان قرار دارد.

او اضافه کرد: در مجموع ۳۹۰ هزار هکتار زمین مستعد برای اجرای شیوه های نوین آبیاری در خراسان رضوی وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار