روسیه غول انرژی هسته‌ای جهان است

دبیر شورای امنیت روسیه گفت که زرادخانه قدرتمند اتمی مسکو، این کشور را برای نسل‌های آینده ایمن نگه می‌دارد.

«نیکولای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه، گفت : این کشور برتری خود را نسبت به رقبای خود در حوزه تسلیحات هسته‌ای تضمین کرده است. این در حالی است که او اوایل سال جاری میلادی در هشداری گفته بود مسکو هرگز از مزیت نظامی خود برای ارعاب سایر کشور‌ها استفاده نکرده است، اما اگر موجودیت آن در خطر باشد، می‌تواند هر دشمنی را نابود کند.

پاتروشف این اظهارات را در ماراتن آموزشی دانش (Znanie) در مسکو اظهار کرد: «برای اولین بار در تاریخ وجود سلاح‌های موشکی هسته‌ای، کشور ما در این زمینه از رقبای خود جلوتر است. روسیه اکنون سلاح‌های استراتژیک منحصر به فرد، از جمله سلاح‌های مافوق صوت را در زرادخانه خود دارد. این سیستم‌های استراتژیک امنیت روسیه را برای چندین دهه تضمین خواهند کرد.»

مسکو در حال حاضر انواع مختلفی از پرتابه‌های مافوق صوت را در اختیار دارد، از جمله موشک «کینژال هوا پرتاب» که در سال ۲۰۱۷ وارد سیست دفاعی این کشور شد. به گفته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، بر خلاف یک موشک بالستیک معمولی، مانورپذیری و سرعت بالای کینژال به آن اجازه می‌دهد تا به هر سیستم دفاع هوایی موجود نفوذ کند. در سال ۲۰۱۸ نیز ارتش روسیه موشک بالستیک پرتاب شده از زیردریایی بولاوا را دریافت کرد که به عنوان سنگ بنای آینده سه گانه هسته‌ای این کشور توصیف شده است.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم (SIPRI)، تا سال ۲۰۲۳، روسیه دارای بزرگترین زرادخانه هسته‌ای در جهان با ذخیره کل ۵ هزار و ۸۸۹ کلاهک است و نزدیکترین رقیب آن، آمریکا، در مجموع ۵ هزار و ۲۲۴ کلاهک دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار