بیش از ۴۵۰۰ تن انواع کود‌های کشاورزی یارانه‌ای در قم ذخیره شده‌است

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم گفت: در حال حاضر بیش از چهار هزار و ۵۰۰ تُن انواع کود‌های کشاورزی یارانه‌ای ازته، فسفاته و پتاسه در انبار‌های تحت پوشش این شرکت در استان ذخیره سازی استراتژیک شده‌است.

حسین زند گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۸۰ درصد معادل ۱۴ هزار تُن از برنامه ابلاغی کود‌های یارانه‌ای استان شامل کود‌های ازته، فسفاته و پتاسه تامین و تدارک شده، همچنین از این مقدار در سالجاری تاکنون بیش از ۱۱ هزار تُن برای مصرف بخش کشاورزی مطابق الگوی کشت استان توزیع شده‌است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم گفت: حساسیت‌های موجود در مباحث تغذیه گیاهی و امنیت غذایی باعث شد در زمینه تولید محصولات کشاورزی در سالجاری، شاهد رشد چشمگیری باشیم که باتوجه به میزان بارش و وضعیت منابع آبی کشور، بدون مدیریت صورت گرفته در زمینه تامین و توزیع کود‌های کشاورزی یارانه‌ای علی رغم تمامی مشکلات و موانع، در عمل ممکن نبود.

او ادامه داد: به همین منظور و در راستای بهبود تغذیه گیاهی، مصرف بهینه و متعادل انواع کود‌ها در دستور کار استان قرار گرفت و خوشبختانه استان قم در سال ۱۴۰۱ در این زمینه رتبه اول کشور را کسب نمود و با وجود کاهش بارش باران در سراسر کشور، تغذیه خاک و گیاه به بهترین وجه به انجام رسیده و درحال حاضر شاهد هستیم که مقدار برداشت گندم در استان قم نسبت به قبل ۳۰ درصد رشد داشته است.

زند افزود: حمایت از تولید داخلی کود‌های کشاورزی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان مدت‌هاست که در دستور کار شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قرار دارد. شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به‌عنوان مجری طرح خودکفائی کود‌های کشاورزی، طی سه سال گذشته با پشتیبانی اجرایی از تولید دانش بنیان کود‌های کشاورزی در ایران، گام‌های موثری در مسیر تامین بهینه کود‌های مورد نیاز بخش کشاورزی از منابع داخلی و افزایش و ایجاد ظرفیت‌های تازه در این زمینه برداشته است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم عنوان کرد: در همین راستا بیش از ۳۰ پروژه خودکفایی کشاورزی در کشور با ظرفیت حدود ۳.۸ میلیون تن برای انواع کود‌های کشاورزی در دستور کار قرار گرفته که تاکنون تعداد ۲۰ طرح آن به تولید و بهره برداری رسیده‌است و نکته قابل توجه اینکه درحدود ۲ میلیون تن از پروژ‌های خودکفایی به کود‌های فسفاته و پتاسه اختصاص دارد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم تاکید کرد: سهم قم نیز در این زمینه تولید بیش از ۳۰ هزار تُن کود‌های فسفاته و پتاسه می‌باشد که با انعقاد قرار داد با ۲ واحد تولیدکننده کود‌های کشاورزی در استان عملی شده‌است.

گفتنی‌است شرکت خدمات حمایتی کشاورزی علاوه بر تامین و تدارک و توزیع کود‌های کشاورزی یارانه‌ای در حال حاضر با نزدیک به ۸۰ شرکت داخلی تولیدی کود‌های کشاورزی تفاهمنامه همکاری دارد و بدین ترتیب یک سبد کودی کامل شامل کود‌های شیمیایی یارانه‌ای و بیش از ۸۰۰ محصول تولیدی داخلی کود‌های کشاورزی از طریق شبکه رسمی توزیع این شرکت در استان قم (به‌تعداد ۲۱ کارگزار توزیع نهاده‌های کشاورزی)، در دسترس کشاورزان قمی قرار گرفته‌است.

۱۰۴هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است. گفتنی‌است به طور کلی هفت درصد ارزش افزوده استان قم متعلق به بخش کشاورزی است که با گسترش سرمایه‌گذاری و ارتقا ظرفیت تولید، این میزان در حال افزایش است. به طور کلی حدود ۱۴ هزار بهره‌بردار و ۴۰ هزار نفر نیروی کارگری در زمینه تولید محصولات کشاورزی در این استان فعال هستند. بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تن‌هایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار