از برداشت مورینگا در کازرون تا فواید این گیاه دارویی

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی کازرون گفت: برداشت گیاه دارویی مورینگا در روستای سرمشهد بخش جره و بالاده این شهرستان آغاز شده است.

زهرا پناه مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان کازرون با اشاره به برداشت گیاه دارویی مورینگا در مساحتی حدود ۱۰ هکتار از روستای سرمشهد بخش جره و بالاده این شهرستان، اظهار کرد: این گیاه دارویی، چندساله و سریع الرشد است که به صورت درختچه در نواحی گرمسیر و نیمه گرمسیر پرورش می‌یابد.

او ادامه داد: همه قسمت‌های گیاه از جمله برگ گل، میوه، پوست و ریشه قابل استفاده است و به دلیل خواص فراوان به گیاه معجزه معروف است. 

پناه با بیان اینکه از این گیاه دارویی در صنایع دارویی، آرایشی، بهداشتی، غذایی و صنعت استفاده می‌شود، تصریح کرد: این گیاه که در رده گیاهان دارویی قرار می‌گیرد دارای انواع ویتامین ها، عناصر ضروری و آنتی اکسیدان است و علاوه بر تامین نیاز بدن در درمان بیماری‌های پوستی، دیابت، آسم و بیماری‌های التهابی و باکتریایی کاربرد دارد.

گیاه دارویی مورینگا

او گفت: مورینگا نسبت به شرایط محیطی و آفات و امراض مقاومت بالایی دارد و جزو گیاهان کم آب بر است همچنین ۲ رقم الیفرا و پرگرینا در کازرون کشت شده است.

پناه تصریح کرد: پیش بینی می‌شود ۳ هزار کیلوگرم برگ خشک از هر هکتار مزرعه مورینگا برداشت شود. 

او اضافه کرد: در سال زراعی گذشته بهره بردار موفق به گرفتن گواهی ICM محصول سالم شده است و ترغیب به اخذ گواهی استاندارد تشویقی این محصول در دستور کار است.

پناه تصریح کرد: شهرستان کازرون در حال حاضر دارای سطحی حدود ۴۰ هکتار گیاهان دارویی از جمله آلوئه ورا، آویشن، چای ترش، به لیمو و مورینگا است.

کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار