روند افزایشی آمار تعداد افراد دیابتی در کردستان

در دو سال گذشته ۳ هزار و ۵۷۷ بیمار دیابتی در استان کردستان شناسایی و تحت درمان قرار گرفته اند که با مقایسه آمار دو سال، رشد تعداد افراد دیابتی را شاهد هستیم.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان  اظهار اشت: بر اساس آمار‌ها و گزارشات سامانه سیب وزات بهداشت در باره آمار افراد دیابتی، در مجموع تاکنون ۳۳ هزار و ۵۶۹ بیمار دیابت نوع ۲ و  یک هزار و ۵۷۸ بیمار دیابت نوع یک در استان شناسایی شده است.

دکتر فرزام بیدار پور از فعالیت سه کلینیک دیابت در شهر‌های سقز، سنندج و مریوان برای ارائه خدمات تخصصی سطح دو به بیماران دیابتی در استان خبر داد و گفت: در بیمارستان‌های سایر شهرستان‌ها نیز واحدی به نام واحد دیابت وجود دارد که خدمات سطح دو را انجام می‌دهد.

وی  با اشاره به اینکه خدمات سطح یک به بیماران دیابتی در کلیه درمانگاه‌های سطح استان ارائه می‌شود، گفت: در درمانگاه‌ها خدمت خطرسنجی برای افراد ۳۰ سال و بالاتر در زمینه شناسایی بیماری‌هایی از قبیل دیابت انجام می‌گیرد و این افراد هر ماه یک بار توسط بهورز یا مراقبین بهداشتی و سه ماه یکبار پزشک مراقبت می‌شوند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه با تایید پزشک، قند خون ناشتای ۱۲۵-۱۰۰ به عنوان پیش دیابتیک و ۱۲۶ و بالاتر به عنوان دیابت تلقی می‌شود، گفت: بیماران دیابتی باید سالی یکبار توسط متخصصین چشم و داخلی معاینه شوند.

بیدار پور به آغاز پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی در استان و همزمان با سراسر کشور اشاره کرد و ادامه داد: در این پویش تکمیل پرونده سلامت الکترونیک و غربالگری دیابت و پرفشاری خون برای ارتقای برنامه سلامت خانواده هم استانی‌ها مورد توجه است.

وی اضافه کر: در این پویش ملی افراد بالای ۱۸ سال با تکمیل پرسش نامه‌ای در خصوص سابقه دیابت و فشار خون بالا دارای پرونده سلامت می‌شوند و در صورت تشخیص بیماری تحت کنترل و درمان قرار می‌گیرند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیمار‌ی‌های دیابت و فشار خون بالا را به عنوان بیماری‌های خاموش و مزمن که عامل بسیاری از بیماری‌های خطرناک و تهدید کننده سلامت مردم هستند برشمرد و خاطر نشان ساخت: این بیماری‌ها را می‌توان با آگاهی، تشخیص، درمان و پیگیری فعال که برنامه سلامت خانواده آن را دنبال می‌کند، به طور کامل کنترل کرد.

۲۳ آبان روز جهانی دیابت است و شعار امسال این روز با عنوان «دیابت، شناخت خطرات، اقدام موثر» نامگذاری شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.