به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران در حالی که شب گذشته میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن در خصوص وضعیت قطارهای حومه ای اعلام کرد: بخشی از این قطارها در اختیار بخش خصوصی است و بخشی از آن در اختیار راه آهن است. انتظار بخش خصوصی این است که قیمت این سفرها معقولتر شود، اما دولت تلاش دارد که قیمت بالا نرود و راه آهن از این بابت به بخش خصوصی زیان پرداخت میکند. به عنوان مثال هرساله چند ده میلیارد تومان به شرکت رجا پرداخت میشود.
در همین رابطه روابط عمومی شرکت حمل ونقل ریلی از عدم تناسب یارانه کمک زیان قطارهای حومهای با بهای تمام شده این قطارها خبر داد.
روابط عمومی شرکت حمل ونقل ریلی اعلام کرد: یکی از مسائل مهم و قابل بررسی در خصوص قطارهای حومهای این شرکت، نرخ بلیت این قطار است به طوری که در حال حاضر بهطور مثال بلیت قطار تهران به پیشوا با قیمت ۴۰ هزار ریال به فروش میرسد، در حالیکه بهای تمامشده این بلیت برای شرکت رجا حداقل ۶۵۰ هزار ریال است؛ به عبارت دیگر هزینهای که بابت فروش بلیت این قطار از مسافر دریافت میشود، تنها حدود ۶ درصد بهای تمام شده این بلیت را پوشش میدهد. شرکت راهآهن ج. ا. ا در اول شهریور ۱۴۰۲ طی نامهای، یارانه کمک زیان قطارهای حومهای، مورد تصویب هیأت مدیره آن شرکت را برای سالهای ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ مبلغ ۲.۱۶۰ میلیارد ریال محاسبه کرده است و در حساب فیمابین منظور نموده است که نسبت به بهای تمام شده ناچیز است. این شرکت مطالبات دیگری را از محل ارائه خدمات تکلیفی و برخی موارد دیگر دارد که در این محاسبات لحاظ نشده است.
براساس این گزارش در حالی که بسیاری از مسافران حومهای کمبود قطار در مسیرهای مختلف گلایهمند هستند و از سوی دیگر در بسیاری از مسیرها تعداد این قطارها کاهش یافته است بنابراین رسیدگی و حل این مشکل توسط شرکت راه آهن با همکاری بخش خصوصی میتواند مشکلات در این زمینه را به ویژه برای مسافران برطرف کند.
ناوگان راه آهن در مقایسه با ناوگان هوایی ، جاده ای و دریایی بسیار با سرفه ، ایمن و پردرآمد و نگهداری و تعمیرات بسیار ارزان برای کشور و مردم هست ولی در مقابل بسیار مظلوم واقع شده.
ای کاش مسئولین حقوق دریافتی پرسنل راه آهن رو با سایر ارگانها ی مشابه مقایسه کنند.
فقر در راه آهن موج میزنه.