مدیر شیلات فارس:

فرآوری و صادرات خاویار از فارس عملیاتی می‌شود

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی فارس از فراهم شدن امکان استحصال و فرآوری خاویار در این استان و صادرات آن به کشور‌های هدف خبر داد.

علی فلاحی مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به فراهم شدن امکان استحصال و فرآوری خاویار در این استان و صادرات آن به کشور‌های هدف، اظهار کرد: با گرفتن کد «سایتس فرآوری و صادرات خاویار و ماهیان خاویاری» توسط یک واحد عمل آوری و بسته بندی آبزیان در استان، این شرایط فراهم شد. 

او ادامه داد: در حال حاضر این استان ظرفیت تولید بیش از ۱۸۷ تن گوشت و ۳ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم خاویار از ماهیان خاویاری را داراست. 

این مقام مسئول با بیان اینکه پیش از این نبود مرکز دارای کد سایتس در استان فارس یکی از چالش‌های پرورش دهندگان ماهیان خاویاری بوده است، تصریح کرد: گرفتن این فرصت و توانمندی مهم، تولید کنندگان استان را از حمل و نقل ماهیان خاویاری پرورشی به استان‌های شمالی کشور برای استحصال خاویار بی نیاز کرده است. 

فلاحی با بیان اینکه استان فارس دارای ۳ مرکز پرورش ماهیان خاویاری در شهرستان‌های مرودشت، بیضا و استهبان است، اضافه کرد: این استان با دارا بودن رتبه نخست تولید ماهیان خاویاری، در میان استان‌های غیر ساحلی کشور، ظرفیت و توانمندی خود را در این زمینه به اثبات رسانده است. 

او با اشاره به اینکه ماهیان خاویاری به لحاظ تولید خاویار و گوشت، یکی از فرصت‌های ارزشمند، به جهت ایجاد اشتغال و ارزآوری می‌باشند؛ اظهار کرد: ماهیان خاویاری در زمره گونه‌های در معرض انقراض قرار دارند از این رو بر اساس کنوانسیون تجارت گونه‌های در معرض انقراض (CITES) تجارت آن‌ها تابع شرایطی خاصی است.

فلاحی گفت: مزارع پرورش موظف به رعایت ضوابط و مقررات کنوانسیون تجارت گونه‌های در معرض انقراض هستند، همچنین مراکز عمل آوری خاویار نیز باید نسبت به رعایت استاندارد‌ها و گرفتن کد سایتس اقدام کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار