مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال (دایرک) و بنیاد ملی بازیهای رایانهای در تازهترین گزارش خود مبنی بر پیمایش ملی مصرف بازیهای رایانههای شخصی در ایران، به آمار جالبتوجهی از پیسیگیمرها در کشور دست یافتهاند.
در این گزارش آمدهاست که آمار پیسی گیمرها در سال ۱۴۰۰ به ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیدهاست. همچنین در این گزارش اشاره شده که نزدیک به نصف پیسی گیمرها به درجهبندی سنی بازیها بیتوجه هستند.
این آمار تقریبا یک میلیون و ششصد هزار نفر نسبت به سال ۱۳۹۴ افزایش یافته است. ۱۹ درصد از گیمرها اعلام کردهاند که از پیسی به عنوان وسیله بازی استفاده میکنند که این موضوع نسبت به سالهای گذشته کاهش داشتهاست و بهنظر میرسد تعداد پیسی گیمرها در ایران کمتر از همیشه شدهاست.
بنیاد ملی بازیهای رایانهای گیمرهای ایران را به سه دسته بازیکنان علاقهمند، بازیکنان مصمم و بازیکنان حرفهای تفسیمبندی کردهاست. در بین بازیکنان رایانهاى، مصممها بیشترین نسبت را به خود اختصاص دادهاند و ۲۸ درصد از آنها را بازیکنان حرفهاى تشکیل مىدهند، به این معنا که غالبا بازیکنان حرفهاى از بازیکن موبایلى بودن فاصله مىگیرند و از سایر ابزارها براى بازى کردن استفاده مىکنند.
از مقایسه ترکیب سنى بازیکنان رایانه اى و کل بازیکنان در ایران مشخص شد که نسبت بازیکنان رایانهاى در گروههاى سنى نوجوان و جوان بیش از نسبت این گروههاى سنى در مجموع بازیکنان ایرانى است. بررسى میانگین سنى بازیکنان رایانه اى در سالهاى اخیر نشان از افزایش این شاخص در بین بازیکنان ایرانى دارد تـا جایى که این عـدد از سن ۱۸ سال در سال ۱۳۹۴ بـه سن ۲۴ سال در نـتایج آخرین پیمایش ۱۴۰۰ افزایش یافته است. علاوه براین، بالاتررفتن این عدد مىتواند نشان از استقـبال از بازىها بهعنـوان یک سرگرمى در بین گروههاى سنى بالاتر باشد.
بازیکنان مصمم که بیشترین قشر پیسی گیمرها را تشکیل میدهند میانگین سنی ۲۴ سال دارند و بازیکنان حرفهای نیز میانگین سنی ۲۳ سال دارند. یکى از نکات قابل تامل در این گزارش، نرخ نفوذ رایانه است که بر اساس آن در کل بازیکنان مورد بررسى، رایانه بیشترین نفوذ را در بین ساکنان مناطق مرکزنشین داشته است که عدم دسترسى به رایانه در سایر مناطق به ویژه در مناطق روستایى مى تواند یکى از دلایل این موضوع باشد.
کمترین پیسیگیمرها در استانهای کرمان و گیلان قرار دارند و بیشترین پیسیگیمرها نیز متعلق به استانهای یزد، کهگیلویه و بویراحمد و کرمانشاه هستند. تعداد پیسیگیمرهای مرد تقریبا دو برابر پیسیگیمرهای خانم است و افراد بهطور میانگین ۵۶ دقیقه در روز با پیسی بازی میکنند. گفتنی است زنان نصف مردان بازی میکنند و ۲۸ دقیقه به بازی کردن میپردازند و مردان ۶۳ دقیقه در روز بازی میکنند.
نتایج این پژوهش نشان مى دهد که بیش از ۲۰ درصد از بازیکنان رایانه اى هر روز با این پلتفرم بازى مى کنند، ۶۷ درصد از آنها بیش از ۱ روز در هفته بازى مى کنند و ۳۲ درصد از بازیکنان فقط ۱ روز در هفته مشغول بازى با رایانه هستند.
نکته دیگری که در این گزارش آمده این است که همچنان سهم رایانه خانگی بیشتر از لپتاپهای گیمینگ است و نزدیک به ۶۰ درصد پیسی گیمرها از سیستم خانگی برای بازی کردن استفاده میکنند. بررسى روش تماشاى بازى در بازیکنان رایانهاى نشان مىدهد که یوتیوب مهمترین ابزار تماشاى بازى در بین بازیکنان رایانهاى بوده و ۳۲ درصد را به خود اختصاص داده است. همچنین بالغ بر ۱۹ درصد از بازیکنان با استفاده از پلتفرمهاى داخلى نظیر آپارات به تماشای بازی دیگران میپردازند.
بررسى میزان توجه بازیکنان رایانهای به نظام ردهبندى سنى در مجموع نشان مىدهد که تنها ۲۲ درصد از بازیکنان رایانهاى تا حد زیادى به این موضوع توجه دارند و بالغ بر ۴۷ درصد از بازیکنان در این زمینه بىتوجه یا کمتوجه هستند.
در این گزارش به موضوع خرید بازیهای رایانهای نیز اشاره شدهاست. آنطور که اعلام شده گیمرها در سال گذشته ۴۵۶ میلیارد تومان بـراى خرید نرم افزار (بازى) هزینه کردهاند. از این مبلغ ۱۴ میلیارد تـومان سهـم بازىهـاى کامپیوتری بومی (بازىهاى توسعهیافته یا بومىسازى شده توسط شرکت هاى داخلى) بوده است که رقمی کمتر از ۴ درصد را شکل میدهد. ناگفته نماند ۴۰ درصد گیمرها در سال ۱۴۰۰ براى بازى کردن با این پلتفرم هزینه کردهانـد. اکثریـت غالـب (۸۷ درصد) ایـن خریداران را مردان تشکیل مىدهند.
بازیهای تیراندازی (شوتر)، ورزشی، اکشن، ماجراجویی و معمایی و استراتژی بهترتیب محبوبترین ژانر بازیها در بین پیسی گیمرها هستند. بازیهای کال آو دیوتی، Pes، فیفا، GTA و کانتر محبوبترین بازی در بین پیسی گیمرهای ایرانی هستند. توسعه صنعت استریمینگ و رشد بازیهای ابری از موضوعاتی است که به رشد پیسی گیمینگ در دنیا و ایران در آینده کمک بهسزایی خواهد کرد. آمارها نشان مى دهد بازار بازى هاى رایانهاى در سراسر جهان تا سال ۲۰۲۸ به ۳۱/۵۲ میلیارد دلار خواهد رسید و باید دید سهم ایران از این بازار میلیارد دلاری در نهایت چقدر خواهد بود.
منبع: دیجیاتو