رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: تالاب دُرنا گُلی این شهرستان که تابستان امسال خشک شده بود، دوباره آبگیری و احیا شد.

اکبر قایمی رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: آبگیری این تالاب از طریق کانال زهکش سد حسنلو این شهرستان انجام شد و تاکنون برای ۲ تالاب «سولدوز» و «دُرنا گُلی» در مجموع هشت میلیون مترمکعب آب رهاسازی شده است.

وی اضافه کرد: تالاب «دُرنا گُلی» با توجه به نزدیکی به تالاب «سولدوز» از لحاظ زیستگاهی و انواع پرندگان موجود در آن تشابه زیادی با هم دارند و در آن‌ها بیش از ۷۰ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی بومی و مهاجر زیست می‌کنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: یکی از ویژگی‌های مهمی تالاب «دُرنا گُلی» این است با توجه به عمق کم آب این تالاب یکی از زیستگاه‌های مهم برای تغذیه و استراحت فلامینگو و قو‌های مهاجر است.

وی ابراز امیدواری کرد با جریان پیدا کردن رودخانه «گادر» به زودی آبگیری و احیای تالاب‌های دورگه سنگی و طالقان این شهرستان نیز انجام شود و این ۲ تالاب هم میزبان پرندگان مهاجر در این فصل از سال شود.

تالاب «دُرنا گُلی» با مساحت حدود ۱۵۰ هکتار در ۲۵ کیلومتری شهرستان نقده و در جوار تالاب «سولدوز» قرار دارد.

در شهرستان نقده هفت تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که سالانه بیش از ۱۰ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن زندگی می‌کنند که از این تعداد، تالاب‌های درگه سنگی، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب‌های بین المللی هستند.

تالاب‌های نقده در فصل‌های بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است؛ غاز خاکستری، انواع مرغابی و انوع اردک (سر سفید، سرسبز، مرمری، سرحنایی و بلوطی)، خروس کولی، حواصیل، تنجه، فلامینگو و پلیکان از جمله پرندگان مهاجر موجود در تالاب‌های این شهرستان است.

نقده در جنوب آذربایجان غربی و ۱۰۰ کیلومتری ارومیه مرکز این استان واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.