محمد خلیل عسکری مدیرکل آموزش و پرورش فارس، ضمن درخواست از رسانه ها و خبرگزاری ها برای راه اندازی واحد دانش آموز خبرنگار در رسانه خود، اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش یک خبرگزاری دارد که از ظرفیتهای دانش آموزی به نحو مطلوبی استفاده میکند، اما انتظار این است سایر خبرگزاریها و رسانهها از ظرفیتهای دانش آموزی استان استفاده کنند.
او تصریح کرد: با توجه به اهمیت دریافت ایدههای دانش آموزان، مصمم هستیم تا از وجود دانش آموزان در جلسات متعدد اداره کل بهرهمند شویم.
عسکری افزود: رهبر معظم انقلاب در نظم نوین جهانی، گسترده شدن جبهه مقاومت، انتقال قدرت از غرب به شرق و منزوی شدن آمریکا را پیش بینی کردند و از دانش آموزان خواستند سیمای انقلاب اسلامی را در آینده نوین جهان ترسیم کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند آمریکاییها در همه عرصهها دچار انزوا شده اند، اما تنها در حوزه رسانه قوی عمل میکنند.
او بیان کرد: بر اساس سند تحول بنیادین، یکی از مهمترین عوامل چهارگانه تربیت، رسانه است به همین جهت رسانه باید نقش خود را در این عرصه ایفا کند.
عسکری اضافه کرد: امروز رسانههای معاند سعی در بزرگنمایی ضعفها و کوچک کردن دستاوردها دارند به همین جهت یکی از نیازهای امروز جامعه به ویژه نوجوانان فعالیت در حوزه رسانه است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس ا ادامه داد: دانش آموزان خبرنگار در جهت تحقق گام دوم انقلاب تلاش کنند و در مسیر تحقق طرح «آموزش و پرورش فارس به عنوان گذرگاه علمی و فناورانه ایران و جهان» در رسانه فعال باشند.
او تصریح کرد: مشکلات باید ابتدا تبدیل به مساله شوند و سپس راهکارهایی برای حل مسائل ارائه شود.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس بیان کرد: فضای آموزش و پرورش به روی همه خبرنگاران باز است و برای دانش آموزان خبرنگار این فضا گشودهتر خواهد بود.
او گفت: به منظور تقویت فعالیتهای رسانهای دانش آموزان خبرنگار، شورای خبرنگاران دانش آموز به زودی تشکیل و در جلسات ماهیانه راهکارهای برای حل مشکلات ارائه شود.
عسکری، تقویت، حمایت و پشتیبانی دانش آموزان از شبکه شاد را به عنوان یک انتظار مطرح و اضافه کرد: کاری که دانش آموزان دهه هشتادی برای دفاع از انقلاب در فضای رسانهای انجام میدهند اگر ارزشمندتر از کار دانش آموزان در دوران دفاع مقدس نباشد، کمتر هم نیست.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: معلم گوهر گرانبهایی است که هر چه قدرش بیشتر دانسته شود درخشانتر خواهد شد.
او ادامه داد: در دورهای تضعیف مراکز تربیت معلم انجام و از سال ۹۲ مجموعه دانشگاه فرهنگیان تضعیف شد، اما رویکرد دولت مردمی سیزدهم تقویت مراکز تربیت معلم و جذب نخبگان و نیروهای انقلابی در آموزش و پرورش است به همین جهت ما به سمت تربیت دانش آموزانی در تراز انقلاب اسلامی حرکت میکنیم.
عسکری گفت: از همه معلمان و دانش آموزان استان دعوت میکنم کسانی که توان علمی دارند زکات علم شان را با آموزش دانش آموزان مناطق کم برخوردار ادا کنند.
او اضافه کرد: فرآیند کنکور به سمتی میرود که نقش معلم و نمرات امتحانات نهایی در نتایج کنکور موثرتر از قبل است و این منجر به افزایش قبولی دانش آموزان مناطق محروم شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس بیان کرد: فراخوانی را به سراسر استان ارسال کردیم و از مخاطبان خواستیم تا پیشنهادات خود را در خصوص افزایش آمار پذیرفته شدگان و کسب رتبههای برتر کنکور، ارائه دهند.
او ادامه داد: یکی از فرصتهای هویت ساز را در مراسم صبحگاه میدانیم لذا طرح شهید طوقانی و ورزش با ضرب آهنگ زورخانهای را در مدارس اجرایی کردیم.
عسکری افزود: امسال آموزش و پرورش فارس طرح مدرسه محوری را در راس کار قرار داده است و در این طرح از مدیران مدارس خواسته شده تا با بهره مندی از ظرفیتهای موجود، امور مدرسه را اداره کنند.
او اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم بر اهمیت علم تاکید فرموده اند و جوانان باید با علم آموزی در این مسیر تلاش کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: تضعیف رشته علوم انسانی از سیاستهای دشمن بوده است لذا برنامههایی برای تقویت این رشته تحصیلی داریم.
او گفت: اغلب مدیرانی که در این دولت در حوزه تعلیم و تربیت منصوب شده اند همراه و همگام با سیاستهای دولت سیزدهم حرکت میکنند، اما نقاط ضعفی هم وجود دارد که باید رفع شود.
چتر آموزش و پرورش به وسعت انقلاب اسلامی گسترده است
عسکری تصریح کرد: چتر آموزش و پرورش به وسعت انقلاب اسلامی گسترده است لذا همه کسانی که دغدغه نظام اسلامی را دارند میتوانند در عرصه تعلیم و تربیت به ارائه پیشنهاد و راهکار بپردازند.
فراهم شدن زمینه فعالیت دانش آموزان، هزینههای سنگین کلاسهای کنکور، لزوم بازنگری محتوای درسی، تقویت تاکید در بین دانش آموزان، رعایت حریم معلم از سوی دانش آموزان و تقویت این فرهنگ در مدارس، تخصیص بیش از پیش اعتبار به برگزاری مراسمهای مذهبی و ملی در مدارس، ضرورت تجهیز فضا و امکانات مدارس، تقویت رشته علوم انسانی، رفع موانع تحصیل در روستاهای مناطق کم برخوردار، بکارگیری مدیران متخصص و انقلابی و تقویت و توسعه سواد رسانهای دانش آموزان از جمله مواردی بود که در این نشست مطرح شد.