رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: تراکم برنامه‌ها مانع از رونمایی الواح هخامنشی در طول هفته پژوهش شده، اما در آذرماه رونمایی انجام خواهد شد.

در آستانه هفته پژوهش و فناوری نشست خبری رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به منظور تبیین برنامه‌های این هفته با حضور معاونان این پژوهشگاه برگزار شد. مصطفی ده‌پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با اشاره به آنکه هفته پژوهش از ۱۹ تا ۲۵ آذرماه است، گفت: یکشنبه مراسم هفته پژوهش با حضور وزیر و قائم مقام وزارتخانه برگزار خواهد شد و نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی پژوهشگاه را خواهیم داشت.

او ادامه داد: در ۶ ماه اخیر کار‌های پژوهشی انجام دادیم و سعی کردیم این مهم را به استان‌ها بکشانیم. مهندسی و آسیب شناسی و ترمیم روابط پژوهشگاه و وزارتخانه را در نظر داشتیم که محقق شد و شورای پژوهشی جهت ارتباط پژوهشی با استان‌ها و وزارتخانه برقرار شد. یکپارچه سازی پژوهشی را در نظر گرفتیم و قصد داریم گزارش‌های پژوهشی کار‌های انجام شده را در استان‌ها برگزار کنیم. هرچند تعداد استان‌ها امسال اندک هستند، اما قول می‌دهیم که از سال آینده تعداد استان‌ها بیشتر شود.

ده‌پهلوان درخصوص رونمایی از نقشه باستان‌شناسی کشور و جامعه هدف که امکان دسترسی خواهند داشت، گفت: شاید نیاز باشد هرسال از این نقشه رونمایی شود چراکه هرسال مکان‌های جدید روی آن جانمایی می‌شود، اما چگونگی ارائه و دسترس پذیری آن محل سوال دارد. آیا می‌توان نقشه باستان‌شناسی را در دسترس همگان قرار داد؟ آیا محلی برای حضور و شناسایی توسط قاچاقچیان نمی‌شود؟ تجربه چند سال پیش ما که نقشه محوطه‌های باستانی تهران و البرز در دسترس قرار داده شد، این بود که بسیاری از قاچاقچیان و حفاران غیر مجاز به حفاری در آن محل‌ها پرداخته بودند و گفته می‌شد اطلاعات محوطه‌ها از نقشه استخراج شده. این امر مارا بر آن داشت که دیگر نقشه باستان‌شناسی برای عموم نمایش داده نشود. اما اطلس مردم شناسی، گویش و زبان را می‌توان برای جامعه مخاطب باز کرد.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری همچنین در خصوص زمان رونمایی از الولح هخامنشی استرداد شده، گفت: تراکم برنامه‌ها مانع از رونمایی الواح هخامنشی در طول هفته پژوهش شده، اما در آذرماه رونمایی انجام خواهد شد.

او درخصوص حضور فناوری در عرصه باستان‌شناسی و میراث و گردشگری نیز گفت: موزه‌های ما فاقد فناوری هستند حتا در شاخص‌ترین موزه‌ها اپ معرفی نداریم. NFT می‌تواند برای ما مشکلات زیادی ایجاد کند و یغمای دیگری برای موزه‌های ما به همراه داشته باشد که باید در این باره آموزش دهیم. امیدواریم بتوانیم در همایش سالانه باستان‌شناسی که اواخر بهمن و اوایل اسفند برگزار می‌شود درخصوص مسائل استفاده از فناوری در حوزه باستان‌شناسی صحبت کنیم.

ده‌پهلوان درخصوص اختصاص بودجه به کاوش‌های باستان‌شناسی گفت: پژوهشگاه در ۹۹ درصد کاوش‌ها بودجه ندارد که بگذارد و بودجه توسط دانشگاه‌ها، مراکز استانی و آبفا و شرکت‌های عمرانی که کاوش اضطراری دارند تامین می‌شود. البته قصد داریم که برای محوطه‌هایی مانند شهر سوخته پژوهش‌های پرسش محور انجام دهیم. البته شاید ۱۴ میلیارد هزینه و درآمد برای سد در نظر گرفته شود، اما ۱۲ میلیارد آن برای سد هزینه می‌شود و موضوعات پیچیده‌ای دارد.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار