پاک‌فطرت گفت: دانشگاه آزاد برای بقای خود شهریه دانشجویان را گران می‌کند، چون دولت به دانشگاه آزاد کمکی نمی‌کند.

علیرضا پاک‌فطرت، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره گرانی شهریه دانشگاه آزاد گفت: یک توصیه‌ای به دانشجویان که علاقه‌مند به گرفتن لیسانس، فوق‌لیسانس و دکترا هستند می‌کنم و آن اینکه مدرک‌گرایی دردی را از آینده آن‌ها حل نمی‌کند مگر اینکه جایی کارمند باشند و بخواهند مدرکی بگیرند که با آن بتوانند پستی بگیرند.

وی ادامه داد: توصیه‌ای هم به دانشگاه آزاد دارم که یکی دو سال زودتر باید متوجه می‌شدند که باید آموزش را به صورت آموزش کاربردی، فنی و مهارت‌آموزی انجام دهند، چون مدرک‌گرایی دیگر جواب نمی‌دهد.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس اظهار کرد: خیلی از دانشگاه‌ها به‌خصوص در نقاط کم‌برخوردار است که باید در آنجا هنرستان فنی و حرفه‌ای ایجاد کنند، چون کارخانه‌ها نیاز به تکنسین و کارگر‌های فنی دارند و حقوق‌های خوبی هم می‌دهند لذا اگر بخواهیم درست کار کنیم خیلی بیکار نخواهیم داشت.

پاک‌فطرت افزود: بیکاران امروز فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند به‌ویژه اینکه از دانشگاه‌های آزاد هستند و بحث گرانی شهریه‌ها در اولویت بعدی است چون وقتی دانشجو کم می‌شود دانشگاه آزاد برای بقای خود این کار را می‌کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس بیان کرد: دولت به دانشگاه آزاد کمکی نمی‌کند. قبلا دولت به دانشگاه آزاد در بحث غذا یارانه می‌داد که الان آن هم کمتر شده است لذا دانشگاه آزاد باید بتواند خود را تامین کند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: مجلس در قیمت‌گذاری شهریه دانشگاه آزاد دخالتی ندارد و هیئت امنای خود دانشگاه باید تصمیم بگیرد چراکه دانشگاه آزاد، غیردولتی است و نمی‌توانیم در بحث تعرفه آن دخالت کنیم.

وی ادامه داد: اگر دخالت کنیم که تعرفه را بالا نبرند مثلا تورم ۴۰ درصد است و بگوییم شهریه را ۱۵ درصد افزایش بده آن‌وقت دانشگاه آزاد می‌گوید بقیه این پول را بده، چون حساب دو دو تا چهار تا است. به نظرم مجلس نباید در این نوع کار‌ها وارد شود.

پاک‌فطرت اظهار کرد: وزارت علوم مدرک دانشگاه آزاد را قبول می‌کند، اما آیا حاضر است به آن یارانه بدهد لذا می‌گوید مجلس باید یارانه را تصویب کند تا بتوانم به دانشگاه آزاد یارانه بدهم و دولت هم می‌گوید ندارم بدهم.

نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: دانشگاه آزاد از روز اول که ایجاد شد قرار بود خرج به دخل باشد و قرار نبود که دولت هزینه آن را بدهد، چون اگر قرار باشد که دولت بدهد دانشگاه‌های دولتی را توسعه می‌دهد و در دنیا هم همین‌طور است و برخی دانشگاه‌ها خودشان مخارجشان را تامین می‌کنند و دولت به آن‌ها کمکی نمی‌کند.

وی گفت: پدر و مادری که فرزندش را به دانشگاه می‌فرستد انتظار دارد وقتی فرزندش فارغ‌التحصیل شد و مشغول به کار شد کمکی برای آن‌ها باشد نه اینکه یک درسی بخواند و نتواند با آن کار کند. امروز کار هست و هر کس به من بگوید بیکار است می‌گویم به کارخانه برود چون حقوق هم خوب می‌دهند فقط باید بتواند آچار را در دست بگیرد حالا آچار را چگونه بپیچاند را به او یاد می‌دهند، اما وقتی طرف بگوید دکترا و فوق لیسانس است شاید سختش باشد که به کارخانه برود.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس بیان کرد: نباید جوانان را به بیراهه ببریم. من به‌عنوان نماینده مجلس برای گرانی شهریه چه بگویم مثلا بگویم پیگیری می‌کنم و به دانشگاه آزاد می‌گویم چرا شهریه‌ات را گران کردی؟ با این کار هم خودم و هم آن دانشجو را فریب دادم البته نمی‌گویم خیانت کردم، اما کمکش هم نکردم، چون در ابتدا می‌دانم که نمی‌توانم این کار را انجام دهم و دوم اینکه نیازی نیست به دانشگاه آزاد فشار بیاوریم و آن را در دردسر بیندازیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
دانشگاه آزاد رو منحل کنید کشور به این همه دانشجو و دکتر مهندس نیاز نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
۹۰% شهریه ها باید حقوق استادا باشه ولی اینقدر آفتابه لگن گذاشتن که نصف شهریه ها رو هم به استادا که اصل کاری اند نمیرسه
Netherlands
ناشناس
۰۷:۱۷ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
دانشگاه نرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
علت این همه فریاد رو باید گفت ! دانشگاه آزاد تصمیم گرفته هئیت علمی و اساتید و دانشجوی دکترا رو از دانشجوهای خودش انتخاب بکنه و این آقا شده بوق اون عده ای که از این قانون خوب دانشگاه آزاد دردشون گرفته و جایی برای لفت و لیس ندارن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
وقتی بدون حساب و کتاب تو روستا هم دانشگاه زده باید هم از دادن حقوق کارمندانش وا بمونه
کیفیت رو که نداشت الان تو کمیتش هم مونده
اینه عاقبت رانت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
دانشگاه آزاد فقط پول رو می شناسه و اصلا آینده شغلی دانشجو برایش مهم نیست.
Iran (Islamic Republic of)
علی کدخدایی
۱۷:۰۴ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
دانشگاه رسالتش فقط آموزش هست
دولت باید کار آفرینی کنه نه دانشگاه
اگر اینطوری پس همش چرا تقصیر اموزش پرورش نیست که دیپلمه میده بیرون و دیپلمه ها مجبوراً برن دانشگاه!!!!!! اگر کسی دیپلم نداشته باشه نیتونه بره دانشگاه و .....
واقعاً ما با شما شدیم هشتاد و چند میلیون؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
انشاالله روزی بیاد که چیزی به نام دانشگاه آزاد وجود نداشته باشد.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۰۱ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
این از بی شعوری توست که چنین حرفی میزنی
واقعاً متاسفم برای افرادی بی نام نشون که اینجوری دانشگاه مظلوم ما رو نفرین می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۰:۳۸ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
چرا از معیشت اسفبار کارکنان دانشگاه آزاد چیزی نمی نویسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
مجلس در قیمت‌گذاری شهریه دانشگاه آزاد نمی‌تواند دخالت کند
مشخصه که کاری نمیکنه چون مانند خودرو خود مسئولین هم از این دانشگاه میخورند پس سکوت می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
مجلس در قیمت‌گذاری شهریه دانشگاه آزاد نمی‌تواند دخالت کند
مگر مجلس هم می تونه کاری بکنه تا حالا کاری کرده جز خوردن و گرفتن شاسی بلند ها و....
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۹:۳۹ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
لطفا لیست افرادی را که در وزارت علوم حضور دارند و یا در مملکت سمتی دارند و از رانت دولتی استفاده کرده اند تا برای خود موسسه آموزشی و یا دانشگاه غیر انتفاعی بدون هیات علمی تاسیس کنند و به درآمد میلیاردی رسیده اند را اعلام کنید، تا معلوم بشه مشکل دانشگاه آزاد نیست.
Iran (Islamic Republic of)
علی کدخدایی
۱۷:۰۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
احسنت داداش
احسنت بر تو
زدی به هدف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
یه مرگ با قدرت بهتر از یک بقاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
مملکتی که درآن قانونی وجودنداردومی زنندومیخورندومی برندشماهم هرکاری که دلتان میخواهدانجام دهیداصلا جوانانی که ازدانشگاههای جمهوری اسلامی فارغ التحصیل میشوندآیاآینده ای دراین کشوردارند?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
دانشگاه‌های دولتی تو خیلی رشته ها داره تعطیل میشه
اون که دانشگاه ازاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
دانشگاه آزاد قشم
بدون استاد
با شهریه نجومی
بدون نظارت
کلاهبرداری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
متاسفانه بیسوادی در هم جا بیداد میکنه . حرف نزدن رو یاد بگیری بنده خدا الان بیشتر کارها رو در مملکت بچه های دانشگاه آزاد میچرخونن .ظاهران خبر نداری یا خودت رو به خواب زدی ؟ الان بازی قبولی در مثلا دانشگاه ه های خوب فقط یک بلیط پرواز یک طرفه است به خارج از این مملکت .در ضمن اگر به قول شما چهل سال مملکت و صنعت دست مدیران دانشگاه های دولتی بوده چرا این قدر افول کردیم ؟ چرا در صنعت این همه خیانت شده ؟ چه کسانی باعث شدن ؟ کدون دانشگاه دولتی رفته ای بلده آچار بگیره دستش ؟ چرا تو کشورنمیتونید یک ماده ساده مثل گرافیت رو که دویست سال پیش دنیا ساخته رو بسازید ؟ چرا بنزین نمیتونید بسازید ؟ چرا تو صنعت فولاد و ورق فولادی این قدر عقب افتاده اید ؟ چرا تو پلیمر و الیاف این قدر وابسته هستید ؟ چرا آرد گندم خوب نمیتونید تهیه کنید ؟ چرا غذای دام بلد نیستید بسازید ؟ و خیلی از این چرا ها ...... عزیز من شما که تو مجلس باید از طرف مردم نماینده باشید چرا شدید نماینده کارفرما و سرمایه دار ؟ و هدفتون از این حرفها چه چیزی هست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
خداشاهده اگر برید یه کارگاه یا یه موسسه کار آموز بشید با حقوق کم آینده کاری بهتری خواهید داشت. یه زمانی درس خوندن ارزش داشت . اونم اوایل انقلاب که جمعیت پایین بود.
الان تا حدی که خوندن نوشتن یاد یگیری کافیه. بعدش باید بری تو دل کار.
والله درس خوندن و کار پیدا کردن با اون مدرک کار حضرت فیله و سخته. عمرتون رو تلف نکنید. کار یاد بگیرید ولی اگر حال کار کردن ندارید دانشگاه برید و بعدش برید تو یه شرکت چندرغاز بگیرید یا بشینید ور دل پدر مادرتون.
دانشگاهی که تضمین شغلی نداره بدرد نمیخوره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
دیگه جوونها عمرشون رو تو دانشگاه هدر نمی‌کنند.
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۸:۴۲ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
اگر درآمد دانشگاه آزاد کم هست و هر سال مجبوره شهریه رو زیاد کنه، پس چجوری این همه املاک و زمین رو تونسته جمع آوری کنه؟
به استاد هاش که پولی نمیده، استاد هاش در سطح شهرستان ها از نظر بار علمی و توانایی تدریس بسیار ضعیف و غیر قابل قبول هستن، دانشجویان فوق لیسانس که پروپوزال مصوب کردن در حال تدریس هستن،
ضمناً این همه دانشگاه توی شهرستان های کوچیک ساخته، همه اینها سرمایه دانشگاه هست که از مازاد پول دانشجویان بدبخت بدست میاد، دانشگاه آزاد به جای اینکه بگه پول ندارم برای هزینه کردن و آموز دانشجویان ، بهتره بگه پول برای خرید ملک و زمین لازم دارم.
Iran (Islamic Republic of)
علی نظام دوست
۰۹:۲۸ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
برادر من چرا از چیزی که خبر نداری حرف میزنی اخه
زمانی تعداد دانشجو زیاد بود و دانشگاه باید برای اون تعداد دانشجو مطابق با قوانین و مقررات وزارت علوم سرانه فضا ایجاد می کرد و آن را بالا می برد
الان دانشجو کم شده از طرفی هم تعداد پرسنل دانشگاه بالا رفته و باید املاک و فضای مازاد را بفروشند تا بتوانند کسری درآمد رو جبران کنند
دولت که هیچ کمکی به دانشگاه نمیکنه مجلس میاد قانون تصویب میکنه که باید آزمون دانشگاه آزاد حذف بشه و دانشگاه آزاد رو از یک درآمد خوب محروم میکنه و قص علی هذا
60هزا هیات علمی و 60 هزا پرسنل مجموعا 120 هزار کارمند و هیات علمی(حدودا) ار متسوط پرداختی رو هم بخواهی در نظر بگیری(15 میلیون) برای هرما فقط حقوق و دستمزد نزدیک به 1,800,000,000,000 تومان میشه آب و برق و تلفن و مالیات و ....... را هم درنظر بگیر خب باید از کجا تامین بشه ؟ تو میدی یا دولت یا مجلس؟
کمی انصاف لطفا
حقوق پرسنل دانشگاه ازاد از حقوق یک کارگر کارخونه ایرانخودرو و سایپا کمتره
حقوق هیات علمی دانشگاه با 20سال سابقه نصف حقوق یک جوجه استاد در دانشگاه های دولتیه
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۷:۱۳ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
آقای نظام دوست
حقوق خیلی خیلی از ادارات و کارمندان بخش خصوصی خیلی خیلی کمتر از کارکنان دانشگاه ازاد هست، ضمناً کسی مجبور به کارکردن با حقوق کم نکردن، اگر کار بهتری سراغ دارن استعفا بدن، متأسفانه شرایط مملکت اینه و حقوق پایینه، حالا که دانشجو کم هست پس دیگه نیازی به این همه استاد و فضای آموزشی نیست، پس دانشگاه آزاد لطف کنه هزینه خودش رو با تعدیل نیرو بیاره پایین، وقتی دانشجو نیست و کم شده این هم کارمند و استاد هم کار زیادی انجام نمیدن که حقوق زیاد بخوان
کیفیت و سطح دانش و امکانات دانشگاه آزاد در اکثر قسمت ها در حد آموزش دبیرستان هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
اره خودمون دگ فهمیدیم
چای دبش چی شد؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
با سلام لطفا شهریه دانشگاه آزادهم به میزان افزایش حقوق افزایش یابد.
Iran (Islamic Republic of)
علی کدخدایی
۰۹:۳۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
مگه ما چقدر حقوق میگیریم که به همون میزان شهریه رو افزایش بدیم؟
هزینه ها سر به فلک میزنه مجبور حقوق رو تا حداقل ممکن افزایش بدهند تا برای این کار شهریه رو زیاد نکنن
به خدا شهریه دانشگاه آزاد برای 4 سال دوره لیسانس از یک مدرسه غیر انتفاعی که تو یک سال از مردم پول مگیره کمتره برید خودتون ببینید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
هر شهر چند دانشگاه پولی در کشور داره که بی سابقه هست این تعداد دانشگاه از تعداد مدرسه بیشتر شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
به نطر من مجلس تصمیم درستی هم اتخاذ نمیکنن، رهبری و ریاست جمهوری کفایت میکنه واسه کشور، حقوق های نجومی هم کم میشه که به نفع کشوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
اول بقای محور مقاومت دوم بقای خود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
محور مقاومت برای امنیت کشوره، اما دانشگاه ازاد چه نفعی برای عموم مردم داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
امنیت کشور وابسته به رضایت ملته، شما دارید دشمن سازی داخلی می کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۶ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
پاک فطرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۹ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
این مطالبی که شما فرمودید، اگه توجه کنید همه ارگانها و سازمان‌ها و شرکت‌ها برای بقای خودشون دست به دامن گرون کردن میشن چون نمیتونن هزینه هاشون تامین کنن یک موجر برای تامین هزینه های زندگیش اجاره خونه رو میبره بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
متاسفانه حکومت همه جوره دستش تو جیب ملته، هم می دزده ، هم می خوره ، هم به زور میگیره، اینم وضع اقتصاد کشوره ، اینم وضع جوانهای ماست، موندم این حکومت و دولت چسیکار کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۴ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
مجلس در مواردی اجازه دخالت داره که به نفع مردم باشه و با دخالتش حقوق مردم پایمال میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
تازه فهمیدی؟ اونوقت که بودجه دولتی صرف ساخت دانشگاه ازاد شد کجا بودین؟ در اینت 43 سال دانشگاه دولتی اضافه کردین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
کسی که عقل نداره و سمت دانشگاه ازاد میره بایدم میلیونی خرج کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
کل دولت رو بچه های دانشگاه آزاد نگه داشتن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۹ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
تو خودت بچه هات رو فرستادی که توی کارخانه ها کارکنند نمیدانی کم از بردگی نیست ،کار زیاد حقوق کم و.... تازه کدوم کارخانه تعطیل شده ها یا نیمه تعطیلها واون کارخانه های بزرگ مثل ایران خودرو،ایران ترانسفو و ...هم برای سفارش نمایندگان ، مقامات ،پارتی دارها ست نه مثل ما افراد عادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۷ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
این جمله نماینده مردمه:هر کس به من بگوید بیکار است می‌گویم به کارخانه برود چون حقوق هم خوب می‌دهند !!!!!!
حقوق خوب می دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۷ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
یک عمر مردم دارن میگن تو تازه به این نتیجه رسیدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
تعطیل کنید کارخانه تولید
آخرین اخبار