بررسی وضعیت سلامت ۱۶۶ هزار نفر در پویش غربالگری دیابت و فشارخون

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از کنترل و سنجش ۱۶۶ هزار نفر در استان در پویش غربالگری دیابت و فشار خون خبر داد.

شایسته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: رویکرد وزارت بهداشت پیشگیری از بیماری‌ها است و به همین علت پویش غربالگری فشارخون و دیابت از ۲۰ آبان همزمان با کشور در استان آغاز شده و تا ۱۵ دی ادامه دارد.

او افزود: در مدتی که از طرح گذشته است، ۱۶۶ هزار نفر از ۵۹۰ هزار نفری که در استان جمعیت بالای ۱۸ سال هستند و جمعیت هدف شناخته می‌شود مورد غربالگری قرار گرفته اند و با احتساب افرادی که از ابتدای سال تاکنون غربال شده اند، شمار افراد غربال شده به ۲۶۴ هزار نفر رسیده است.

شایسته با اشاره به اینکه تا دیروز ۲ هزار و ۵۶ بیمار مشکوک به فشارخون و هزار و ۴۶۴ بیمار مشکوک به دیابت شناسایی شده اند، اظهار کرد: این افراد وارد چرخه درمان شده اند و اقدامات درمانی آن‌ها صورت می‌گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: در همه پایگاه‌های سلامت و مراکز جامع خدمات سلامت معاینات انجام می‌شود و افرادی که برای آزمایش فشارخون مراجعه می‌کنند پس از ۵ دقیقه استراحت غربالگری می‌شوند و کنترل آن‌ها تکرار می‌شود.


بیشتر بخوانید


او گفت: همچنین نیاز است افرادی که برای آزمایش دیابت مراجعه می‌کنند، ۸ ساعت ناشتا باشند تا نتیجه دقیقی از آزمایش به دست آید.

شایسته با اشاره به آمادگی علوم پزشکی برای اعزام تیم غربالگری به ادارات تصریح کرد: در کارخانجات، مساجد، پایانه‌های مسافربری و سایر مراکز تجمعی نیز امکان اعزام تیم غربالگری وجود دارد و علاوه بر تیم‌های سیار، در ۳۰۰ خانه بهداشت و ۱۰۶ مرکز جامع خدمات سلامت غربالگری‌ها انجام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه سن ابتلا به بیماری دیابت حدود ۱۵ سال کاهش یافته و افراد در دهه چهارم و پنجم عمر خود به این بیماری دچار می‌شوند، گفت: از ابتدای امسال ۱۳ هزار و ۵۶۷ بیمار که در مراحل اولیه و اصطلاحا پیش از دیابت قرار داشتند شناسایی شدند.

برچسب ها: فشارخون ، علوم پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار