شیوع فشار خون بالا در خراسان جنوبی افزایش یافته است

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: نتایج تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که شیوع فشار خون بالا در  خراسان جنوبی طی بازه زمانی پنج سال، ۱۱ درصد افزایش یافته است.

 کاظمی رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در نشست خبری "ترجمان دانش و کاربست نتایج تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی بیرجند" گفت: طبق تحقیقی با عنوان «مقایسه شیوع فشارخون بالا و عوامل خطر مرتبط با آن با روش مطالعه STEPS در خراسان جنوبی» شیوع فشار خون بالا در سال ۱۳۹۵ بین جمعیت هدف ۲۵.۴ درصد بوده و سال ۱۴۰۰ به ۳۶.۴ درصد افزایش یافته است.

او افزود: جامعه آماری این تحقیق ۸۵۰ نفر در گروه‌های مختلف از شهر‌های متعدد استان بوده‌اند و نتایج خوبی از این تحقیقات کسب شده است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عنوان کرد: همچنین این پژوهش نشان می‌دهد با وجود اینکه درصد آگاهی بیماران افزایش یافته، اما درصد پوشش دریافت موثر درمان از ۳۹.۸ درصد به ۲۷.۴ درصد کاهش یافته است.

او مصرف دخانیات، اضافه وزن و کم تحرکی را از عوامل خطر در فشار خون بالا برشمرد و گفت: شیوع عوامل خطر رفتاری در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۵ کاهش و شیوع عوامل خطر جسمانی به جز اضافه وزن در این مدت افزایش یافته است.

کاظمی با تاکید بر اینکه فشار خون بالا علامت ندارد و به قاتل خاموش معروف است افزود: حداقل سالی یک بار باید فشار خون افراد اندازه گیری شود.

او یادآور شد: عوارض فشار خون شامل اختلال بینایی، سکته مغزی و قلبی، نارسایی کلیه، قلب و مشکلات جنسی است.

متخصص بیماری‌های قلبی و عروق گفت: سبک زندگی و درمان دارویی در درمان فشار خون موثر است لذا یک رژیم غذایی خوب با شروع درمان تحت نظر پزشک می‌تواند عوارض ناشی از فشار خون بالا را کنترل کند.

بیماری‌های قلبی و عروقی بیشترین مرگ و میر را دارد

او افزود: همچنین در تحقیق دیگری میزان مرگ و میر استان در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ قبل از کرونا و سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بعد از اپیدمی کووید۱۹ را بررسی کردیم که نشان می‌دهد همچنان بیماری‌های قلبی و عروقی بیشترین میزان مرگ را به خود اختصاص داده است.

کاظمی گفت: بر همین اساس در ۲ سال قبل از کرونا بیشترین مرگ و میر به ترتیب بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های تنفسی و سرطان بوده، اما در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی، بیشترین مرگ را کرونا داشته است.

او اظهار کرد: نکته حایز اهمیت در تحقیق این است که نشان داد در دوران کرونا مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی بیشتر در منزل بوده تا بیمارستان که به خاطر اختصاص یکی از بخش‌های بیمارستان رازی بیرجند به بستری بیماران کرونایی است لذا بیماران قلبی و عروقی از مراجعه به بیمارستان به خاطر شرایط کرونایی ترس داشتند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تاکید کرد: این مساله ایجاب می‌کند که دانشگاه علوم پزشکی برای اختصاص بخش ویژه‌ای خارج از محدوده‌های خدمات عمومی بیمارستان‌ها برای بیماری‌های اپیدمی برنامه ریزی داشته باشد.

تصادفات و سرطان از علل شایع مرگ در خراسان جنوبی

او گفت: همچنین شایع‌ترین علت مرگ و میر قبل و بعد از کرونا در گروه سنی پنج تا ۴۵ سال تصادفات بوده که نشان می‌دهد علیرغم همه محدودیت‌های کرونایی باز این حوزه تلفات زیادی از گروه‌های سنی که می‌توانند عمر بیشتری داشته باشند به خود اختصاص داده است.

کاظمی افزود: در حال حاضر هم بیماری‌های قلبی و عروقی، تصادفات و سرطان شایع‌ترین علت مرگ و میر در استان خراسان جنوبی است.

او عنوان کرد: همچنین در پژوهش دیگری ارتباط فاکتور‌های آنتی اکسیدان ادرار نوزدان و شیر مادر را بررسی کردیم که نشان داد هرچه مادران رژیم غذایی بهتری داشته باشند شیر با کیفیت‌تر و قدرت آنتی اکسیدانی بالاتری تولید می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: اگر مادران در دوران بارداری میوه و سبزیجات بیشتر استفاده کنند نوزادان آن‌ها در آینده کمتر دچار بیماری خواهند شد.

او افزود: روش این کار تحقیقی پژوهش بر نمونه شیر ۳۵۰ مادر از چند منطقه شهر بیرجند بود که مادران ۲۰ تا ۳۵ سال و نوزادان یک تا ۶ ماهه بودند.

سومین نشست خبری "ترجمان دانش و کاربست نتایج تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی بیرجند" برای بررسی نتایج طرح‌های تحقیقاتی "بررسی ارتباط فاکتور‌های آنتی اکسیدان ادرار نوزادان با دریافت غذایی مادران"، "بررسی اثر اپیدمی کووید۱۹ بر الگوی زمانی مرگ و میر کلی در استان خراسان جنوبی" و "بررسی و مقایسه شیوع فشار خون بالا و عوامل خطر مرتبط با آن در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۴۰۰" و با هدف افزایش آگاهی ذینفعان این طرح‌ها برگزار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
از غصه گرانی و بی پولیه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۰۸ ۰۷ آذر ۱۴۰۲
فک کنم به خاطر خوردن زیاد زرشک باشه ،?