زیستگاه‌های میش‌مرغ پایش شد/ نتایج اولیه نشان‌دهنده رشد جمعیت

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: زیستگاه‌های پرنده در حال انقراض میش‌مرغ در شمال غرب کشور به منظور سرشماری سالانه پایش شد.

سعید شهند مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: در این عملیات که با همکاری چهار تیم سه نفره از کارشناسان حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان و با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان انجام شد، زیستگاه‌های پرنده در حال انقراض میش‌مرغ در شهرستان سقز در شمال استان کردستان و بوکان در جنوب آذربایجان‌غربی پایش و سرشماری شد.

وی با اشاره به تاثیرات مثبت اجرای برنامه‌های حفاظتی میش مرغ در ۲ سال گذشته افزود: مشاهدات و نتایج اولیه این سرشماری نشان از رشد جمعیت این گونه ارزشمند دارد و با توجه به پایان مطالعات تعیین توالی یابی ژنتیکی میش مرغ، نقشه راه اقدامات بعدی در راستای احیای جمعیت این گونه هم اکنون در دسترس سازمان حفاظت محیط زیست است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی ادامه داد: قرابت ژنتیکی میش مرغ با دیگر همنوعان این پرنده که در کشور‌های مختلف جهان زیست می‌کنند، مشخص شده و وارد کردن تخم میش مرغ، تکثیر در اسارت و رهاسازی در زیستگاه می‌تواند از جمله اقدامات سازمان در راستای احیای جمعیت این گونه باشد.

وی با بیان اینکه عزم و اراده جدی برای حفاظت از میش مرغ در سطح ملی و استانی وجود دارد، اضافه کرد: اقدامات مختلف سخت افزاری و نرم افزاری در راستای حفاظت و احیای جمعیت این گونه انجام شده است و اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی برنامه عمل ملی حفاظت از میش مرغ را با جدیت در سال آتی نیز با جذب اعتبارات ملی بیشتری دنبال می‌کند.

به گفته شهند، نتایج حاصل از این سرشماری توسط کارشناسان ۲ استان کردستان و آذربایجان‌غربی جمع‌بندی تعداد این گونه در حال انقراض در زیستگاه‌های ۲ استان و پس از آنالیز داده‌ها برای انجام برنامه‌های کاربردی و عملیاتی اطلاع رسانی خواهد شد.

برچسب ها: میش مرغ ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.