عملیات نشت یابی شبکه توزیع آب در حال انجام است

مدیر آب و فاضلاب کلانشهر اهواز گفت: عملیات نشت یابی شبکه توزیع آب در شرکت آبفا کلانشهر اهواز در حال انجام است.

حاتمی مدیر آب و فاضلاب کلانشهر اهواز با اشاره به وجود بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر شبکه توزیع آب شرب در کلانشهر اهواز گفت: شبکه‌های توزیع آب شهری مجموعه‌ای بهم پیوسته از منابع تأمین آب، مخازن، ایستگاه‌های پمپاژ، لوله و شیرآلات هستند که نگهداری و تعمیرات به موقع و مستمر در کمیت و کیفیت آب شرب شهروندان بسیار موثر است.

او می‌گوید: هدر رفت آب در شبکه‌های توزیع شهری یکی از چالش‌های شرکت‌های آب و فاضلاب می‌باشد؛ که در آلودگی ثانویه و در بحث هزینه تاثیرگذار است.

حاتمی ادامه داد: تخمین نشت در هر شبکه شامل برآورد و شناسایی چندین مولفه نظیر مصارف غیر مجاز، نشت‌های زمینه‌ای و شکستگی هاست؛ که ماهیت هر کدام از این مولفه‌ها با یکدیگر متفاوت است. از مهمترین این مولفه ها، اثرات ناشی از شکستگی‌ها و نشت‌های بزرگی است که علاوه بر هدر دادن منابع آب، مخاطراتی را نیز برای پوشش زمین و در نتیجه آلودگی شبکه آب در پی دارد.

مدیر آبفا کلانشهر اهواز با اشاره به نشت یابی دو مرحله‌ای در سطح شهر گفت: به منظور بررسی نشت شبکه، عملیات نشت یابی طی دو مرحله (یک مرحله در شب و یک مرحله در روز) در مناطق صورت می‌پذیرد. در همین راستا عملیات نشت یابی ابتدا در شب صورت میپذیرد، و پس از شناسایی محل‌های مشکوک برای بررسی دقیق‌تر و اطمینان از محل نشت، عملیا ت نشت یابی در روز و در همان نقطه صورت میپذیرد

به گفته این مقام مسئول عملیات نشت یابی در محله کیان آباد که با دارا بودن تقریبا ۷۰۰۰ فقره مشترک فعال و همچنین ۳۰ کیلومتر شبکه توزیع آب به پایان رسیده است؛ و نشت‌های نامریی قابل توجهی احصا شده و به شبکه توزیع جهت رفع شکستگی ارجاع شده است.

 از زمان شروع عملیات نشست یابی، به میزان ۱ میلیون متر مکعب از هدر رفت آب جلوگیری شده است؛ که بصورت کلی آمار قابل توجهی می‌باشد.

 طبق برنامه زمان بندی شده عملیات نشت یابی در تمام مناطق اهواز اجرایی خواهد شد و هم اکنون در منطقه کوی ملت در حال اجرا است.

برچسب ها: هدر رفت آب ، تامین آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.