عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در یکی دیگر از پویشهای امید و افتخار که ظهر امروز -سهشنبه ۲۶ دیماه ۱۴۰۲- در آیین رونمایی از تاکسیهای برقی شهر تهران با حضور شهردار تهران، سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران برگزار شد، گفت: خوشحالم که امروز در آیین رونمایی از خودروهای برقی شرکت کردیم. کاری بزرگ که بیش از ۳۰ سال در کشور سابقه علمی دارد و گروه مپنا بیش از ده سال است که روی این موضوع کار کرده و دانش این کار در کشور پایه ریزی شده است.
وی با بیان اینکه فناوری این امر در داخل کشور ما نهادینه شده است و این افتخار را داریم که در حوزه فناوری خودروهای برقی از کشورهای صاحب نام باشیم، اظهار کرد: این یک اقدام تحولی بزرگ است چرا که این اقدام در هندسه فکری برخی کشورها قرار نمیگیرد. برقی سازی از اهداف دولت سیزدهم است و ما جزء کشورهایی هستیم که در مقیاس کشورهای درجه اول صاحب نام هستیم.
علیآبادی بیان کرد: خودروهای گازسوز خوب هستند و مزیت آنها برای کشور ما عدم مصرف بنزین است، اما با این خودروها نمیتوان هوای شهر را پاک کرد. ماشینهای برقی این مزیت را دارند که تولید آلودگی نمیکنند. البته مسائل خود را خواهد داشت و شهرداری باید به فکر چگونگی بازیابی باتری خودروهای برقی باشد.
وزیر صمت ادامه داد: اگر همه ما به موضوع محیط زیست اهتمام نکنیم زندگی تلخی در آینده خواهیم داشت. ماشینهایی که امروز رونمایی میشوند تا حدودی در این حوزه موثرند. این ماشینها سطحی از هوشمندی را دارند. این هوشمندسازی میتواند به بهبود محیط زیست کمک کند. این ماشینها اشتراکی و ارتقاء پذیرند. اشتراکی کردن ماشینها از جمله اقداماتی است که میتوان در راستای کمک به محیط زیست انجام داد.
وی با بیان اینکه ۸ خودروی جدید برقی را به زودی رونمایی خواهیم کرد، گفت: بسیاری از کارخانههای ماشین سازی دنیا تولید خودروهای بنزینی را تعطیل کردهاند. خودروهای برقی دو نسل دارند. امروزیها به باتریهای با راندمان بالا وابسته است و این باتریها تا حدودی به کار کمک میکنند.
علی آبادی با اشاره به اینکه تعرفه واردات خودرو سال ها است که گران است، گفت: ما تعرفه واردات خودرو برقی را به یک درصد رساندیم؛ این شاهد این ادعا است که دولت به فکر کمک به مردم است. خودروهای امروز بهترین نیستند، اما جزء خوبها هستند. خود خودروسازها مسئولیت پشتیبانی از این خودروها را بر عهده خواهند داشت تا آرام آرام به فرهنگ تاکسیرانی ما اضافه بشود.
بین رونمایی تا تولید حداکثر باید شش ماه فاصله باشه نه سه چهار سال!
خنده دار است
اگر خودتوتن صفرتا صد خودرو رو تولید می کردید رونمایی معنی داشت پیرمرد
ملت را تو صف نگه ندار
خودروی برقی پیشکش
تا شاهد خودرو دار شدن همه مردم و رشد و پیشرفت کشورمان باشیم
#هر شناسه ایرانی ،واردات یک خودرو تمام برقی
#هر شناسه ایرانی ،واردات یک خودرو تمام برقی
#هر شناسه ایرانی ،واردات یک خودرو تمام برقی
#هر شناسه ایرانی ،واردات یک خودرو تمام برقی
#هر شناسه ایرانی ،واردات یک خودرو تمام برقی
#هر شناسه ایرانی ،واردات یک خودرو تمام برقی
#هر شناسه ایرانی ،واردات یک خودرو تمام برقی
#هر شناسه ایرانی ،واردات یک خودرو تمام برقی
#هر شناسه ایرانی ،واردات یک خودرو تمام برقی
#هر شناسه ایرانی ،واردات یک خودرو تمام برقی
#هر شناسه ایرانی ،واردات یک خودرو تمام برقی
#هر شناسه ایرانی ،واردات یک خودرو تمام برقی
#هر شناسه ایرانی ،واردات یک خودرو تمام برقی
#هر شناسه ایرانی ،واردات یک خودرو تمام برقی
#هر شناسه ایرانی ،واردات یک خودرو تمام برقی
#هر شناسه ایرانی ،واردات یک خودرو تمام برقی
#هر شناسه ایرانی ،واردات یک خودرو تمام برقی
#هر شناسه ایرانی ،واردات یک خودرو تمام برقی
#هر شناسه ایرانی ،واردات یک خودرو تمام برقی
#هر شناسه ایرانی ،واردات یک خودرو تمام برقی
#هر شناسه ایرانی ،واردات یک خودرو تمام برقی
بفکر سلامت ریه های خود و خانواده هایمان و شهرهایمان باشیم
شرکت بزرگ نیسان هم مدلهای برقی را ساخته و شرکتهای دیگر و بزرگ و خوشنام جهان همچون بنز و بی ام و و تسلا و بسیاری از بزرگان خودرو جهان حرکت شتابانی را بسمت برقی سازی و تولید خودروهای پاک تمام برقی در پیش گرفتند حال جوانان ایران عزیز ما هم همپای جهان و شرکتهای بزرگ کارهای بزرگی انجام دادند چرا نباید این ساخته ها به تولید انبوه و بدست همه مردم در کوتاهترین زمان برسند
پس بفکر افزایش صدها خودروسازی پاک باشیم
در صنعت باطری و جایگاه شارژ سریع هم جای رشد بسیار زیادی هست
حال نگذاریم همان قضیه برای گروه بزرگ مپنا که اینقدر برای برقی کردن و تولید خودروهای روز برقی تلاش میکند ،اتفاق بیفتد
حال به آن دانشی رسیدیم که همگی میدانیم آینده صنعت خودرو جهان از آن خودروهای تمام الکتریکی است که جوانان نخبه ما هم همپای جهان دارند تلاش میکنند
آفرین بر هوش جوانان و متخصصان کشورمان ،دستمریزاد خدا قوت
به امید تولید ملیونی و دهها ملیونی و تولید بیشتر و بیشتر و هر چه بیشتر اینگونه خودروهای پاک در کشورمان و برای مردم ناز و نازنینمان
عاقلانه است اگر همه استانداران و شهرداریهای سراسر کشور بسمت داشتن ناوگانی پاک و تمام برقی در شهرهایشان تلاش کنند
چین ابرقدرت خودروهای برقی و نمونه بسیار خوبی برای کشورهایی است که بسمت این خودروهای پاک آینده دار حرکت میکنند
عده ایی نادان که هیچ دانشی ندارند به مخالفت احمقانه میپردازند که اگر باطری منفجر بشود چه و غیره در جوابشان باید گفت خوب گاگولها همین موبایلهایی که در جیب میگذارید آیا بیخود منفجر میشوند و آیا خودروهای بنزینی منفجر نمیشوند ؟؟ضمن اینکه علم باطری روزانه در حال پیشرفت است شک نباید کرد آینده فقط از آن خودروهای تمام برقی است
اگر از بنده سوال شود که چه باید کرد ، خواهم گفت آگاهانه ، با مطالعه ، بر اساس مصالح ملی و قابلیت های موجود کشور ، طوری در تکنولوژی های روز وارد شویم که برای خود بتوانیم رجحان و برتری ایجاد کنیم ، بگونه ای که ضمن بهره گیری از حداکثر قابلیت های کشوری و عدم وابستگی ، همزمان از تکنولوژی روز نیز عقب نمانیم ، و این کار سخت است و هوشیاری و تلاش زیادی هم می طلبد .
خودرو های برقی اگر دارای موتور بنزینی یا دیزل باشند (هیبریدی باشند) که عملاً همان آلودگی ها را منتهی با اندکی تفاوت در پی دارند ؛ اگر هم صرفاً برقی باشند که دارای نقطه ضعف بزرگی در مورد مدت زمان شارژ مجدد باتری ها هستند (در بهترین حالت نیم ساعت زمان لازم است تا باتری ها شارژ شوند) لذا همین مسئله در حال حاضر پاشنه آشیل گسترش آن بوده و طرح های مختلفی مثل تعویض باتری های خالی با شارژ شده و مانند آن را دنبال می کنند ، اما همچنان این وابستگی به باتری لیتیمی با زمان شارژ طولانی یکی از معضلات توسعه این تکنولوژی بوده و اجازه دامنگیر شدن آن را نمی دهد .
علاوه بر این موضوع ، ایجاد زیر ساخت ایستگاههای شارژ باتری ها در کشور یک مسئله ای است که نیاز به وقت ، هزینه و انرژی بسیاری دارد و با توجه به تجربیات اجرایی گذشته بعید است که چنین زیر ساختی را بتوان حتی پس از ده سال بطور جامع در سطح کشور در اختیار داشت.
پیشنهاد مشخص من دقیقاً در رابطه با همین ضعف ناشی از نیاز به زیر ساخت ( ایستگاههای شارژ ) ، زمان طولانی شارژ و وابستگی به باتری های لیتیمی خودرو های برقی ناشی می شود – اگر مجموعه سیاست گذاری های کلان در سطح کشور منجر شود که شرکت های دانش بنیان فعال در این زمینه ترغیب شوند تا در زمینه پیل سوختی سرمایه گذاری مناسبی کنند ، می توان با استفاده از پیل سوختی در خودروهای برقی ، مشکلات اشاره شده در این گونه خودرو ها را حذف کرده و زمان شارژ باتری را منطقی نمود ، چرا که باتری ها پیوسته توسط پیل سوختی (با سوخت گازCNG) شارژ شده و تنها زمان توقف خودرو ، زمان سوخت گیری (شارژ مخزن گاز است که چند دقیقه بیشتر زمان نمی طلبد) ، و نکته جالب تر اینکه هیچ نیازی به ایجاد زیر ساخت جدید در کشور وجود ندارد چرا که ایستگاههای CNG موجود در سطح کشور هم اینک در حال فعالیت هستند! – لذا حداقل ده سال زودتر می توان این صنعت را در کشور گسترش داده ، از مواهب آن بهره برده و این تکنولوژی را بومی کرد – از بابت باتری های لیتیمی مورد نیاز در هر خودرو برقی نیز ، بواسطه وجود پیل سوختی بعنوان مولد قدرت ، بنظر می رسد می توان از حجم این باتری ها نیز کاسته و وابستگی را کمتر نمود.
عمل به این پیشنهاد دارای سودمندی های دیگری نیز می باشد که می توان به برخی از آنها اشاره داشت:
- امکان بهره گیری از پیل سوختی بومی در صنایع نظامی
- دستیابی به پیل سوختی بومی با توان بالا بر اساس تحقیقات برای توسعه بهتر این صنعت در صنایع دیگر
- پیشرو شدن در سطح جهان از لحاظ ایجاد این شاکله منحصر بفرد و و در عین حال این ترکیب خاص
- پاسخ منطقی و متناسب به یک نیاز جهانی منتهی با یک دانش و فرمول ایرانی
- بهره گیری از حجم عظیم منابع گاز در اختیار کشور
- کاهش آلودگی در سطح کشور
- برداشتن فشار از روی نیروگاههای برق کشور برای تامین برق مورد نیاز خودروها
- و . . .
و البته پیش نیاز آن دستیابی سریعتر به نمونه های بومی پیل سوختی عملیاتی با توان بالا می باشد ( در ابتدا می توان از خارج ازکشور تهیه و با مهندسی معکوس ساخت داخل نمود ).
حتی می شود بدون پرداختن به پیل سوختی - که شاید کمی آرمانگرایانه بنظر برسد - با سرمایه گذاری بر روی خودروهای هیبریدی با موتور گاز سوز ، قفل توسعه خودروهای برقی ( نبود زیرساخت مربوط به جایگاه عرضه برق به خودروهای برقی ) را با استفاده از جایگاههای عرضه گاز به خودروها ، حل نمود – در واقع جایگاههای گاز موجود در سطح کشور ( که برای ایجاد آن سرمایه گذاری بسیار ، و چندین دهه وقت صرف شده را ، جایگزین جایگاههای عرضه برق به خودروها نمود ) در واقع از سرمایه گذاری موجود برای توسعه تکنولوژی های جدید و به روز(برقی سازی خودروها) استفاده بهینه گردد ، بدون اینکه سرمایه گذاری نجومی سنگین جدیدی به کشور تحمیل ، و فاصله زمانی بیشتری برای ایجاد چنین جایگاههائی – که ما را از تکنولوژی های امروز دورتر می کند - صرف شود.
مصرف گاز در خودروهای هیبریدی نیزاز نظر تولید گازهای آلاینده و زیست محیطی ، آلایندگی کمتری نسبت به بنزین دارد لذا از این حیث هم وضعیت شهرها متعادل تر خواهد شد ، ضمن اینکه فشار موجود بر مصرف بنزین هم که تامین کننده را تحت تاثیر قرار می دهد ، توسط گاز شکسته خواهد شد ، یعنی یک تیر و چند نشان .
یک راه حل بومی برای دستیابی به تکنولوژی جدید
این کار را می توان بعنوان یک فرآیند و یک دوره انتقال (دوران گدار) از وضع موجود به وضع آرمانی ، بر اساس امکانات موجود در نظر گرفت
وعده های که دولت آقایی ریسی میداد چی شد؟
تا اوایل توسط قشر برخوردار جامعه خریداری بشه
اصل خودروی برقی برای کاهش آلودگی هوا و محیط زیسته
همزمان ۱۵٪ مجوز گرانی خودروهای داخلی رو یادش رفت بگه
چند سال آینده رقابت جهانی بر سر خودروهای تمام برقی است