شخم و شیار زمستانه شالیزار‌های محمودآباد

۷ هزار هکتار شالیزار این شهرستان تاکنون شخم و شیار زمستانه شده است.

محمد هادی‌زاده مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد با بیان اینکه این شهرستان دارای ۱۷ هزار و ۵۴۵ هکتار زمین شالیزاری است، گفت: ۷ هزار هکتار شالیزار این شهرستان تاکنون شخم و شیار شده است.

او با بیان اینکه کرم ساقه خوار برنج، زمستان را بصورت لارو (کرم) کامل در بقایای کاه و کلش برنج و علف‌های هرز داخل و حاشیه مزارع سپری می‌کند به لزوم مبارزه زراعی زمستانه علیه کرم ساقه خوار برنج توسط شالیکاران تأکید کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد با اشاره به اینکه انجام اقداماتی به منظور مدیریت تلفیقی در کاهش جمعیت انتقالی آفت به سال بعد بسیار مؤثر خواهد بود، افزود: مدیریت کنترل آفت و مبارزه زراعی یا انجام شخم و شیار زمستانه از راه‌های مؤثر مقابله با این آفت است که سبب صدمات مکانیکی و زیر خاک رفتن لارو‌های زمستانگذران موجود در کاه و کلش و مرگ و میر بالای آن‌ها می‌شود.

او گفت: انجام شخم و شیار و زیر خاک کردن بموقع کاه و کلش بجا مانده در مزرعه، علاوه بر کنترل آفات سبب پوسیدگی بقایا و افزایش ماده آلی خاک و افزایش محصول کشت سال بعد خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد افزود: جمع آوری و حذف علف‌های هرز داخل و حاشیه مزارع بویژه علف‌های هرز روی مرز‌ها و اطراف کانال‌های آبیاری حداکثر تا دهه اول اسفند ماه در کاهش جمعیت انتقالی به سال بعد بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.