مدیر ارشد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: برای نخستین بار ۴۸ هزار TIU کانتینر در بندر شهید بهشتی انجام شده که این میزان بار تخلیه و بارگیری شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  مقام ارشد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه برای راه‌اندازی و تداوم خط مستقیم کشتیرانی به بندر شهید بهشتی، تمام مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بسیج شده اند، تصریح کرد: در حال حاضر بندر شهید بهشتی  به مرکز ترانشیپ کالا‌های کانتینری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به سه بندر امام (ره)، عسلویه و بوشهر تبدیل شده است.

وی اظهار کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مجموعه لجستیک را در چابهار راه‌اندازی کرده که تمامی فعالیت‌های ترمینال‌داری، تخلیه و بارگیری کانتینر را انجام می‌دهد که به همین منظور ترمینال لجست گروه کشتیرانی با مساحت حدود ۵ و نیم هکتار در مجاورت اسکله شماره ۱ و ۲ بندر شهید بهشتی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

به گفته این مدیر‌ارشد در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، عمده کانتینر‌های تخلیه شده در بندر شهید بهشتی چابهار از مبداء بنادر چین و هند و با استفاده از خطوط مستقیم کشتیرانی هستند که از سوی  کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به صورت منظم راه اندازی شده اند.

وی افزود: در عین حال کالا‌های صادراتی به مقصد چین و هند نیز به صورت مستقیم بر روی کشتی‌های یاد شده بارگیری می‌شود که منجر به کاهش چشم‌گیر «ترانزیت تایم» برای صاحبان کالا شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر حمل کالا با کشتی از بنادر چین و تخلیه آن در چابهار و ترانشیپ به بنادر بوشهر، عسلویه و خرمشهر در کمتر از ۲۰ روز انجام می‌شود، ادامه داد: این امر موجبات رضایت خاطر صاحبان کالا را فراهم کرده است به صورتی که طی ۱۰ ماهه  امسال، حدود ۴۸ هزار TEU کانتینر از سوی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این بندر تخلیه و بارگیری شده که در تاریخ بندر شهید بهشتی بی‌سابقه است.

وی با تاکید بر اینکه با همت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و همکاری مجدّانه سازمان بنادر و دریانوردی و دیگر دستگاه‌های ذیربط، طی چهار سال گذشته ورود کالا‌های مورد نیاز کشور به مقصد چابهار افزایش قابل توجهی داشته است، اظهار کرد:  در حوزه صادرات نیز خوشبختانه از دو ماه پیش، صادرات کالا‌های یخچالی نیز از مبداء بندر چابهار آغاز شده است.

نماینده کشتیرانی در بندر شهید بهشتی در این خصوص افزود: محصولاتی مانند سیب و خرما با کانتینر‌های یخچالی به مقصد کشور هند صادر می‌شوند و از سمت هند موز در مدت زمان دو روز و با استفاده از کانتینر‌های یخچالی به بندر چابهار وارد می‌شود، ضمن اینکه علاوه بر تخلیه و بارگیری کالا‌های کانتینری، ترانزیت و صادرات کالا‌های فله خشک نیز از طریق بندر شهید بهشتی در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به خرید ۱۵۰ دستگاه کامیون از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران جهت توسعه حمل و نقل ترکیبی، گفت: با توجه به عدم امکان بهره‌مندی از حمل و نقل ریلی در بندر چابهار همزمان با خرید کامیون‌های یاد شده با چند شرکت توانمند در حمل جاده‌ای نیز برای حمل کالا قرارداد بسته شده تا کالا‌ها از مبداء و یا به مقصد بندر چابهار به صورت DOOR TO DOOR حمل و نقل شوند.  

وی تصریح کرد: بندر شهید بهشتی کامیون مناسب به تعداد لازم وجود ندارد بنابراین فعال شدن ده‌ها دستگاه کامیون در این مسیر برای جلب هر چه بیشتر اعتماد صاحبان کالا و بالفعل‌سازی سرمایه‌گذاری کلان در بندر شهید بهشتی و همچنین رونق کریدور شمال-جنوب از مسیر چابهار بسیار ارزشمند است.

وی ادامه داد: گروه کشتیرانی با اجرای این دست برنامه‌ها هزینه حمل و زمان حمل را تا حد امکان برای صاحبان کالا از جمله کالا‌های ترانزیتی در بندر چابهار کاهش داده است.

به گفته این مقام مسئول در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی حمل و نقل جاده‌ای از/به بندر چابهار را در حوزه ترانزیت کالا به کشور‌های حوزه CIS بسیار با اهمیت دانست و گفت: با اضافه شدن ۱۵۰ دستگاه کامیون مورد اشاره قادر خواهیم بود که در مدت زمان کوتاهی کالا را به بنادر امیر‌آباد و انزلی در دریای خزر برسانیم و از آنجا با کشتی‌های شرکت کشتیرانی دریای خزر به کشور مقصد حمل کنیم به این ترتیب کالا از بنادر چین تا بنادر کشور‌های حوزه CIS طی مدت ۲۲ تا ۲۴ روز به مقصد می‌رسد.  

وی با اشاره به تسهیلاتی که سازمان بنادر و دریانوردی برای صاحبان کالا برای استفاده از بندر چابهار در نظر گرفته است، تصریح کرد: این سازمان برای کالا‌های ترانزیتی از/به بندر چابهار ۵۰ درصد تخفیف در هزینه خدمات قائل شده است که قابل توجه است.  

نماینده گروه کشتیرانی در بندر چابهار درباره وضعیت تجهیزات فنی بندر چابهار نیز گفت: با سازمان بنادر و دریانوردی در تمام بخش‌ها از جمله فنی و تجهیزاتی همکاری بسیار خوبی وجود دارد، اما انتظار این است که بندر چابهار هر چه سریع‌تر به تجهیزات لازم مانند گنتری‌کرین‌ها تجهیز شود تا شناور‌های بزرگتر قادر به پهلوگیری در بندر باشند و بندر چابهار به یکی از مراکز ترانشیپی کشور تبدیل شده و به عنوان مکمل بندر شهید رجایی فعالیت نماید.  

وی راهبرد گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را تبدیل کردن بندر چابهار به بندر مکمل بندرعباس اعلام کرد و گفت: معتقدیم با رفع برخی کمبود‌ها بندر چابهار باید در میان مدت نه تنها به بندر ترانشیپی داخلی بلکه به بندر ترانشیپی به دیگر بنادر خلیج‌فارس تبدیل شود. این مقام مسئول با تاکید بر اینکه گروه کشتیرانی بر مسئولیت اجتماعی خود در تمام امور واقف است، تصریح کرد: با راه اندازی ترمینال لجستیک بندر چابهار از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اشتغالزایی خوبی برای بسیاری از ساکنین منطقه ایجاد شده است و بسیاری از جوانانی که بیکار بودند هم‌اکنون در این ترمینال مشغول به کار هستند.  

 

برچسب ها: کشتیرانی ، ساخت کشتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار