خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور گفت: یکی از عوامل اصلی شد اقتصادی تعریف زیرساختهای آن است و بدون تعریف این موضوع امکان پذیر نیست.
به گفته وی به طور قطع ایران و منطقه از این قاعده مستثنی نیست چراکه ایران از دیرباز پل ارتباطی بین شرق و غرب دنیا هستیم و بخشی از توسعه و اقتصادی ایران بابت این موضوع بوده است.
خادمی گفت: ۵۵ میلیون تن بار داخل کشور میآید، اما تنها ۵ میلیون تن حمل میشود و میزان پیشرفت و سهم حمل بار در بخش ریلی ما تنها ۱۰ درصد است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: مشکلی که در این حوزه وجود دارد آن است که ما از ریل نتوانسته ایم متناسب با ظرفیتهای موجود استفاده کنیم.
او گفت: ۱۵ هزار کیلومتر ریل داریم، اما بین بار و بخش ریلی تناسب وجود ندارد و باید بین بخش ریلی، بهره برداری و ناوگان تناسب ایجاد شود.
خادمی افزود: عدم این تناسب به دلیل سوبسیدی به اسم نفت است و اگر نفت و یا سوبسید اختصاص نیابد بسیاری از برنامههای حمل ونقلی بهم میریزد.
معاون وزیر راه وشهرسازی اظهار کرد:منابع مالی نسبت به نیاز و درخواست طرحها بسیار کم بوده است چرا که در سال ۸۵ تنها ۱۰ طرح ریلی داشته ایم، اما هم اکنون ۳۸ طرح داریم که برای اجرای آن حداقل هزار همت لازم داریم، اما عدد ریالی که پرداخت میشود کمتر ازیک همت است بنابراین باید اجرای آنها را اولویت بندی کنیم که این موضوع چالش اصلی ما است.
وی گفت: چالش دوم عدم تناسب بین ظرفیت ریل و بنادر است به طوری که در یک بخش ما ۶۰ تا ۷۰ میلیون تن ظرفیت بندری داریم، اما ظرفیت ریلی تنها ۳ میلیون تن بوده است.
او گفت:در بخش برون مرزی ترانزیت و موقعیت جغرافیایی باید حتما حفظ شود و باید تناسبها بین ریل، ناوگان و بار برابر شود.
خادمی بیان کرد: در یک منطقهای زیر ساخت متصل شده، اما بار وجود ندارد و در بخش دیگری بار و تقاضا وجود دارد، اما اتصالات کامل نیست.
وی اظهار کرد: امروز علی رغم آنکه یک پنجم توان فنی را داریم، اما از آنها استفاده میکنیم و همواره این تفکر وجود دار که دولت ۱۰۰ درصد بسازد.
خادمی افزود: طبق برنامه هفتم باید به زیر ساختهای لازم برسیم که شامل جادهای ریلی و ناوگان مورد نیاز است.