میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه آهن در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در خصوص ورود و تولید واگن مسافری تا پایان سال گفت: در دولت سیزدهم ۵۰ واگن مسافری نو به ناوگان اضافه شده است و در بخش واگن مسافری، اولویت راه آهن تولید داخلی است.
وی با بیان اینکه در این راستا هدفگذاری برای ۵۰۰ واگن مسافری با تولیدکنندگان داخلی مذاکره کرده ایم گفت: هم اکنون ۳ تولیدکننده داخلی داریم که با آنها مذاکرات را انجام داده ایم.
صالحی اظهار کرد: بر این اساس تا ۱۵ ماه آینده ۱۰۰ دستگاه واگن مسافری وارد ناوگان ریلی خواهد شد و این روند تولید و نوسازی واگن مسافری همچنان بعد از ۱۵ ماه رشد خواهد یافت و ما به سرعت شاهد افزایش و تولید واگن خواهیم یافت.
وی با بیان اینکه همزمان با افزایش تعداد لوکوموتیو تعداد صندلیها هم در این بخش افزایش مییابد به طوری که هر واگن دارای ۱۰ کوپه هست وهر کوپهای هم در دارای ۴ صندلی است که با یک حساب و کتاب ساده تعداد صندلیهای که عرضه میشود مشخص میشود که چه میزان چشم گیری صندلی عرضه خواهد شد.
وی همچنین در خصوص میزان ترانزیت ربلی سال ۱۴۰۲ و تعداد واگنهای مسافری نو وارد شده به شبکه ریلی در دولت سیزدهم، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ میزان ترانزیت ربلی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۰ درصد رشد داشته است.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین با تاکید بر اینکه مزایده ۵۰ دستگاه لکوموتیو متوقف کاملاً واقعی است، گفت: میخواهیم آحاد بخش خصوصی متمایل به سرمایهگذاری وارد فرآیند مزایده شوند، در این راستا تلاش کرده ایم شروط برگزاری مزایده در راستای مشارکت جویی باشد.
وی گفت: به همین جهت بر عکس فرآیند قبلی، هر لکوموتیو را به صورت جداگانه در مزایده عرصه میکنیم و شرکتهای کوچک نیز میتوانند در مزایده شرکت کنند. این اتفاق بسیار خوبی است که توسط راه آهن جمهوری اسلامی ایران مدیریت میشود.
وی با اشاره به اینکه شرکت حملونقل ریلی رجا ۷ سال است بابت لکوموتیو در اختیار، پولی به راه آهن جمهوری اسلامی ایران پرداخت نکرده است، گفت:هیچکدام از شرکتهای مسافری حق دسترسی شبکه ریلی را پرداخت نمیکنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امکان سرعت ۱۸۰ کیلومتری قطار برقی در خط موجود امکان پذیر است، گفت: برای اینکار نیازمند اصلاح خط و تغییر بوژی هستیم. اما اگر خط جدیدی ساخته شود، امکان سیر قطار با سرعت ۳۰۰ کیلومتری وجود دارد.
صالحی با اشاره به اینکه کشور چین ۱۰ سال اخیر ۴۰ هزار کیلومتر خط ریلی برقی ساخته است و استاندارد این کشور از استاندار اروپایی بالاتر است، اظهار کرد: از ۲۰ سال قبل برنامه برقی سازی قطار تهران-مشهد را داشتیم که طرف چینی در نهایت ضمانت نامه را نیاورد. میزان پیشرفت این پروژه دقیقاً صفر درصد است و در اولین کاری راه آهن نیست.
وی با بیان اینکه برقی سازی خطآهن باری بافق-بندرعباس در راه آهن مصوب شده است، گفت: اولویت اجرا این پروژه با شرکتهای داخلی است.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران درباره قطار سریعالسیر تهران-مشهد، افزود: حسب تاکید رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری این پروژه در دستور کار جدی راه آهن است. این خط به فناوری بالا نیاز دارد که از لحظه طراحی آغاز میشود. در این زمینه با چند شرکت محدود طراح مذاکرات را انجام داده ایم. بخشی از طراحی راه آهن سریع السیر تهران-مشهد با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بهعنوان بزرگترین عمرانی بزرگ کشور آغاز شده است.
وی این را هم گفت که قطار سریع السیر تهران-اصفهان از محل فاینانس چینی انجام خواهد شد و مذاکرات با بانک مرکزی در این رابطه در حال پیگیری است.
صالحی در پاسخ به این سوال که آیا با وجود اجرای این پروژه، برقی سازی خطوط از دستور کار خارج میشود، تاکید کرد: برقی سازی در خطوط باری در اولویت ما است و خط آهن بافق -بندر عباس به عنوان راهبردترین خطوط باری نیاز برقی سازی دارد و در استراتژیهای راهآهن با اولویت خط باری، برقی سازی این خط مصوب کردیم و اگر بتوانیم این پروژه را با توان داخلی انجام میدهیم در غیر این صورت با صراحت اعلام میکنیم که این پروژه را با جونیت خارجی انجام میدهیم. همچنین از محل تهاتری نفتی یک میلیارد دلار برای دو خطه سازی مسیر بافق -سنگان تامین اعتبار میکنیم.
مدیرعامل راهآهن همچنین درخصوص آخرین وضعیت پروژه ریلی سریعالسیر تهران - قم - اصفهان گفت: خط ریلی سریعالسیر تهران - قم - اصفهان از محل فاینایس چین بناست تا تکمیل شود و هماکنون در حال سیر فرآیند مذاکرات بانک مرکزی است.
وی افزو: راهآهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای انجام این پروژه را خواهد داشت و در خصوص فاینایس اول و دوم جلساتی با بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه داشتیم.
وی بیان کرد: مذاکرات بانک مرکزی که با طرف چینی به نتیجه رسید، این پروژه ریلی تعیین و تکلیف خواهد شد.