متکی: رئیسی بی‌قرار خدمت بود

وزیر امور خارجه پیشین کشورمان گفت: رئیسی بی‌قرار خدمت بود و فکر می‌کرد همیشه دیر شده است.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه پیشین گفت: از دوره مجلس اول با رئیسی آشنا بودم، او همیشه بی قرار خدمت بود و همواره فکر می‌کرد دیر شده است.

وی ادامه داد: تغییر برخی وزرای رئیسی به خاطر شتاب حرکت دولت او بود، تعدادی از وزرای رئیسی از قطار دولت پیاده شدند، این نشان می‌دهد حرکتی که او شروع کرده نیازمند آدم‌های خاص‌تری است.

هنگامی که از رئیسی دعوت به حضور در انتخابات ریاست جمهوری کردیم، نه ما شرطی گذاشتیم نه او چنین روحیه‌ای داشت که شرطی را قبول کند. شب بعد از ثبت نام، هم جبهه پایداری و هم شورای ائتلاف در حمایت از او بیانیه‌ای صادر کردند، دو روز بعد حداد عادل به من زنگ زد و گفت نامزد ما و شما یکی شده است.

وی خاطرنشان کرد: با روی کار آمدن رئیسی تغییرات بزرگی در کشور رخ داد. به برخی جهت‌گیری‌ها در دولت‌های قبلی اعتراض داشتیم ولی با روی کار آمدن رئیسی تغییر ریل‌گذاری مشهود بود؛ مثلا به محض روی کار آمدن دولت سیزدهم تلاش برای تولید و واردات واکسن را دیدیم. همچنین تصویب پیوستن ایران به پیمان شانگهای تنها چهار ماه بعد از استقرار دولت رئیسی نشان‌دهنده توجه همزمان به میدان و دیپلماسی بود، چیزی که تا آن موقع برخی به تضاد آنها ایمان داشتند. 

وزیر خارجه پیشین کشورمان بیان کرد: شهید امیرعبداللهیان مصداق بارز تکمیل قدرت نرم افزاری (سیاسی) نظام در کنار قدرت سخت‌افزاری (میدان) بود. امیرعبداللهیان به اعتقاد امام (ره) درباره فلسطین باور قلبی داشت. شهید امیرعبداللهیان به اعتقاد امام راحل درباره آرمان فلسطین باور داشت و متخصص امور غرب آسیا و کشور‌های عربی بود؛ بزرگ‌ترین ویژگی او این بود که باور داشت اسلام همه چیز ماست.

این نماینده کشورمان گفت: موقعی که شهید امیرعبداللهیان سفیر ایران در بحرین بود، مناسبات خوبی بین مردم این کشور یعنی شیعیان با حکومت برقرار کند و حاکمان آنجا هم احترام ویژه‌ای برای او قائل بودند.

 وی گفت: زمانی که آمریکا درخواست مذاکره با ایران را در مورد عراق داد، مقامات عراقی از ایران خواستند این درخواست را قبول کند؛ در دور سوم و نهایی مذاکرات، به حاج قاسم پیشنهاد کردم شخصی از وزارت خارجه هدایت مذاکرات را بر عهده بگیرد که شخص امیرعبداللهیان بود و حاج قاسم هم بلافاصله قبول کرد. امیرعبداللهیان طوری این کار را انجام داد که آمریکایی‌ها دریافتند نمی‌توانند به آن شکل حضور نظامی را ادامه دهند.

وی بیان کرد: در راهبرد مناسبات منطقه‌ای نگران این بودیم که میدان در انحصار آمریکاست و روس‌ها هم کاری نمی‌کنند و حتی سفارتشان را هم در بغداد تعطیل کردند؛ یکی از محور‌های اصلی مذاکرات من با لاوروف هم این بود که آنها کِی می‌خواهند «روسیه» باشند؟ شهید امیرعبداللهیان نماینده ویژه ایران برای مذاکره با روسیه پیرامون توجیه آنها نسبت به تحولات آسیای غربی بود ولی زمانی مورد بی مهری قرار گرفت و به مجلس رفت و راه شهید شیخ الاسلام را ادامه داد.

متکی افزود: بعد از رحلت امام (ره) سفیر فرانسه به ملاقات من آمد و گفت خوشحالیم که بعد از امام خمینی، نرمش‌هایی را در ایران شاهد خواهیم بود، از او پرسیدم چرا چنین فکری می‌کنید؟ گفت، چون به امام می‌گفتید رهبر انقلاب اسلامی و به آیت‌الله خامنه‌ای می‌گویید رهبر جمهوری اسلامی. امروز مقاومت مفهومی مبتنی بر گفتمان است و همین مسئله سبب شده مکرون بگوید ما به آخر خط رسیده‌ایم؛ آنها دریافته‌اند باید نظم نوینی شکل بگیرد، همان چیزی که امام خمینی (ره) می‌گفت. امیرعبداللهیان مصداق بارز این منطق و عامل به آن یعنی گفتمان مقاومت بود؛ او راهی را ادامه داد که امام و رهبری پیموده بودند و پیش از او هم حاج قاسم در آن گام نهاده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار