آفریقای جنوبی از حکم دادگاه لاهه استقبال کرد

آفریقای جنوبی از دستور دادگاه لاهه برای توقف تهاجم به شهر رفح در غزه استقبال کرده و از کشور‌های عضو سازمان ملل خواست که از آن حمایت کنند.

نالدی پاندور، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی در خصوص رای دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی که ساعتی پیش اعلام شد، می‌گوید که معتقد است که دادگاه این بار واژگان قدرتمندتری را برای بیان دستورات موقت انتخاب کرده و این دستورات یک فراخوان بسیار واضح برای توقف جنگ محسوب می‌شود. 

به گزارش الجزیره، دیوان بین المللی دادگستری در حکم جدید خود با ۱۳ رای موافق در برابر ۲ رای مخالف، به رژیم صهیونیستی حکم داد تا حملات به شهر رفح در جنوب غزه را متوقف کرده و از نوار غزه عقب‌نشینی کند. همچنین بر اساس دستورات دادگاه، رژیم صهیونیستی باید دسترسی آسان و بدون مانع بازرسان سازمان ملل در غزه را فراهم کند.

نواف سلام، رئیس دادگاه لاهه شرایط زندگی در رفح را «فاجعه‌بار» خواند و از رژیم صهیونیستی خواست که ظرف یک ماه آینده، در مورد پیشرفت خود در اجرای دستورات موقت به دادگاه گزارش ارائه کند. 

آفریقای جنوبی از دادگاه عالی سازمان ملل که در شهر لاهه هلند مستقر است، خواسته بود تا تدابیر اضطراری جدیدی را علیه عملیات نظامی رژیم اشغالگر در رفح اعمال کند و گفته بود که برای تضمین بقای مردم غزه، حملات باید متوقف شود. رژیم صهیونیستی تهاجم زمینی خود به بخش‌هایی از شهر رفح را آغاز کرده و از آن زمان سبب آوارگی بیش از ۸۰۰ هزار نفر از ساکنان این شهر شده است. با این حال، سران این رژیم پیش‌تر هم مدعی شده بودند که علیرغم هرگونه حکمی به حملات در غزه ادامه خواهند داد.

دیوان بین‌المللی دادگستری نهاد قضایی اصلی سازمان ملل است و دستورات آن لازم الاجراست. با این حال، این نهاد بازوی اجرایی ندارد. برخی کارشناسان می‌گویند در صورت بی‌اعتنایی مجدد رژیم صهیونیستی به دستورات دادگاه و عدم اجرای آن، ممکن است انزوای این رژیم افزایش پیدا کند.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار