انعقاد ۷ قرارداد همکاری دانشگاه و صنعت در خراسان جنوبی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی بیرجند گفت: در یک سال اخیر قرارداد ۷ طرح پژوهشی فناورانه با سرمایه‌گذاری مشترک دانشگاه و بخش خصوصی در خراسان جنوبی منعقد شده است.

یعقوبی نژاد معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی بیرجند با اشاره به انعقاد ۷ قرارداد همکاری دانشگاه و صنعت در استان گفت: مبلغ این قرارداد‌ها حدود ۵ میلیارد ریال است که با مشارکت دانشگاه صنعتی و بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد.

او با اشاره به طرح روشی نوین در سنتز کربن فعال از زغال سنگ با قابلیت جذب سطحی بالا افزود: همچنین ساخت نانو کاتالیست بر پایه مواد معدنی استان خراسان جنوبی به منظور حذف آلاینده‌های آب از دیگر طرح‌ها است.

یعقوبی نژاد بیان کرد: یکی دیگر از قرارداد‌هایی که بین دانشگاه و بخش صنعت منعقد شد، طرح پژوهشی امکان سنجی، استحصال و فرآوری عناصر نادر خاکی و عناصر کمیاب از زغال سنگ است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی بیرجند به قرارداد‌های تولید آلی رس ارگانو کلی از بنتونیت و فناوری استفاده از بنتونیت در ریخته‌گری اشاره کرد و ادامه داد: تولید کود گوگرد بنتونیتی، استفاده بهینه از مواد اولیه ارزان داخلی برای توسعه کشاورزی و بومی سازی تولید خاک رنگبر از بنتونیت در خراسان جنوبی از دیگر طرح‌هاست.


بیشتر بخوانید


او با بیان اینکه هفت محصول حوزه بنتونیت دانشگاه صنعتی بیرجند در مسیر تجاری‌سازی قرار گرفته است عنوان کرد: به منظور گسترش زمینه همکاری‌های علمی و پژوهشی برای رفع نیاز‌های موجود در صنایع کشور تفاهم‌نامه سه‌جانبه همکاری اخیرا بین دانشگاه صنعتی بیرجند، بخش خصوصی و استانداری منعقد شد.

یعقوبی نژاد تصریح کرد: در این تفاهم‌نامه زمینه گسترش همکاری‌ها بر تجاری سازی هفت محصول فناورانه دانشگاه صنعتی بیرجند که با سرمایه گذاری شرکت بخش خصوصی در دست اقدام است، مورد توافق قرار گرفت.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی بیرجند اظهار کرد: بنتونیت یکی از مواد معدنی ارزشمند کشور بوده که حدود ۸۵ ذخایر آن در استان خراسان جنوبی است.

او بیان کرد: اکنون ۱۳۷ معدن بنتونیت در این استان وجود دارد و بیشترین اشتغال در حوزه معادن به لحاظ تنوع در ماده معدنی بنتونیت است.

یعقوبی نژاد گفت: بیشترین کاربرد بنتونیت به عنوان چسب و استحکام دهنده در صنایع گندله سازی است که در زنجیره تولید فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی بیرجند از بررسی زمینه‌های توسعه صادرات محصولات فناورانه دانشگاه صنعتی بیرجند به کشور عمان نیز خبر داد و افزود: امسال مذاکرات اولیه برای استفاده از بازار‌های خارجی به ویژه کشور‌های حوزه حاشیه خلیج فارس برای انتقال دانش فنی و استفاده از ظرفیت‌های تحقیق و توسعه صادرات محصولات فناورانه دانشگاه صنعتی بیرجند به عمان انجام شد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار