مادرشوهر‌های دوست‌داشتنی!

مادرشوهر‌های عزیز این مطلب برای شماست. اگر احساس می‌کنید با عروس خود نمی‌توانید ارتباط خوبی داشته باشید خواندن مطلب زیر را به شما توصیه می‌کنیم.

«دوستش ندارم! پسرم حیف شده؛ این دختر اصلاً لیاقت فرزند من را ندارد ولی خیلی خوش شانس بوده که با پسر من ازدواج کرده است، هیچ هنری ندارد در عوض حسابی ادعا دارد و...» متاسفانه اینها جملات بعضی از مادرشوهر‌های عزیز است! مادرشوهر‌های عزیز حواستان است این جملات را به عروس هایتان می‌گویید بعد از اینکه، عروستان ارتباط گرم و صمیمی با شما نمی‌گیرد از او ناراحت می‌شوید و می‌گویید همیشه خودش را از خانواده ما کنار می‌کشد در حالیکه شاید بعضی جا‌ها خودتان مقصر بوده‌اید. البته که همیشه این طور نیست، اما اگر چنین شرایطی دارید خواندن مطلب زیر را برایتان توصیه می‌کنیم. دکتر علی بورقانی کارشناس خانواده در مورد بهبود ارتباط خانوادگی چنین می‌گوید:

همین ابتدای گفتگو قرار است پرده از یک سوال طلایی برداریم که معمولاً از چشم مادرشوهر‌های عزیز دور می‌ماند. اینکه دختر خانمی که قرار است عروس خانواده شما شود باید تمام ایده‌ال‌های ذهنی شما را داشته باشد یا پسرتان؟ مهم این است که شما از هر جهت از او راضی باشید یا پسرتان؟ عروس به خانه آوردن لزوماً به معنی این نیست که او قرار است تمام آرزو‌های برآورده نشده شما را برآورده کند بلکه او آمده است تا پسرتان را به آرامش برساند و خوشبخت‌تر کند! با این اوصاف اصلاً می‌دانید چه نکاتی را باید در برخورد با عروستان داشته باشید تا برای او دوست داشتنی‌تر باشید؟ 

دکتربورقانی معتقد است اگر تمام عروس‌های عالم را جمع کنید انتظار دارند که مادرشوهرشان به این چند نکته‌ای که در ادامه می‌خواهم بگویم توجه کنند.

مادرشوهر‌های عزیز سعی کنید این نکات را در ارتباط با عروستان رعایت کنید تا زندگی برای کل خانواده شیرین‌تر شود.

این تکنیک‌ها شما را برای عروستان دوست‌داشتنی‌تر می‌کند

«اول اینکه در ارتباط با عروستان حتما محترمانه رفتار کنید، دریافت احترام از شما که بزرگتر هستید برای عروستان خیلی ارزشمند است، خیلی وقت‌ها عروس شما احترام گذاشتن به شما را از خود شما یاد می‌گیرد. اگر عروس خانم‌ها متوجه شوند که رفتار‌های مادرشوهرشان خیلی بر مبنای احترام نیست آنها هم کم کم یاد می‌گیرند که با شما همانگونه برخورد داشته باشد که شما با او دارید پس خیلی حواستان به مرز‌های احترام بینتان باشد.

دوم اینکه مادرشوهر‌های بزرگوار علاوه بر اینکه خودتان به عروستان احترام می‌گذارید همین طور اجازه ندهید کسی به عروستان بی احترامی کند.

سوم اینکه بین عروس و دخترتان یا عروس هایتان باهم دیگر تبغیض قائل نشوید، این موضوع امکان دارد که مادرشوهری یکی از عروس هایش را بیشتر دوست داشته باشد ولی نباید در رفتارش آن را نشان دهد. در برخورد با عروس هایتان سعی کنید حساسیت ایجاد نکنید. گاهاً بعضی از مادرشوهر‌های ناآگاه ممکن است کنار یکی از عروس هایشان بدگویی از عروس دیگرشان داشته باشند یا بر عکس از خوبی‌های یکی از عروس هایشان پیش عروس دیگرشان تعریف کنند و باعث ایجاد حس رقابت و خدایی ناکرده حسادت بین عروس‌هایشان شوند.

چهارم عیب جویی نکنید، حتی اگر عروستان ضعفی داشت به رخش نکشید و از مسخره و سرزنش کردنش خودداری کنید و به او طعنه وکنایه نزنید. 

پنجم اگر عروستان از رفتار پسرتان پیش شما درد و دلی کرد فرض کنید مثلا بگوید پسرتان خیلی به من محبت نمی‌کند، البته داخل پرانتز اگر بخواهم نکته‌ای بگویم (توصیه ما به عروس خانم‌ها این است مشکلاتشان را پیش مادرشوهرشان مطرح نکنند مگر در مواقع بحرانی) خب اگر عروستان مسئله‌ای را مطرح کرد قبل از اینکه حالت تدافعی بگیرید سعی کنید با آرامش حرف‌های عروستان را گوش کنید و کاملاً بی طرفانه این مسئله را نگاه کنید و جانب داری نداشته باشید و تلاشتان حل کردن مشکلشان باشد.»

اگر عروستان بدگویی کرد چنین رفتار کنید!

«اصلاً جایگاه خودش رو نمی‌دونه، عروس باید بشینه سرجای خودش و هیچ اظهار نظری نکنه!» شاید برخی اوقات برایتان پیش آمده که چنین سخنانی را از زبان بعضی از مادرشوهر‌ها بشنوید، اینکه یک نسخه را برای تمام عروس‌های عالم میپیچند و در نگاهشان عروس یک موجودی است که اصلاً حق اظهارنظر ندارد و باید مطیع محض باشد. دکتر بورقانی در مورد این مسئله چنین برایمان می‌گوید: مادرشوهر‌های بزرگوار اجازه دهید عروستان بتواند در کنار شما حرف دلش را بگوید بدون اینکه از جانب شما قضاوت شود.

ممکن است در مواردی عروستان واقعا بدگویی در مورد همسرش که پسر شماست داشته باشد در حالیکه پسر شما هیچ مشکلی ندارد در چنین حالتی باز هم صبوری به خرج دهید و سریع شمشیر را از رو نکشید بلکه اینجا هم دلسوزانه و با مهربانی عروستان را راهنمایی کنید و بگویید این بدگویی از شوهرت پیش هر کسی کمکی به حالتان نمی‌کند جز اینکه زمینه دخالت دیگران را پای زندگیتان باز می‌کند.

لطفا کمی عروستان را درک کنید!

«مگر من عروس بودم این کار‌ها را انجام داده‌ام که عروسم بخواهد انجام دهد، او باید هر کاری که من انجام داده ام تکرار کند. پسر من عادت به مدل زندگی من دارد پس عروسم باید خودش را تغییر دهد!» مادرشوهر عزیز آیا دوست دارید چنین جملاتی را دیگری به دختر شما بگوید که شما به عروستان می‌گویید؟ دکتر بورقانی برای حل چنین معضلاتی در خانواده چنین سرنخی به ما می‌دهند و می‌گویند: مادرشوهر‌های عزیز لطفاً عروستان را درک کنید و هوای او را داشته باشید مخصوصاً اگر تازه عروس است؛ بالاخره او تجربه ندارد و کم سن وسال است و وارد یک زندگی مشترک شده است و خب طبیعی است نمی‌داند باید چه کار کند سعی کنید درکش کنید بالاخره کسی که تجربه کافی ندارد احتمال اینکه خطا کند و برخورد و رفتار درست نداشته باشد در او بسیار بالاست و قطعاً نمی‌تواند مثل فردی که سن و سال دار است و سرد و گرم زندگی را چشیده است رفتار کند صبوری داشته باشید تا او هم کمی پخته‌تر شود.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.