شناسایی رمالان فضای مجازی در شیراز؛ پرونده ۳۵ کلاهبردار اینستاگرامی بسته شد

۲ خانم که از طریق رمالی در فضای مجازی از شهروندان شیرازی کلاهبرداری کرده بودند، و همچنین کلاهبردار اینستاگرامی که از ۳۵ نفر کلاهبرداری کرده بود، دستگیر شدند.

سرهنگ امیر حسین سلیمانی رئیس پلیس فتا استان فارس بیان کرد: در پی شکایت خانمی جوان مبنی بر کلاهبرداری ۳۰۰ میلیون ریالی از او با ترفند فالگیری و رمالی در شبکه اجتماعی تلگرام، ضمن تشکیل پرونده رسیدگی به موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.

او افزود: در بررسی تکمیلی مشخص شد که مدتی پیش شاکیه با کانالی در شبکه اجتماعی تلگرام آشنا می‌شود و سپس مدیران این کانال خود را فالگیر و رمال معرفی و با وعده‌های مختلف و باز کردن گره‌ها و مشکلاتش در زندگی، مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال از او کلاهبرداری کرده‌اند.

رئیس پلیس فتا استان فارس با اشاره به اینکه متهمان ۲ خانم میانسال و جوان بودند، گفت: با اقدامات فنی و تحقیقات خاص پلیسی در کمترین زمان آنان را شناسایی کردند و با هماهنگی مراجع قضایی به پلیس فتا احضار شدند.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه این ۲ خانم تا کنون مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال با همین شگرد از ۵ شهروند شیرازی دیگر کلاهبرداری کرده بودند، گفت: در بازجویی‌های اولیه، متهمان پس از مواجهه با دلایل و مستندات و مدارک جمع‌آوری شده از سوی کارشناسان به بزه ارتکابی خود اعتراف و بیان کردند با تبلیغات در فضای مجازی، خود را به عنوان فالگیر و رمال معرفی و پس از جلب اعتماد شکات و سوء استفاده از سادگی آن‌ها و با دادن امید‌های واهی در خصوص موضوعات مختلف و وعده‌های دروغین، با دریافت مبالغی اقدام به کلاهبرداری از آن‌ها می‌کردیم.

رئیس پلیس فتا فارس تاکید کرد: افراد سودجو غالباً مسائل خرافاتی را به شکل‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی رواج می‌دهند؛ همه این شیادان از سادگی و زودباوری طعمه‌های خود نهایت بهره را می‌برند، به همین جهت از شهروندان و کاربران انتظار داریم به تبلیغات اغوا کننده و دروغین که از طریق فضای مجازی به خصوص شبکه‌های اجتماعی انتشار پیدا می‌کند اعتماد نکرده و به هیچ وجه اطلاعات شخصی خود را در اختیار دیگران قرار ندهند.

این مقام سایبری از هموطنان خواست: در خصوص در صورت برخورد با هرگونه مورد مشکوک یا مجرمانه آن را از طریق وب سایت پلیس فتا به نشانی اینترنتی www.cyberpolice.gov.ir و یا با شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ با کارشناسان ما در میان بگذارند.

پرونده کلاهبردار اینستاگرامی با ۳۵ شاکی بسته شد

فرمانده انتظامی جهرم از دستگیری کلاهبردار اینستاگرامی خبر داد که از ۳۵ نفر مبلغ ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال کلاهبرداری کرده بود.

سرهنگ علی‌اصغر محمدپور فرمانده انتظامی جهرم بیان کرد: در پی گزارشی به پلیس فتا مبنی بر کلاهبرداری فردی در قالب فروش گوشی تلفن همراه در بستر اینستاگرام، تیمی از کارشناسان پلیس فتا مسئول پیگیری و بررسی موضوع شدند.

او افزود: در پیگیری‌های پلیسی انجام شده مشخص شد که متهم از ۳۵ نفر دیگر به همین شیوه تحت پوشش فروش تلفن همراه آیفون در بستر اینستاگرام کلاهبرداری کرده است.

فرمانده انتظامی جهرم ادامه داد: با توجه به آشکار شدن ابعاد جدید پرونده، اقدامات فنی انجام و مشخص شد مبالغ کلاهبرداری شده به حساب فردی طلافروش واریز شده و متهم از آن طریق اقدام به خرید سکه کرده تا هیچ ردی از خود به جای نگذارد.

سرهنگ محمدپور تصریح کرد: کارشناسان پلیس فتا با هوشیاری متهم را شناسایی و ضمن هماهنگی قضایی با ورود به مخفیگاهش، او را دستگیر کردند.

این مقام انتظامی با بیان اینکه متهم تا کنون از ۳۵ نفر به همین شیوه اقدام به کلاهبرداری کرده است، گفت: مبلغ ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال کلاهبرداری شده به حساب مالباختگان بازگردانده داده شد.

فرمانده انتظامی جهرم با بیان اینکه متهم پس از سیر مراحل قانونی روانه زندان شد، از شهروندان درخواست کرد حتما از سایت‌های رسمی اقدام به خرید کنند و به هیچ عنوان قبل از دریافت کالا یا اطمینان از صحت ادعای فرد در بستر اپلیکیشن‌ها اقدام به پرداخت وجه نکنند و همچنین مراقب شرکت‌های هرمی و اقدامات مجرمان در این حوزه و سوء استفاده به عناوین مختلف باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار