از کشت ذرت علوفه ای تا برداشت گندم از مزارع در فارس

مدیر جهاد کشاورزی بیضا از شروع کشت ذرت علوفه ای در این شهرستان خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود سطح کشت این محصول، نسبت به پارسال با کاهش مواجه شود.

صدیقه مؤیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا بیان کرد: کشت ذرت علوفه‌ای از اوایل اردیبهشت آغاز شده است و تا مرداد ماه ادامه خواهد داشت.

 او پیش بینی کرد: در امسال سطحی معادل ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی بیضا به کاشت ذرت اختصاص یابد که این سطح در پارسال ۳ هزار و ۷۰۰ هکتار بود.

مویدی افزود: این کاهش سطح در جهت اجرای طرح الگوی کشت و همچنین به علت خشکسالی و پائین بودن سطح آب‌های زیرزمینی انجام می‌شود.

 این مقام مسئول تصریح کرد: عملیات کشت مزارع ذرت در بیضا به صورت مکانیزه با دستگاه ردیف کار پنوماتیک اجرا و با سیستم آبیاری نواری مشروب می‌شود.

 او گفت: برای کاشت این سطح از اراضی میزان ۸۰ تن بذر ذرت اصلاح شده از ارقام سیمون، هملتون و ۷۰۴ و میزان هزار و ۸۶ تن انواع کود شیمیایی یارانه‌دار به کشاورزان تخصیص داده خواهد شد.

 مویدی، نیاز کشور، شرایط اقلیمی، میزان تامین آب مورد نیاز و اقتصادی بودن محصولات تولیدی را از اولویت‌های مدنظر در تعیین الگوی کشت تابستانه دانست.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا اظهار کرد: به‌دلیل ضرورت کاشت گیاهان علوفه‌ای و نیاز دامداران به این نوع محصولات، کشت این گیاهان به‌ویژه ذرت در الگوی کشت شهرستان بیضا قرار گرفته است.

ذرت علوفه ای

برداشت ۳ هزار هکتار جو علوفه ای در بیضا 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: برداشت بالغ بر ۳ هزار هکتار از مزارع جو علوفه‌ای در دیمزار‌های این شهرستان آغاز شده است.

صدیقه مویدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا اظهار کرد: برداشت بالغ بر ۳ هزار هکتار از مزارع جو علوفه‌ای طرح جهش تولید در دیمزار‌های این شهرستان آغاز شده است و این عملیات تا دهه اول خرداد ماه ادامه می‌یابد.

 او با بیان اینکه مزارع جو علوفه‌ای به صورت سبز یا قصیل برداشت می‌شود، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود بالغ بر ۱۱ هزار تن قصیل جو از مزارع دیم شهرستان بیضا برداشت شود.

 مویدی گفت: پراکنش نامناسب و تاخیر در شروع بارش‌های پاییزه و زمستانه در سال زراعی جاری باعث عملکرد ضعیف، کندی و کوتاه شدن طول دوره رشدی مزارع جو طرح جهش تولید و افزایش سطح برداشت این محصول به صورت قصیل شده است.

 این مقام مسئول با بیان اینکه برداشت زود هنگام مزارع جو قبل از شروع فصل گرما به صورت علوفه سبز به منظور تامین علوفه مورد نیاز دام صورت می‌پذیرد، اظهار کرد: میزان تولید جو علوفه‌ای نسبت به پارسال افزایش حدودا ۴ برابری خواهد داشت.

 او با اشاره به اینکه مزارع جو علوفه‌ای در مرحله شیری و خمیری برداشت می‌شوند، تصریح کرد: با توجه به این موضوع، جو قصیل علاوه بر استفاده به شکل علوفه سبز امکان سیلو شدن را نیز داراست.

جو علوفه ای

اجرای مایه کوبی دام و طیور در شهرستان کوار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوار از اجرای مایه کوبی دام و طیور در این شهرستان خبر داد.

عبدالرسول جوکار مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوار اظهار کرد: در پارسال واکسیناسیون بیش از ۱۷ هزار راس دام بر علیه بیماری‌های واگیر مشترک بین انسان و دام به جمعیت دامی این شهرستان تزریق شد.

او ادامه داد: این واکسن‌ها شامل واکسن بروسلوز (تب مالت) و هاری است.

جوکار با اشاره به عملکرد واحد‌های مبارزه با بیماری طیور، آبزیان و زنبور عسل در پارسال اضافه کرد: تعداد ۱۸۰ هزار قطعه طیور بومی در این شهرستان بر علیه بیماری‌های ماکیان نظیر نیوکاسل واکسینه شدند.

 این مقام مسئول با اشاره به عملکرد واحد آموزش و ترویج مدیریت شهرستان و اداره دامپزشکی، گفت: دوره آموزشی با موضوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام برگزار و ضمن برگزاری این دوره‌ها بروشور‌های آموزشی نیز بین بهره برداران توزیع شده است.

مایه کوبی دام

کشت نشاء گوجه فرنگی در ارسنجان

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان از کشت ۱۰۰ درصدی مزارع گوجه فرنگی به صورت نشایی در این شهرستان خبر داد.

 غلامعباس زارعی فر مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان با بیان اینکه کشت نشایی گوجه فرنگی با توجه به ماندگاری هوای سرد نسبت به پارسال دیرتر آغاز شده است، اظهار کرد: کشت نشاء گوجه فرنگی از اوایل اردیبهشت تا اواخر خردادماه ادامه دارد.

 او افزود: پیش بینی می‌شود هزار و ۲۰۰ هکتار گوجه فرنگی کشت و به میزان ۸۴ هزار تن محصول گوجه فرنگی تولید و روانه بازار شود.

زارعی فر تصریح کرد: گوجه فرنگی کشت شده از اواخر مرداد تا اواخر مهرماه به مرحله برداشت خواهد رسید.

 این مقام مسئول بیان کرد: برای کشت گوجه فرنگی از ارقام هیبرید ۸۳۲۰، متین، سانسید، رعد و کارون استفاده می‌شود، که علاوه بر بازار پسندی عملکرد خوبی دارند.

 او اضافه کرد: به منظور صرفه جویی در مصرف آب و افزایش بهره وری تولید، ۱۰۰ درصد مزارع گوجه فرنگی شهرستان به روش تیپ آبیاری می‌شود.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان با بیان این که به منظور بالا بردن بهره وری مصرف آب در بخش کشاورزی کشت نشایی بخصوص در محصولات صیفی مرسوم شده است، افزود: یکنواختی مزرعه، کاهش مصرف نهاده‌های کشاورزی از جمله بذر و سموم نباتی، کاهش هزینه‌های کارگری به ویژه در عملیات وجین از مزایای کشت نشایی است.

نشاء گوجه فرنگی

توزیع ۲۸۲ تن اقلام تنظیم بازار در شهرستان استهبان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان گفت: از ابتدای پارسال تا پایان ماه رمضان ۲۸۲ تن کالای اساسی در این شهرستان توزیع شد.

 مهدی اعیان منش مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان اظهار کرد: توزیع ۲۸۲ تن کالا‌های اساسی به منظور تنظیم بازار در شهرستان استهبان از ابتدای پارسال تا پایان ماه رمضان سال ۱۴۰۳ توزیع شده است. 

او افزود: این اقلام با هماهنگی و پیگیری واحد تنظیم بازار مدیریت جهاد کشاورزی استهبان، به منظور تعدیل قیمت کالا‌های اساسی در بازار برای خانوار و ۲۱.۵ تن از آن در مناسبت‌های مختلف مذهبی بین مساجد، هیات‌ها و موسسات خیریه توزیع شده است.

این مقام مسئول بیان کرد: کالا‌های اساسی توزیع شده شامل برنج جی تی سی، برنج هومالی، مرغ منجمد، گوشت قرمز و شکر بوده که در فروشگاه‌های منتخب با نظارت مستقیم جهاد کشاورزی توزیع شده و مردم می‌توانند در صورت مشاهده تخلف، موارد را به شماره‌های ۳۲۱۷۲۰۲۰ و ۱۲۴ و یا از طریق پیامک به سامانه مردم رسی به شماره ۱۰۰۰۴۹۹۶ اعلام و ثبت کنند.

تنظیم بازار

آغاز برداشت گندم از گندمزار‌های فسا 

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان فسا از آغاز برداشت گندم در سطح ۹ هزار و ۱۰ هکتار از مزارع این شهرستان خبر داد.

محمدصادق فانی مدیرجهاد کشاورزی شهرستان فسا با اشاره به آغاز برداشت گندم در سطح ۹ هزار و ۱۰ هکتار از مزارع این شهرستان، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود ۴۳ هزار تن محصول برداشت و تحویل مراکز خرید شود.

او با اشاره به اینکه برداشت گندم در این شهرستان از اواخر اردیبهشت ماه آغاز شده و تا اوایل تیرماه ادامه دارد، افزود: به منظور تسریع در عملیات برداشت تعداد ۵۰ دستگاه کمباین بومی و غیر بومی در کار برداشت گندم در این شهرستان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برداشت گندم

این مقام مسئول، ارقام گندم تولیدی در شهرستان فسا را سیروان، سارنگ، مهرگان، تیرگان، برات، ترابی، جلال و طلایی برشمرد و گفت: به‌منظور خرید گندم از کشاورزان ۴ مرکز خرید در نظر گرفته شده است که از ساعت ۷ صبح تا ۷ شب فعال خواهند بود.

فانی به طرح‌های تحقیقاتی اجرا شده در سطح شهرستان اشاره کرد و افزود: در سال زراعی جاری طرح مشارکتی مقایسه ارقام گندم، طرح‌های تحقیقی ترویجی گندم آبی نان و دوروم، ظرفیت عملکرد گندم و تغذیه در شرایط تنش و شوری در شهرستان فسا انجام شده است.

آغاز برداشت چغندرقند پاییزه در داراب 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب از برداشت چغندرقند پاییزه از سطح ۶۸۵ هکتار از مزارع این شهرستان خبر داد.

حبیب اله فتحی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب با اشاره به برداشت چغندرقند پاییزه از سطح ۶۸۵ هکتار از مزارع این شهرستان، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود بیش از ۳۹ هزار تن چغندر قند پائیزه برداشت و به ۲ کارخانه قند فسا و کوار حمل شود. 

چغندرقند

او با اشاره به بارندگی‌های بهاره در شهرستان داراب، گفت: برداشت محصول در اواخر اردیبهشت ماه آغاز شده و تا اوایل تیر ادامه دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه کشت قراردادی چغندر قند پائیزه در شهرستان داراب توسط کارخانه‌های قند فسا و کوار انجام شده است، تصریح کرد: علاوه بر خرید تضمینی، تامین بذر، کود، سم، کارنده و نوار تیپ از جمله خدمات کارخانه‌های مذکور به کشاورزان برای کشت قراردادی چغندر قند است.

این مقام مسئول اضافه کرد: چغندر قند پاییزه در مقایسه با کشت بهاره میزان آب کمتری مصرف کرده و می‌تواند گزینه مناسب‌تری برای بهره‌گیری از بارندگی‌های پاییزه و زمستانه و مقابله با بحران کم آبی باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.