ادعای رویترز درباره مفاد قطعنامه پیشنهادی تروئیکا علیه ایران

خبرگزاری رویترز در گزارشی ادعایی، با اشاره به توزیع پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی تروئیکای اروپایی در آستانه برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین نوشت که این قطعنامه، تهدیدی برای ارجاع پرونده اتمی ایران به شورای امنیت سازمان ملل نیست.

رویترز که پیشتر در گزارشی از مخالفت ایالات متحده آمریکا با قطعنامه پیشنهادی انگلیس، فرانسه و آلمان علیه ایران خبر داده بود، به نقل از سه دیپلمات اروپایی ادعا کرد که پیش‌نویس این قطعنامه بین ۳۵ عضو شورای حکام توزیع شده است.

این خبرگزاری به نقل از یک مقام ارشد اروپایی، نوشت: «ما آمریکایی‌ها را تحت فشار قرار داده‌ایم، اما آنها همچنان گمان می‌کنند که نباید کاری برای تشدید تنش با ایران انجام داد. اما این سیاست تاکنون هیچ دستاوردی نداشته است و ما معتقدیم که اکنون باید سرسختی خود را نشان دهیم.»

به نوشته رویترز، قطعنامه پیشنهادی تروئیکا از رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهد که گزارش جامع‌تری را از فعالیت‌های اتمی ایران ارائه دهد.

گروسی هر سه ماه گزارشی را درباره راستی آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و اجرای توافقنامه پادمان به اعضای شورای حکام ارائه می‌دهد.

او در آخرین گزارش خود که روز دوشنبه منتشر شد، ضمن تکرار ادعا‌های سیاسی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان ادعا کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده در ایران به ۳۰ برابر سقف مجاز در برجام رسیده است. وی همچنین مدعی شد که اختلافات پادمانی با ایران، مسائلی که ریشه در ادعا‌های سیاسی دارد، هنوز حل‌وفصل نشده است.

رویترز نوشت که تروئیکای اروپایی هنوز پیش‌نویش قطعنامه پیشنهادی خود را به‌طور رسمی به دبیرخانه شورای حکام ارائه نداده، اما ممکن است اوایل هفته آینده اقدام کند.

درحالی که رسانه‌های غربی از مخالفت آمریکا با این قطعنامه گزارش می‌کنند، اما شنیده‌ها حاکی است که عناصر سند پیشنهادی عینا همان مطالب مورد تائید و حمایت ایالات متحده است و در واقع می‌توان اینطور ادعا کرد که قطعنامه پیشنهادی بر اساس دیدگاه ایالات متحده تنظیم، اما قرار است به پای تروئیکا نوشته شود.

ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت، اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، تحریم‌هایی که به واسطه برجام رفع شده بود، با تصمیم یکجانبه وی برای خروج از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸) بازگردانده شد.

جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۸ سازوکار حل اختلاف را در چارچوب کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران خارجه اعضای باقی‌مانده در این توافق فعال کرد. در نتیجه این نشست، طرف‌های عضو برجام با صدور بیانیه‌ای، ۱۱ تعهد را برای جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از اقدام یکجانبه آمریکا مطرح کردند.

اما اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشار‌های ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشور‌های اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند، اما با توجه به اینکه کشور‌های اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، ایران نیز در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد، اما همچنان سیاست‌های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته است.

در واقع، تجربه نشان داده است که کاخ سفید به رغم ادعای دیپلماسی اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا علیه ایران ندارد.

مذاکرات برای از سرگیری اجرای برجام در هشت دور با حضور نمایندگان گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و ایران در وین برگزار شد. هیات آمریکایی نیز به صورت غیر مستقیم در گفتگو‌ها حاضر بود، اما نتیجه مذاکرات به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل ماند.

ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر همواره اعلام کرده است که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین شده رفع کند و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد.

دور آتی نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است دوشنبه هفته آینده در وین برگزار شود.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۱:۲۹ ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
هدف این قطعنامه فقط تهدید پوشالی ملت ایرانه که به اصلاح طلبان غربگرا رای دهند تا بتوانند به اهداف شومشان با کمک امثال روحانی وظریف و...برسند
ما ملتی نیستیم که زیر بار ظلم بریم . واز این تهدیدهال پوشالی هراسی نداریم. ما ملت امام حسین(ع) هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۵ ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
پس ما کی علیه این تروئیکا قطعنامه میدیم؟! ما که به برجام عمل کردیم اونها عمل نکردن، در برجام تمهیدی اندیشیده شده که اگه ایران به تعهداتش عمل کرد اروپا و آمریکا عمل نکردن ایران بتونه اقدام موثری انجام بده؟!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۰۵ ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
باز نزدیک انتخاب شد ، موقع فیلم بازی کردن غربی ها به بهانه های مختلف.
آخرین اخبار