ذخیره ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار واحد خون اهدایی در کشور

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور در دهدشت گفت: به ازای هر هزار نفر در کشور، ۲۷ نفر خون خود را اهدا کردند که این رقم برای اولین بار در طول تاریخ انتقال خون کشور رخ داده است.

 مصطفی جمالی در بازدید از پایگاه انتقال خون کهگیلویه در دهدشت با اشاره به اینکه در سطح کشور در گذشته ذخایر خون ۴ نیم تا ۵ روز بود، اما هم اکنون به متوسط ۱۰ روز رسیده است، گفت: ۲۰۰ تا واحد انتقال خون در سطح کشور داریم که بعضی از آنها واحد اهدا خون و برخی دیگر واحد فرآوری و آزمایش هستند.


وی همچنین از افزایش ۱۵ درصدی اهدا خون در ۲ سال گذشته نسبت به سنوات گذشته خبر داد و اضافه کرد: هم اکنون۲ میلیون و ۳۲۰ هزار واحد خون اهدایی در کشورذخیره شده است.


جمالی همچنین با بیان اینکه وضعیت کشور در فرآورده های خونی در بهترین وضعیت قرار دارد، گفت: در طول تاریخ انتقال خون نبوده است که ۱۰۰ درصد نیاز مراکز درمانی در کل کشور تامین شود. 


وی خاطرنشان کرد: هر کجا کمبودی وجود داشته شبکه خون رسانی از استان‌های دیگر به استان نیازمند خون فرآورده را رسانده است.


مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اینکه تولید خون فرآورده، امکانات آزمایشگاهی و انتقال خون در کهگیلویه و بویراحمد در حد کفایت است، افزود: در دو سال اخیر به نحوی عمل شده که تمام امکانات به صورت عادلانه در کل کشور وجود دارد.


جمالی با بیان اینکه امکان راه اندازی واحد انتقال خون در هر شهر و روستایی وجود ندارد گفت: بهترین حالت این است که سامانه‌های سیار اهدا خون راه اندازی شود. 


وی با اشاره به اینکه در گچساران یک واحد اهدا خون قدیمی وجود داشت، گفت: امروز به همت یک خیر واحد فرآوری این شهرستان کلنگ زنی شد.

 

جمالی با بیان اینکه در کهگیلویه نیز یک واحد اهدای خون وجود دارد، گفت: باید یک فضای مناسب‌تر و مطابق با استاندارد‌های لازم در این شهرستان احداث شود.


وی یکی از مشکلات کهگیلویه را نبود واحد فرآوری در این شهرستان عنوان کرد و گفت: انتقال خون به مرکز استان به جهت تبدیل به فرآوری از لحاظ زمانی وقفه ایجاد می‌کند و با راه‌اندازی واحد فرآوری گچساران این مشکل برای کهگیلویه کم‌تر خواهد شد. 


مدیرکل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد هم از در این بازدید از رشد ۱۳ درصدی اهدا خون در استان خبر داد.


دکترعباس رضایی با اشاره به اینکه در سه شهرستان بویراحمد، کهگیلویه و گچساران پایگاه‌های انتقال خون وجود دارد، گفت: در یاسوج مرکز جامع اهدا خون وجود دارد. 


وی خاطرنشان کرد: امروز در پایگاه گچساران با حضور عامل سازمان انتقال خون کشور، کلنگ مرکز پخش و فرآورده به زمین زده شد. 


رضایی با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد در اهدا خون جز رتبه‌های برتر کشوری است، افزود: در شبکه ملی خون رسانی در اهدا و ارسال خون به سایر استان‌ها نقش مثبتی داشتیم. 


مدیرکل انتقال خون استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در پایگاه یاسوج آزمایشگاه غربالگری مجهز و به روز وجود دارد، گفت: امید داریم با توسعه زیر ساخت‌های انتقال خون شاهد پیشرفت‌های بیشتری باشیم.


رضایی به آخرین وضعیت ساختمان انتقال خون در یاسوج اشاره کرد و گفت: با پیگیری‌هایی که انجام شد این ساختمان در مرحله نهایی قرار گرفته و نیازمند توجه مسئولان دولت و دانشگاه علوم پزشکی است، امیدواریم که بتوانیم در هفته دولت امسال آن را افتتاح کنیم.


وی با اشاره به اینکه در شهرستان‌های دیگر نیازمند توسعه هستیم، افزود: در شهر دهدشت نیاز به ساخت ساختمان جدید و پایگاه داریم که از مسئولان مربوطه درخواست همکاری داریم.


رضایی با اشاره به بعد مسافت بین شهرستان‌ها و عدم استقرار پایگاه‌های انتقال خون و مراکز اهدا خون و خون گیری در برخی نقاط استان گفت: نیازمند راه‌اندازی تیم‌های سیار هستیم و یکی از سیاست‌های ما این است که مراجعه معکوس به شهرستان‌ها را داشته باشیم و امیدواریم در سال جاری بتوانیم تیم سیار خون‌گیری را فعال کنیم.


وی یکی از مطالبات مردم را اهدای خون در وقت عصر دانست و گفت: در همین راستا از اول اردیبهشت ماه در مرکز استان در روز‌های زوج از ساعت ۸ صبح تا ۶ عصر به صورت دو شیفت خون‌گیری انجام می‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.