۶ باور اشتباه نوجوان‌ها درباره مصرف سیگار

بعضی از نوجوانان با مصرف سیگار می‌خواهند حس استقلال و بزرگ شدن را تجربه کنند.

روان‌شناس‌ها می‌گویند نوجوان‌ها، چون در یک برهه سنی خاص بین انتقال از کودکی به بزرگ‎سالی هستند و هویت آنها هنوز به‌طور کامل شکل نگرفته، بیشتر ممکن است به سمت امتحان‌کردن سیگار بروند.

 نیکوتین موجود در سیگار باعث می‌شود نوجوانان حس‌و‌حال‌های آنی و لحظه‌ای را تجربه کنند و خب این همان چیزی ا‌ست که نوجوان‌ها آن را دوست دارند، زیرا با آن می‌توانند یک حس خرسندی ناپایدار را در خود برآورده کنند. البته نمی‌شود نقش همرنگی با گروه دوستان به دلیل طرد از گروه، لجاجت یا مخالفت با والدین، سخت‌گیری بی‌اندازه خانواده، تجربه حال خوبِ ناپایدار و تقلید از بستگان یا سلبریتی‌هایی که به آنها علاقه زیادی داریم را در این قضیه فراموش کرد.

در ادامه می‌خواهیم به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات که فردا است، از رایج‌ترین باور‌های اشتباه نوجوانان درباره مصرف سیگار بگوییم.

۱. به کاهش استرسم کمک می‌کند!

بعضی از نوجوانان سیگاری معتقدند سیگار می‌تواند استرس‌شان را کم و آرامش‌شان را بیشتر کند. نیکوتین موجود در سیگار باعث ترشح هورمون دوپامین معروف به بمب انرژی در مغز می‌شود و در یک بازه زمانی کوتاه فرد را آرام‌تر می‌کند؛ اما این حس‌و‌حال خوب موقتی است و درواقع هیچ کمکی به کاهش استرس نمی‌کند. زیرا بعد از هربار مصرف سیگار فرد دوباره به همان روحیه قبلی و دل‌آشوب قبلی خود برمی‌گردد.

۲. هیچ‌وقت برای ترک دیر نیست؟

برخلاف باور‌های گذشته که هر زمان سیگار را ترک کنید عوارضش هم تمام می‌شود آسیب‌های ناشی از مصرف سیگار حتی بعد از ترک آن در بدن فرد باقی می‌ماند؛ بنابراین اگر سیگاری نیستید همچنان به آن نه بگویید و اگر گرفتار آن شدید از همین لحظه تصمیم بگیرید آن را کنار بگذارید. شاید در مراحل اول شکست بخورید، اما اراده شما می‌تواند کوه را هم جابه‌جا کند. حتما شما هم شنیدید که می‌گویند جلوی ضرر را از هرجا بگیری منفعت است.

۳. من دیگر بزرگ شدم!

نوجوانان با مصرف سیگار می‌خواهند حس استقلال و بزرگ شدن را تجربه کنند. بعضی‌ها که در این سن‌و‌سال در دوره بلوغ به سر می‌برند، می‌خواهند به همه ثابت کنند بزرگ شده‌اند و دیگر بچه نیستند. ولی واقعیت این است که مصرف سیگار هیچ‌وقت نمی‌تواند نشان‌دهنده بزرگ‌شدن باشد و اتفاقا شاید خیلی‌ها فکر کنند این افراد هنوز مهارت نه گفتن و مقاومت در برابر عوامل خطر را کسب نکردند و در واقع هنوز بچه‌اند!

۴.می‌خواهم با مرد‌ها برابر باشم!

برخی دختران و زنان نوجوان و جوان می‌خواهند با مصرف سیگار و دخانیات یک پیام را به بقیه منتقل کنند؛ «ما با مردان برابریم». آنها فکر می‌کنند با مصرف سیگار به نوعی با مرد‌ها برابر شدند، اما نکته مهم این است که مصرف سیگار نه‌تن‌ها حقوقی برای آنها ایجاد نمی‌کند بلکه زمینه‌ساز مشکلات روحی و جسمی فراوان هم خواهد شد.

۵. تفریحی که عیبی ندارد!

مصرف سیگار به صورت تفریحی هیچ ضرری برای من ندارد. این جمله را از زبان سیگاری‌ها شاید زیاد شنیده باشید. یکی از باور‌های اشتباه این است که مصرف تفننی سیگار هیچ آسیبی به آنها نمی‌رساند. اما باید بدانید هر بار مصرف سیگار می‌تواند به سلول ها، قلب و ریه شما آسیب برساند. در واقع هیچ نوع بی‎خطری از نیکوتین و تنباکو وجود ندارد که شما را در یک وضعیت امن قرار دهد.

۶.عوارضش فقط برای من است!

اگر سیگار عوارض دارد برای خودم آسیب‌زاست و خطری برای دیگران ندارد. این هم یک باور غیرواقعی است. قرارگرفتن در معرض دود سیگار به همان اندازه یا بیشتر برای فرد غیر سیگاری هم مشکل ایجاد می‌کند و برای اطرافیان، خانواده و حتی کودکان بسیار خطرناک است! دود سیگار می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه، حمله‌های قلبی، سکته و سایر بیماری‌ها را در افراد افزایش دهد.

منبع: روزنامه خراسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار