برای مبارزه با ملخ‌های کوهاندار نیاز سریع به اختصاص اعتبار داریم

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: مبارزه با ملخ کوهاندار با کمک دستگاه‌های اجرایی و مردم در حال انجام است و برای ادامه مبارزه نیاز سریع به اختصاص اعتبار داریم.

نیمه‌های فرودین ماه بود که خبر  هجوم و طغیان ملخ‌های کوهان‌دار به هزار و ۲۰۰ هکتار از تاغزار‌های شهرستان مرزی زیرکوه در خروجی رسانه‌ها قرار گرفت.

غیرتی فرماندار زیرکوه گفت:  این ملخ‌ها از سمت تاغزار‌های کال شور خراسان رضوی به عرصه‌های طبیعی این شهرستان هجوم آوردند.

او با بیان این که در خصوص هجوم این ملخ‌ها بلافاصله جلسه فوق العاده مدیریت بحران در شهرستان برگزار شد، افزود: همچنین به استان همجوار اعلام شده که در زمینه نظارتی و مقابله‌ای اقدامات لازم را انجام دهد  و در این زمینه  لازم است اداره کل منابع طبیعی خراسان جنوبی هم به صورت اضطراری ورود کند.

غیرتی بیان کرد: این ملخ‌ها اکنون در مرحله پوره یعنی پیش پرواز قرار دارند، تمام تلاش ما این است که با مقابله لازم از ورود این ملخ‌ها به اراضی کشاورزی جلوگیری کنیم.

فرماندار زیرکوه با اشاره به این که برای مبارزه جدی با این آفت نیاز به اعتبار داریم تصریح کرد: بارندگی‌های خوب امسال سبب شده مراتع شهرستان سرسبز باشد به همین واسطه هجوم آفات هم افزایش یافته است.

او ادامه داد: کانون شناسایی شده تا حدودی در مجاورت اراضی کشاورزی برخی روستا‌ها قرار دارد که باید با مبارزه با آن از ورود به اراضی کشاورزی روستا‌های شهرستان جلوگیری کنیم.

غیرتی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین آفات تاغ زارها، ملخ‌های کوه‌اندار هستند که هر سال از اوایل فروردین، پوره‌های ملخ از کپسول‌های تخم‌گذاری شده داخل ماسه‌های بادی بیرون آمده و شروع به تغذیه از سرشاخه‌های تاغ می‌کنند.

هشدار نماینده مجلس در مورد حمله ملخ‌ها به خراسان جنوبی

گویا با این که منابع طبیعی برای مقابله و کنترل آفت ملخ‌های کوهاندار از همان ابتدای هجوم آن‌ها وارد میدان شده، اما برای دفع و مقابله کامل آن نیاز‌مند منابع ملی و همکاری استان مجاور یا همان سرچمشه این آفت که خراسان رضوی می باشد نیز است.


بیشتر بخوانید


 اهمیت همین موضوع سبب شد تا اسحاقی نماینده قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز ۳۰ اردیبهشت ماه در جلسه علنی مجلس از حمله ملخ‌ها به مراتع زیرکوه به عنوان آسیبی خسارت زاتر از سیل و خسارت‌های آن یاد کند و از وزارت جهاد کشاورزی بخواهد حمله ملخ‌ها به خراسان جنوبی را در دستور کار جدی قرار دهد.

غیرتی فرماندار زیرکوه هم که از همان ابتدای حمله این آفات در میدان پیگیری و مقابله حضور داشته ۲۹ اردیبهشت ماه در بازدید از مراتع آلوده به آفت ملخ کوهاندار در بخش شاسکوه گفت: با توجه به  شرایط آب و هوایی امسال ملخ کوهاندار تاغ در سطح حدود ۴ هزار هکتار از مراتع شهرستان در بخش شاسکوه وجود دارد که این مناطق در حال پاکسازی است.

او افزود: تاکنون در هزار و ۵۰۰ هکتار از این مراتع مقابله با این آفت توسط اداره منابع طبیعی زیرکوه صورت گرفته است.

غیرتی در این بازدید گفت: با توجه به حجم انبوه ملخ کوهاندار و حرکت به سمت روستا‌های مجاور پیگیری‌های لازم با ادارات کل مرتبط استانی برای مقابله بیشتر و سریع‌تر با این آفت انجام شده است.

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی نیز گفت: محلول پاشی اراضی آلوده به ملخ کوهاندار با کمک دستگاه‌های اجرایی و مردم در حال انجام است و برای ادامه مبارزه با آفت و حذف آن، نیاز سریع به اختصاص اعتبار داریم.

ضرورت کنترل همزمان در خراسان جنوبی و رضوی

نصرآبادی بیان کرد: ملخ کوهاندار تاغ از فروردین امسال در مراتع شهرستان زیرکوه و مرز مشترک با خراسان رضوی و نزدیک به شهرستان خواف مشاهده شد که از همان ابتدای مشاهده شدن، کار مبازره با این آفت آغاز شد.

او افزود: به دلیل دیر عمل کردن خراسان رضوی در کنترل آفت ملخ کوهاندار، تاکنون حدود هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی طبیعی شهرستان زیرکوه آلوده به این آفت شده است.

نصرآبادی عنوان کرد: با توجه به این که کانون آفت بین خراسان جنوبی و خراسان رضوی مشترک است باید استان همجوار سرعت پیگیری و کنترل را بالا ببرد تا بتوانیم به صورت همزمان آفت را کنترل کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تصریح کرد: برای مبارزه جدی با این آفت در مراتع شهرستان زیرکوه اکنون به ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که تاکنون اعتبار ملی و استانی اختصاص نیافته و مبارزه را به صورت دیون و از محل اعتبارات داخلی انجام داده‌ایم.

او اظهار کرد: با توجه به وسعت محدوده تحت تاثیر مکاتبات لازم درخصوص تامین اعتبار از طریق اعتبارات ملی و استانی انجام شده که ضروری است مسئولان استانی و ملی همکاری لازم را در تخصیص اعتبار برای کنترل آفت داشته باشند.

نصرآبادی با بیان اینکه رصد مستمر مراتع استان برای شناسایی این آفت ادامه دارد گفت: تاکنون هجوم ملخ را فقط در شهرستان زیرکوه داشته‌ایم و طغیان این آفت در بقیه شهرستان‌های استان گزارش نشده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: آفت ملخ کوهاندار تاغ با تلاش نیرو‌های مردمی و دستگاه‌های متولی در ۷۰ درصد از اراضی آلوده شهرستان زیرکوه با انجام عملیات محلول پاشی کنترل شده است.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار