استاندار کرمان:

تصفیه‌خانه فاضلاب شهر کرمان ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

فداکار مجموع پیشرفت پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب شهر کرمان را ۶۰ درصد اعلام کرد و گفت: بخش مایع تصفیه‌خانه تا پایان شهریور ماه افتتاح می‌شود.

محمدمهدی فداکار، صبح امروز ۱۲ خردادماه، در حاشیه بازدید از تصفیه‌خانه فاضلاب شهر کرمان و در نشست خبری که با حضور شهردار، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، معاون خدمات‌شهری شهردار و مدیران آب منطقه‌ای، «آبفا» و خبرنگاران برگزار شد، با بیان اینکه در ابتدا، پروژه آب و فاضلاب کرمان را «آبفا» اجرا کرد و در دامۀ مسیر، این پروژه به بخش خصوصی واگذار شد، میزان پیشرفت کل پروژۀ فاضلاب شهر کرمان را حدود ۶۰ درصد اعلام کرد و گفت: بخش تولید مایع آن حدود ۸۰ درصد پیشرفت دارد و واحد‌های صنعتی و کارخانجات مختلف از مصرف‌کننده‌های این نوع آب هستند.

وی اجرای فاضلاب را ازجمله ضروریت‎ها و لوازم مهم زندگی شهری دانست و بر دو مورد مهم؛ یکی جمع‌آوری و دفن آب‌های سطحی و دیگری سهم شهرداری از پساب فاضلاب، تأکید و خاطرنشان کرد: هفت درصد سهم پساب فاضلاب متعلق به شهرداری هر شهر است و درخصوص دفن و ساماندهی آب‌های سطحی ناشی از بارندگی نیز، باید تعیین‌تکلیف شود.

استاندار کرمان تصریح کرد: شرکت صنعتی ومعدنی «گل‌گهر سیرجان» که مجری پروژۀ فاضلاب شهر سیرجان بود، هفت درصد از پساب فاضلاب را به شهرداری سیرجان اختصاص داده است، اما متأسفانه در شهر کرمان، از پروژۀ فاضلاب هیچ سهمی برای شهرداری درنظر گرفته نشده است.

فداکار، با اشاره به اینکه در آینده‌ای نزدیک، شهرداری برای تأمین آب فضای سبز با چالش جدی مواجه می‌شود، تأکید کرد: شرکت پیمانکار باید به هرشیوۀ ممکن، مشکل شهرداری را برطرف کند.

استاندار کرمان، با بیان اینکه اجرای پروژۀ فاضلاب برای تعدادی از سازه‌های شهر و بنا‌های تاریخی و میراثی مزیت داشته و نجات‌دهنده بوده است، افزود: با اجرای کامل طرح در شهر کرمان و با توجه به پایین‌آمدن سطح آب، امکان دیگری برای تأمین آب برای آبیاری فضای سبز وجود ندارد.

وی با صدور مجوز حفاری در مواقع خاص موافقت کرد و آن را مستلزم تأیید شورای تأمین دانست و گفت: باید کاری کنیم که طرح فاضلاب شهر کرمان با سرعت پیش برود و تعطیلی‌ها مانعی برای ادامۀ کار نباشد.

فداکار، با اشاره به اینکه در دوسال گذشته پروژه به کُندی پیش رفته است، یادآور شد: نیاز است که حفاری‌ها را در مناسبت‌های خاص آزاد کنیم و اجازه دهیم که کار انجام شود؛ چراکه پروژه فاضلاب فرایندی طولانی و به‌هم‌پیوسته است و برای اعطای مجوز‌ها نباید مانعی وجود داشته باشد. 

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی باید به‌گونه‌ای باشد که در تابستان حفاری معابر پرتردد و مرکز شهر با زمان‌بندی مناسب انجام شود، خاطرنشان کرد: هرچه زمان بیشتری سپری شود، هزینه‌کرد اجرای پروژه نیز افزایش می‌یابد؛ بنابراین تأخیر در اجرای پروژه به هیچ‌وجه به صلاح نیست.

وی همچنین بر مدیریت دفن ضایعات فاضلاب ازجمله تبدیل آن به کود و دفن اصولی آن با درنظرگرفتن جلوگیری ازمشکلات زیست‌محیطی در آینده، تأکید کرد.

زوائد بصری در اجرای کارگاه‌های فعال پروژه فاضلاب باید برطرف شود

 شهردار کرمان نیز درخصوص آب‌های سطحی ناشی از بارندگی، گفت: شهرداری کرمان در حال حاضر، با پمپ‌های قوی، آب‌های سطحی را جمع‌آوری می‌کند و در این خصوص در انتهای خیابان «شهید باهنر» کرمان، یک کانال نیز حفر کرده، اما در موقع بارندگی، امکان برداشتن درِ منهول فاضلاب، توسط شهروندان وجود دارد و باید برای آن فکری کرد.

محسن تویسرکانی، بر تخصیص سهم شهرداری از پساب فاضلاب تأکید کرد و با بیان اینکه وضعیت آبیاری فضای سبز شهر کرمان چندان مطلوب نیست، افزود: ایجاد شبکه آب خام نیز در دستور کار است و درصورت محقق‌شدن سهم شهرداری از پساب، به‌صورت کامل اجرایی می‌شود.

وی همچنین برطرف‎شدن زوائد بصری در اجرای کارگاه‌های فعال پروژه فاضلاب را به‌خصوص در معابر اصلی، لازم دانست و تصریح کرد: کارگاه‌ها باید به شکل مناسب کاور شود، اما علی‌رغم تأکید بر این موضوع و تعهد «آبفا» برای پیگیری آن، هنوز اقدامی نشده که امیدواریم با همکاری شهرداری برای صدور مجوز، به این موضوع نیز توجه شود.

نصب ۷۰ هزار سیفون در پروژه تصفیه فاضلاب کرمان

در این جلسه، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان هم، با بیان اینکه در ۲۲ سال، بخش دولتی فقط توانسته بود حدود ۵۰۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب کرمان را اجرا کند، اما بخش خصوصی در مدت حدود پنج سال حدود ۷۵۰ کیلومتر شبکه فاضلاب را اجرا کرد، طول شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر کرمان را ۱۷۵۰ کیلومتر دانست.

علیرضا عبدیان افزود: ۵۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب توسط دولت و ۷۵۰ کیلومتر آن را بخش خصوصی اجرا کرده و حدود ۵۰۰ کیلومتر از آن باقی‌مانده است.

وی با بیان اینکه با افتتاح بخش مایع تصفیه‌خانه می‌توانیم سیفون‌های جمع‌آوری فاضلاب را نصب کنیم، یادآور شد: از ابتدای مهرماه، عملیات نصب ۷۰ هزار سیفون آغاز می‌شود که امسال حدود ۱۱ هزار مورد آن در مناطقی که مشکلات بیشتری دارند، نصب خواهد شد. 

مدیرعامل شرکت آبفا استان کرمان، با بیان اینکه تاکنون، بیشتر عملیات فاضلاب در اطراف شهر بوده و با مشکل ترافیکی زیادی مواجه نبودیم، گفت:، اما اکنون، کار به مرکز شهر رسیده و پیش‌بینی می‎شود در مراسم ملی و مذهبی، مقداری از کار با کُندی پیش برود. 

وی با اشاره به اینکه شبکه فاضلاب مرکز شهر کرمان، با همکاری شهرداری تا یک‌سال آینده اجرا می‌شود، یادآور شد: عمق کار در حدود هشت متر است و به‌صورت تونلی پیش می‌رود.

عباس سلطانی‌نژاد، معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شهر کرمان نیز اظهار کرد: احداث تصفیه خانه فاضلاب کرمان از سال ۱۳۷۶ کلید خورده و از سال ۱۳۹۸ ادامۀ روند پروژه، به بخش خصوصی واگذار شده است.

در این جلسه، رسولی، نماینده اداره‌کل محیط‌زیست استان کرمان نیز، مدیریت فاضلاب را موضوعی زیست‌محیطی دانست و از شیوۀ مدیریت لجن فاضلاب به دو صورت موقت (حفر خاک چال) و دائم (تولید کود) نام برد و یادآور شد: پروسه تولید کود زمان‌بر بوده و نیاز است که مجری پروژه، مجوز‌های لازم برای تخلیه دفن لجن فاضلاب از محیط‌زیست را دریافت کند.

پیمانکار پروژه اجرای فاضلاب شهر کرمان نیز، بر حق شهرداری کرمان از دریافت سهم پساب فاضلاب تأکید کرد و گفت: به‌دنبال شیوه‎ای هستیم که سهم شهرداری هرچه زودتر و به بهترین نحو تحقق یابد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
چهار سال است که لوله کشی فاضلاب محله فیروز آباد انجام شده و قرار بوده دوسال قبل به شبکه وصل شود ولی اقدامی صورت نگرفته و نامه های ارسالی به آبفا هم به پیمانکار ارجاع میشود که کاری صورت نمیگیرد
آخرین اخبار