واردات ۴.۲ میلیون تن کالای اساسی در سه ماه ابتدای سال

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: میزان ترانزیت خارجی و تجارت با کشور‌های همسایه در سه ماهه ابتدای سال به ۲میلیون و۵۰۰ هزارتن رسید که رشد ۴۵ درصدی داشته است.

علی اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در برنامه سلام خبرنگار شبکه خبر با بیان اینکه  حمایت های آقای رئیسی از پروژه های دریایی و دریانوردی باعث شد بخش خصوصی در دولت سیزدهم اعتماد ویژه ای به سرمایه گذاری در حوزه دریایی داشته باشد گفت: امروز شاهد افتتاح و آغاز عملیات اجرایی  ۵۰ پروژه دریایی و بندری هستیم که ارزش پروژه های  قابل افتتاح ۶هزار میلیارد تومان که ارزش روز آن ۱۲ هزار میلیارد تومان  و شروع عملیات اجرایی هم   با اعتباری بالغ بر ۶۲هزار میلیارد تومان انجام می شود.

وی ادامه داد: در گذشته  نگهداری و تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی مانند گندم، ذرت و روغن  نگهدر بنادر به خوبی انجام نمی شد  اما امروز به طور مکانیزه و  از طریق مکنده ها عملیات تخلیه و بارگیری انجام  می شود  وبخش عظیمی از کالاهای اساسی به صورت مکانیزه نگهداری می شود و تمامی این اقدامات با سرمایه گذاری  بخش خصوص و مردم انجام می شود.

معاون وزیر راه و  همچنین از ورود ناوگان دریایی بطرگ و جدید به دریای خزر خبر داد و گفت: در گذشته تنها کشور روسیه از نظر ظرفیت بزرگترین ناوگان را در دریای خزر داشت اما در حال حاضر ایران هم به این میزان ظرفیت دست پیدا کرده است که هم از نظر ظرفیت و هم از اشتغال بسیار قابل اهمیت است.

صفایی به افتتاح بندر سیریک هم اشاره کرد و گفت: این بندر قابلیت تخلیه و بارگیری ۲۰۰ هزار تن کالا را دارد و با بهره‌برداری از این بندر فعالیت های اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه افزایش  می یابد و نقش موثری برای ایجاد اشتغال در سطح استانی داشته است‌

وی افزود: زنجیره حمل ونقل پین بندر سیریک و بندر چمخاله که یک بندر گردشگری  است فراهم شده  و بخش خصوصی در حوزه  گردشگری  سرمایه‌گذاری عظیمی خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی  بیان کرد: ۴ فروند شناور ساخت داخل توسط شرکت های دانش بنیان انجام شده که بخشی از قطعات و و تاسیسات این شناور ها هم از طریق مهندسان ایرانی ساخته شده است.

صفایی به بخش تجارت خارجی هم در حوزه دریایی اشاره کرد و گفت: به طور معمول تجارت خارجی  در ابتدای سال کاهش می یابد اما با تلاش های که صورت گرفت امسال در سه ماه ابتدای سال میزان ترانزیت خارجی ما به ۲میلیون و۵۰۰ هزار  تن رسیده  که ۴۵ درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشت  این در حالی است که سال گذشته ۴۵ درصد ترانزیت رشد داشته است.

وی بیان کرد:  ۴.۲ میلیون تن کالای اساسی وارد کشور شده که  ۲۰ درصد رشد داشته است.

صفایی تاکید کرد: ۲هزار و۴۰۰ هکتار اراضی در بندر شهید رجایی فراهم شده که سازمان بنادر و دریانوردی برای ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی تمامی زیرساخت های آن از حمله آب و برق را فراهم گروه و تمامی این اراضی خوشبختانه واگذار شده است.

وی افزود: امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی  همچنین  شروع عملیات اجرایی  ساخت تجهیزات دریایی که شامل  ۱۰۵ دستگاه تجهیزات دریایی خاص بندر می شود هم انجام می شود همچنين   ۴۰۵ پروژه در دست اقدام  سازمان بنادر  است که ۱۴۸هزار میلیارد تومان ارزش اعتباری و مالی آن است که توسط بخش خصوصی انجام می شود .

وی افزود: ۶۳ فروند شناور در دست ساخت داریم که بخشی از آنها ۲۰ درصد و بخشی  ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.

خبرنگار: محبوبه کباری 

برچسب ها: حمل ونقل ، ترانزیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار